Antika Stigbyglar

_Viva_

Trådstartare
Jag har hittat dessa antika massingstigbyglar.
Nagon som har nagon ide var de ursprungligen kommer fran samt ca vilken tidsperiod?

Gissa pa for jag har inte den blekaste aning, tyckte bara de var fina.

97fd_1.jpg

Sv: Antika Stigbyglar

Vilka jättevackra!
Den estetiska nerven dallrar! :D
Men huga vad halt det ser ut att kunna bli i dom, ytan under foten ser riktigt blankpolerad ut!

shit va fina dom var!!!! :love:
ser ut att kunna vara/bli värdefulla..

väldigt vackra!

Svårt att säga utifrån en bild och jag ör verkligen ingen expert. :angel: Skulle gissa på 1600 - 1700tal om de inte är fejk. Spanien, Frankrike. Ser lite pråliga ut lixom. men i utformnignen ser de mer moderna ut. Lite bredare kanske. hm jag vet inte egentligen. Bara hummar lite :)

Äldre stigbyglar brukar se annorlunda ut. Mer att sätta foten på och inbyggda.

Hittade ett gammalt stångbett på en antikmarknad :) Himla underbart och passade hästen i storlek. Tyvärr hade jag inte pengar just då även om det var helt överkomligt. Dessutom var det lite snett i mundelen. Hade varit häftigt annars. :bump:

Jamfort med dagens moderna stigbyglar ar de bredare an de ar hoga. De ar ca 13 cm breda och 10 cm hoga. Plattan (Ja, den ser ratt hal ut!! :crazy: ) ar 3 cm bred.

PM:ar Kung Tulle...

Litet snabbt.

Dom ser ut att vara i mässing vilket pekar på att dom antagligen är 1800-tal eller nyare.

Äldre stigbyglar är oftare i järn eller i brons.

Formmässigt äldre typer kan mycket väl levt kvar länge.

Jag ska kolla igenom min litteratur så snart jag hinner. ( Blir inte denna veckan dock pga av att det händer litet mycket annat just nu.)

I vilket sammanhang och var har du köpt dom? Typ loppis/auktion/ kuriosabutik etc och i vilket land/distrikt? Visste säljaren något om dom?

Jag lägger tråden i min minneslista.

MVH Kung Tulle

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 882
Senast: Enya
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka