antiskall till ylande hund?

Milosari

Trådstartare
min väninna har en basenji på lite över ett år. han är väldigt trevlig på alla sätt och vis, MEN han kan inte vara ensam. alls. inte ens 5 minuter. hon har ensamhetstränat enligt konstens alla regler men det går bara inte. han ylar och grannarna klagar på att han låter som ett gråtande barn.

hennes liv kretsar nu kring denna hund, hur hon ska ordna hundvakter och hon har t o m övervägt att sälja sin lägenhet och köpa en ny närmare sin mamma för att det skulle vara lättare med hundvakt då. men hon skulle göra en jätteförlust rent ekonomiskt och egentligen vill hon ju behålla sin gamla lägenhet.

hunden är sannolikt inte särskilt orolig, och han är väl stimulerad både fysiskt och mentalt. så jag tycker att antiskall kan vara ett alternativ. men fungerar det även på hundar som inte skäller?

Sv: antiskall till ylande hund?

Jag tror inte det....för det reagerar på en viss rörelse från stuphuvudet man kan testa genom att blåsa på det tex. När hunden ylar är det samma som när hunden lär sig skälla gällare, mer som en valp och då undkommer vattnet.

Finns ju halsband som sprutar upp citrondoft så fort hunden skäller/gnäller/ylar! (Användes i Grannbråket som går på TV) och hennes hundar (tror det var rottisar) slutade skälla&gnälla nästan med en gång! :laugh:

Är det godkända halsband?:confused:

Oavsett,antiskäll-halsband förutsätter ju att man använder dem på mentalt stabila hundar som okynnesskäller så att man inte hämmar en osäker individ och förstärker rädslor/ev ångest.

Gudarna ska veta att jag har lust att sätta det på mina yngsta som i trädgården gapar på allt...
grannen 600m bort på väg till brevlådan,alla bilar,cyklister,harar,rådjur,våra katter o hästar sen det mörknat,mörk himmel vid oväder,åska,flygplansljud,billjud sena kvällar på större väg 1 km bort..*suckar*
Grannarna skulle säkert bli mkt glada om det blev liiite tystare härifrån...
Sen står förstås hundarna och "konverserar" med boerbol-hundarna som vaktar ett område 1 km bort.;)

Btw Basenji har väl lite säregna ljud för sej,därav "barngråten"..?
Hur som helst blir man ganska stressad av att andra har ont av att ens hund/-ar låter.
Ingen vill ju ha klagomål.
Tyvärr har jag känt flera genom åren som fått lämna bostad alt lämna bort hunden pga ylande/skällande hund i lgh.

Jo, dom är lagliga att använda i Sverige.

Finns lite olika sorter.
- Ett som reagerar på rörelser/vibrationer från hundens struphuvud.
- Ett som reagerar på ljudfrekvens, vilket betyder att hunden som har halsbandet på sig får en dusch om polaren skäller.
- Ett som är fjärrutlöst via en dosa som man trycker på, extremt dyra, tror de går på närmare 4 000 kr.

I en del zoobutiker kan man få låna/hyra halsband för att testa om det fungerar på hunden innan man köper ett.

mvh

min väninna har en basenji på lite över ett år. han är väldigt trevlig på alla sätt och vis, MEN han kan inte vara ensam. alls. inte ens 5 minuter. hon har ensamhetstränat enligt konstens alla regler men det går bara inte. han ylar och grannarna klagar på att han låter som ett gråtande barn.

hennes liv kretsar nu kring denna hund, hur hon ska ordna hundvakter och hon har t o m övervägt att sälja sin lägenhet och köpa en ny närmare sin mamma för att det skulle vara lättare med hundvakt då. men hon skulle göra en jätteförlust rent ekonomiskt och egentligen vill hon ju behålla sin gamla lägenhet.

hunden är sannolikt inte särskilt orolig, och han är väl stimulerad både fysiskt och mentalt. så jag tycker att antiskall kan vara ett alternativ. men fungerar det även på hundar som inte skäller?

Ja det fungerar på ylande. Jag har ett anti-skall och har använt det med framgång. Men min hund "pratar" småylar när man kommer hem så man får vara snabb som en vessla med att knäppa av det så man inte straffar hunden för att den blir glad när man kommer hem :grin:

Mitt kostade 1300:- och då följde allt med dvs batterier och spray att fylla på med. Jag testade några av de billigare varianterna men de reagerar i regel bara på skall och fullkomligt dricker batteri och det är inte de billigaste batterierna på marknaden som sitter i. Jag monterar förresten ut batteriet så fort halsbandet inte används för annars är halsbandet "aktivt" och det är bara slöseri.

Senast ändrad:

hunden är ensamhund nu, så det borde fungera med halsbandet som reagerar på ljudfrekvens? han ylar inte om han har ett (roligt) hundsällskap. en ny valp är beställd men de löper bara en gång om året vilket gör att valpen inte kommer hem förrän tidigt 2011. problemet med ylandet måste dock lösas nu!

En fundering, bara - hur ska hunden veta att det är okej att "låta" i vissa sammanhang och inte i andra? Får man inte en hund som går omkring med ångest varje gång den "använder sin röst", ifall bestraffningen ska komma?
Jag vet också hundar som reagerat väldigt kraftigt på dylika halsband och inte alls mått bra av dem, reagerat med oro, aggressivitet etc och associerat sprayen med annat istället för låtandet - associerat sprayen med en viss plats, en viss person, ett annat djur, etc etc.

inte för att basenjin brukar räknas till de smartare hundraserna, men jag tror nog att även denna hund är tillräckligt klipsk för att förstå sambandet mellan halsbandet och sprayandet ;). det är inte meningen att han ska ha det alltid, utan bara inomhus när han är ensam.

men jag kan förstå att man ser negativt på halsbanden. jag hade inte heller rekommenderat dem om det inte verkligen var sista utvägen. han kan inte vara ensam utan att yla, och hon har inte möjlighet att ta med honom överallt. bara att åka och handla är ett projekt som måste involvera en annan person.

Jag tycker hon kan testa.
För de hundarna som tar detta halabandet bra, de fattar precis att när det är på är man tyst, är det av kan man låta.

Hundar fattar ju spårsele på = lika med spåra, spårsele av = spårning slut... osv..

För min hund var det sista utvägen oxå. Bunden ute gick inte, hemma ensam inte. Fast hemma med 3 barn. Han okynnesskällde dvs visst var han osäker men han hade oxå lärt sig att skälla i tron att han skällde hem matte! Jag var tvungen bryta hans tro på sitt skall och skallet i sig stressade upp honom 100 ggr värre. ENDA nackdelen med halsbandet är att det är lite klumpigt och att det kan spreja om han skakar på sig. Det gjorde han innan han ens skällde första gången när vi skulle vänja honom vid det. Så han slutade mitt i en skakning efter det och kom på sig själv. Då insåg jag hur effektivt det är. Det sprutar inte ens uppåt utan neråt men för min hund som hatar vattensprut fungerar det. Tugga ben vågade han inte heller men han sov mest. Tillslut lärde han sig dock skälla som en valp och då sprutar det inte. MEN det är efter 2-3 mån och när han redan börjat lära sig vara ensam. Så jag testade utan en dag och i 15 min åt han märgben sedan gnällde han i 10 min för att sedan sova tills jag kom. Meningen är ju inte att det ska vara en kvick fix utan bryta en vana och överhuvudtaget kuna gå vidare och träna. Han vet mycket väl att man är tyst med det på och har inga rädslor pga halsbandet. Bor man i lägenhet som jag med en hund som dessutom skällde ut genom brevinkastet så skulle jag snart blivit vräkt.

Senast ändrad:

En fundering, bara - hur ska hunden veta att det är okej att "låta" i vissa sammanhang och inte i andra? Får man inte en hund som går omkring med ångest varje gång den "använder sin röst", ifall bestraffningen ska komma?
Jag vet också hundar som reagerat väldigt kraftigt på dylika halsband och inte alls mått bra av dem, reagerat med oro, aggressivitet etc och associerat sprayen med annat istället för låtandet - associerat sprayen med en viss plats, en viss person, ett annat djur, etc etc.

Man får som ägare vara väldigt noggrann och inte slentriananvända det. Min racka ylade när man lämnade honom och ylen övegick i skall om ingen öppnade dörren fort nog. Det tog ett försök för honom att greppa konceptet och när vi ansåg att han borde vara mogen att klara sig utan, vande vi av.

Dvs han hade först hela halsbandet på sig fast utan batteri och sedan bara remmen och slutligen inget alls. Jag tycker att man ska vara noga med att inte använda halsbandet i en halv evighet på rutin utan mellan varven kolla om hunden har lärt sig.

Unge herr Weim är snacksalig som bara den när man kommer hem och det har inte ändrats pga användandet av halsbandet. kanske för att vi har varit snabba med att knäppa loss det...

tack för alla svar och tack för PM! fortsätt gärna skriva om erfarenheter av halsbanden och också gärna om modeller och märken :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka