Antiinflammatoriskt vid fång

Sv: Antiinflammatoriskt vid fång

OK! Och jag tror också att det är positivt med kylning...!

Är ju egentligen ett "gammalt" knep, förr i tiden ställde man hästar i rinnande vatten (bäckar osv). Innan man visste något alls om MMP eller endotoxiner, innan man hade butta. På åderlåtningens tid...;)

delvis KL

Och att det i fånganfallet kommer triggerfaktorer som stimulerar receptorer till kärlsammandragningar, vilket stryper blodförsörjningen vilket i sin tur orsakar ischemi (syrebrist) och sedan reperfusionsskador (skador orsakade av att blodflödet kommer tillbaka med högt tryck).

...

(Sedan så händer där väl en del annat också - typ MMP-enzymer som aktiveras vid syrebristen och som fortsätter förstörelsen)

Rätta mig om jag tänker fel ang kylningen!

Nej tvärtom är Pollitts tanke. Det kommer för mkt blod till hoven.

Fångdebuten föregås av vidgning av blodkärlen. Om benet kyls drar kärlen ihop sig och de ämnen som stimulerar metalloproteinaserna att lösa upp lamellerna kommer inte dit i tillräcklig koncentration. Exakt vilka ämnen som kommer med blodet och sätter igång det hela vet man inte än, vad jag känner till.

Men kylningen ska börja så fort man misstänker att hästen har gjort ngt som kan framkalla fång. HH

Jag har fått lära mig att det enda butta, finadyne, metacam och andra antiinflammatoriska och smärtstillande preparat enbart verkar smärtstillande vid ett fånganfall. Nu har jag dock hört annorlunda, att de inflammatoriska egenskaperna spelar roll och kan lindra/hämma/hjälpa vid rotationer.

Mina kunskaper är från erkänt duktig fångveterinär, men de är två år gamla och det har ju hänt saker på fångfronten sedan dess.

Vad har ni hört?

Hur påverkar tex butta tarmfloran?
Har fått för mig att störningar i själva tarmfloran också kan utlösa fång.

Fångdebuten föregås av vidgning av blodkärlen.

Det jag har läst kommer från en text 'Current research and theories on the pathogenesis of acute aminitis in the horse', av SR Bailey, 2004 och det handlade om kärlsammandragning i första skedet, och *därefter* ev vidgning med för mkt blod och skador. Talar vi om samma sak fast i olika lägen, eller har jag fått fel för mig?

Fångdebuten föregås av vidgning av blodkärlen. Om benet kyls drar kärlen ihop sig och de ämnen som stimulerar metalloproteinaserna att lösa upp lamellerna kommer inte dit i tillräcklig koncentration. Exakt vilka ämnen som kommer med blodet och sätter igång det hela vet man inte än, vad jag känner till.

Men kylningen ska börja så fort man misstänker att hästen har gjort ngt som kan framkalla fång. HH

puttar upp tråden lite med en ny fråga.
Jag har googlat lite på Pollitt.
Om jag lägger ihop detta så får jag det till att blodkärlen vidgas vid två tillfällen ett när de ämnen som stimulerar MMP kommer till hoven och ett när MMP sedan har löst upp lammellerna. I det senare uppstår digitalpulsen. Jag kan ha missuppfattat det. I alla fall så kan det vara bra att veta om det är någon ide att kyla när hästen har fått denna puls eller om det då är för sent?

Senast ändrad:

Det exakta förloppet är ju inte klarlagt men själv tycker jag det finns mkt belägg för Pollits fynd att kärlvidgning är en viktig faktor för att sätta i gång fångsymptomen.

Bailey å sin sida har i senare arbeten glidit mer åt att det är på vensidan som kärlsammandragningen sker ffa. Å då kan man tänka sig vad ont det gör om de vidgade pulsådrorna för massor av blod till hoven som inte kan föras därifrån pga av att venerna drar ihop sig.

HH

En mkt bra fråga som det nog inte finns ngt evidensbaserat svar på! Men eftersom man inte kan be hästen ligga på rygg med benen högt för att minska svullnaden som uppstår av kalabaliken i hoven så gissar jag att det inte är så dumt att kyla benet av den anledningen i det senare skedet. Då kommer det dit mindre blod och blir mindre läckage av ödem ut i vävnaden. Men det är en gissning. HH

"Ska" hästen bli svullen också? Eller tillhör det kategorin som "kan" hända men behöver inte hända.

Kylning verkar vara tveeggat.

Min (misstänkta) fångponny vill ha lindor. Det syns på ögonen att hon njuter då = smärtstillad.

Liknande trådar

Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 344
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10