Äntligen är dom här!

S

Sassas

5 små knoddar blev det :rofl:
Imorse klockan 6 kom första ungen och 7.30 kom den sista.
Både Selma och alla knoddarna mår bara fint.

Nu undrar jag som inte haft kattungar förut när mamman går ur bolådan för första gången. Än så länge ligger hon kvar. Har gett henne grädde och äggula serverat i bolådan, men mat har hon inte velat ha ännu. Brukar det vara så?

Sv: Äntligen är dom här!

Jag skulle nog inte heller vara så sugen på käk efter en sån ansträngning :rofl: Erbjud henne mat och framför allt vatten. Ha allting ståendes vid bolådan så hon inte behöver gå så långt. Ställ gärna kattlåda en bit ifrån oxå, inte precis vid maten, utan på andra sidan rummet. Då har hon allt hon behöver. Hon kommer förmodligen hålla sig hos bebisarna till kvällen, sen går hon nog en sväng i huset när det släckts och blivit tyst.

Grattis "mormor"! :D

Nej det har du nog rätt i. En annan hade nog varit medvetslös efter att fått ut 5 stycken :rofl:
Har maten o vattnet stående brevid bolådan och kattlådan en bit ifrån så då är ju allt under kontroll :banana:

Så de har kommit nu!!!!

Min kattmamma som har 4 tre veckor gamla ungar, har inte ens velat lämna rummet hon har dem i.

Din kattmamma vet säkert bäst själv.

Jag brukar ge dem kattungemat när de ger di, men förra årets kull var större och då fick jag tipset här på buke om att koka "Andersons Välling".
Men det tog ett tag innan hon tyckte om den.

Dom väger mellan 106-120 gram, så dom är väl ganska normalstora eller?
Hon har inte lämnat lådan ännu, men ser pigg ut så det är säkert ingen fara.
Vad är det förvälling du menar :D ?
Bilder kommer säkert imorgon på alla sötnosar :banana:

GRATTIS! Vad roligt att allt verkar ha gått så snabbt och bra! Härligt med fem små ulltussar!

Det är inte ovanligt att det dröjer ett tag innan mamman lämnar boet. I synnerhet förstagångsföderskor kan vara så omtumlade av sin nya situation att de inte riktigt tycks förstå att det faktiskt är möjligt för dem att lämna ungarna ett tag för att äta och gå på lådan tex.

Precis som någon annan skrev så bör man ha mat och vattenskål placerade precis utanför bolådan, gärna på ett sådant ställe att mamman kan ha uppsikt över ungarna samtidigt som hon äter/dricker. Samma gäller med kattlådan.

En del av våra kattmammor har varit mycket tacksamma över att få lite stöd från matte/husse när det gäller att våga lämna ungarna första gången för att kunna uträtta lite egna behov. Om man vet med sig att honan inte har vågat sig på att lämna boet på många timmar och hon därför rimligen borde vara både hungrig och kissnödig kan man hjälpa honan genom att prata uppmuntrande och locka henne lite lätt genom att visa henne maten tex.

Det är dock ingen fara om hon inte skulle vilja lämna boet inom ett visst antal timmar eller så, förr eller senare kommer behoven att göra sig så påminda att hon kommer att bli tvungen att ta hand om sig själv.

Lycka till med småkissarna och den nyblivna modern!

Får väl gå upp till henne om en stund och försöka locka på henne lite, men kan tänka mej som någon skrev här innan att hon stiger upp i natt när allt är lugnt.
Tack för alla lyckönskningar...knoddarna är så otroligt underbart söta och Selma är en så duktig mamma :love:

Min Sally vaktade sina noga i 2 veckor, så fort vi var där så lade hon sig över dem.
Och när jag tog upp dem för att kolla dem så blev hon stressad.
En av mina fick en ögon inflammation, men det har gett med sig.

Nu försöker de äta av mammas mat, det är så sött.

Har varit o kollat hur det är med dom nu på morgonen och Selma hade ätit en rejäl portion under natten och varit i lådan med.
Allt är frid och fröjd :)
Hon gick t.o.m ut ur lådan för att kela med mej när jag kom och alla knoddarna mår så bra så :rofl:
Vaktar ungarna gör hon väl, men inte så att hon lägger sej på dom, men hon blir orolig när jag tar upp dom.
Bilder kommer under dagen ;)

mimus skrev:
Min Sally vaktade sina noga i 2 veckor, så fort vi var där så lade hon sig över dem.
Och när jag tog upp dem för att kolla dem så blev hon stressad.
Hihi, när min madam fick kull för 6 år sen nu var hon väldigt ung och när matte kom å tog upp en unge pustade kattan ut å gick därifrån. "Va skönt, nu kom barnvakten" ungefär:rofl:

Vilka sötnosar, det lilla man såg :love:
Kattmamman brukar besöka låda o maten när det blir mörkt och tyst. Det är lättare för henne att "hålla koll" med öronen på om nåt hotar ungarna då, när hon inte är i bolådan. Jättebra att hon ätit och gjort ifrån sig. att hon är gosig är oxå ett bra tecken, då hon litar på sin matte :)

Hon har både ätit och varit på lådan när jag har varit där så visst litar hon på mej. Känns skönt :)
Kommer fler foto på var och en av dom om några dagar. Vill inte plocka med dom för mycket nu så här i början

*kl*

Men vad söta!!!!:love:

Jag som mest är van vid siameser och orientaler som nästan ser nakna ut vid födseln eftersom de har så kort päls slås som vanligt av hur härligt pälsiga "vanliga" kissar är redan när de är alldeles nya. Såå gosiga!

Fina färger också! Vi hade flera blåsköldpaddor i vår förra orikull och de är verkligen fina!

moster_punk skrev:
*kl*

Men vad söta!!!!:love:

Jag som mest är van vid siameser och orientaler som nästan ser nakna ut vid födseln eftersom de har så kort päls slås som vanligt av hur härligt pälsiga "vanliga" kissar är redan när de är alldeles nya. Såå gosiga!

Fina färger också! Vi hade flera blåsköldpaddor i vår förra orikull och de är verkligen fina!

Visst är dom söta :)
Det där med färger är jag inte så bra på då jag bara haft " vanliga" bondkatter. Blåsköldpaddor...är det dom grå?

Grattis till småsnuttarna! :love: Allt verkar gå galant!

Att hon blir lite orolig när du tar upp ungarna är som det brukar vara i början, hon vill ha alla på plats i bolådan när de är såhär små. Viktigt även för mjölken och modersinstinkten att man inte grejar för mycket med dem i början. Och om hon ser att bäbisen kommer tillbaks när hon "säger ifrån", då går det över när de blir större.

Jag brukar inte låta några besökare komma och titta förrän ungarna är runt fyra veckor, bara vi i familjen. Risken finns kattmamman blir orolig och överbeskyddande, vill gömma ungarna, anfaller blivande nya ägare osv om det blir för mycket...

Nej här är det lugnt...bara min syrra o svåger som har kollat men det tog hon med ro :)
Hon äter som en häst! Känns skönt för dels är hon så smal och dels är det väl bra för mjölkproduktionen.

Hur går det?

Min går in på 5 veckor nu och har invigt toaletten.:bump:

kissar gör de än på tidningarna, men det stora sker o lådan.

:)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Mamma katt och bebisarna mår hur bra som helst och är alla feta och glada ^_^, mamman har gått från att fräsa till att spinna och stryka...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: Buck
·
Katthälsa Jag har en katt som är född i maj 2003, så hon är drygt 10 år. Det är en katthemskatt som visserligen var kattunge (hämtades i augusti)...
Svar
3
· Visningar
1 321
Senast: Kilauea
·
N
Katthälsa Den ena åkte på rännskita vid hemkomst, det fixade vi med lite överkokt ris och lite kokt torsk på ett jehu... den mår bra nu. Men...
Svar
10
· Visningar
1 373
Senast: NordicKnight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama