Antiinflammatoriskt vid fång

FlipTheFrog

Trådstartare
Jag har fått lära mig att det enda butta, finadyne, metacam och andra antiinflammatoriska och smärtstillande preparat enbart verkar smärtstillande vid ett fånganfall. Nu har jag dock hört annorlunda, att de inflammatoriska egenskaperna spelar roll och kan lindra/hämma/hjälpa vid rotationer.

Mina kunskaper är från erkänt duktig fångveterinär, men de är två år gamla och det har ju hänt saker på fångfronten sedan dess.

Vad har ni hört?

Sv: Antiinflammatoriskt vid fång

Jo då, visst är de NSAID-preparat. Dessa är förutom smärtstillande också antiinflammatoriska. Så det är helt rätt.

Jo då, visst är de NSAID-preparat. Dessa är förutom smärtstillande också antiinflammatoriska. Så det är helt rätt.

Jo, jag vet att preparaten är antiinflammatoriska! Men frågan är om de gör någon nytta vid förstörelsen av vävnad och lamellstruktur mellan hovben och hovvägg..

Det kan jag bara som lekman svara på. Kan tänka mig det eftersom kötthoven sväller ju mer inflammerad den blir. Har för mig att hoven till och med kan spricka ifall svullnaden inte går ned. Men är säker på att till exempel Peter Lundin kan svara bra på det.

Nej jag kan inte svara på detta. Om vi för enkelhets skull håller oss till utfodringsfång o tror på att det är metalloproteinaser som är utlösande i själva hoven kan jag säga att NSAID inte motverkar detta. Men det är helt möjligt att NSAID motverkar sekundära effekter/skador men vad jag vet är det inte visat.
PL

KL
Så här skriver Chris Pollitt, min guru i fångfrågor. Avsnittet knyckt ur hans utmärkta bok Equine Laminitis

” NSAIDs have been administered to horses during experimental induction
of laminitis without altering the outcome - laminitis still occurred. Alarmingly, laminitis in
vitro studies indicate that MMP activation is slightly potentiated when NSAIDs are present
in the culture system. ……. When the laminitis process is triggered,
there is virtually nothing, by way of drug therapy, that will stop its relentless progress. The
administration of phenylbutazone, during the developmental/acute stages, will abolish foot
pain and create a more comfortable-looking horse, but the disease continues unabated. This
creates an ethical dilemma; balancing the need to alleviate pain and suffering against the
realisation that most of what is administered is only palliative. When NSAIDs are in use, the
patient should be confined to a stall with deep bedding. Exercise, while under the influence
of painkillers, such as phenylbutazone, is contraindicated.”

Kortfattat; Butta o dylikt är enbart symptomlindrande, ändrar inte förloppet. HH

Ja ungefär som jag uppfattat det. Väntar fortvarande på substansen som griper in på rätt ställe.
Tror fortvarande inte att man säkert kan utesluta att NSAID kan bromsa sekundära problem, framtida forskning kan ev svara på detta.
PL

Finns ett undantag- fång utlöst av ret sec (kvarbliven efterbörd), där det är visat att man kan förhindra fång med NSAID. Har dock en annan uppkomstmekanism än vid foderutlöst fång (endotoxiner från livmodern).

Vad som däremot har effekt om det sätts in direkt vid fång, eller helst innan symtomen syns (ex om man vet att hästen överätit eller liknande) är kylning av benen. LÄNGE. Ove Wattle har berättat om experiment som man gjort när man inducerat fång, och man kunde förhindra anfallet genom att genast sätta hästen i kallt vatten (upp över carpus/tarsus) under längre tid (72 h). Man kunde alltså ej framkalla fång hos dessa hästar. Dock praktiskt svårt under normala förhållanden. Att kyla benen har också en smärtlindrande effekt, gärna så mycket det går, men man kan iallafall kyla under ½-1 h.

Väntar fortvarande på substansen som griper in på rätt ställe.
PL

Den "substansen" finns redan vid all typ av foderrelaterad fång men utnyttjas tyvärr inte i form av kunskap utan endast i det föreskridna skeendets okunskap att min häst är ska va lika rund o go som jag är.

Ja men man har inte visat att kylning påverkar skeendet när fångsymtomen visat sig.
Många anser fortvarande att kylning är kontraindicerat på det stadiet.
PL

Svårt att veta vad orden du staplar på varann egenligen skall betyda men jag tror du förenklar problemet en del, foderrelaterat fång ffa på bete drabbar absolut inte bara överutfodrade hästar!
PL

Att kylning kan förvärra när fång väl uppstått.
PL

Tack för svaret.
Jag har hört från många håll att det ska hjälpa att kyla ner. Menar du att det i så fall bara blir en skenbar förbättring (som egentligen är en försämring?). Jag menar att hästen ser ut att må bättre men inte gör det? Varför tror man annars det?

Vill gärna veta var du hittat att det är kontraindicerat med kylning vid fång? Mina uppgifter har kommit från OW, som är Sveriges ledande när det gäller fångforskning. Han menar att man kan kyla längre tid än ½ h, som man tidigare ansåg var max. Får gärna förklara varför det skulle vara kontraindicerat med kylning?

Dessutom finns det ett klart samband mellan ret sec och fång, fast man än ej har hittat den "verkliga" sanningen om vad som orsakar fång, varken foderrelaterad eller med ret sec. (vilket du säkert vet) Metalloproteinaser är också fortfarande bara en teori, även om det är "det senaste"...

Ja men man har inte visat att kylning påverkar skeendet när fångsymtomen visat sig.
Många anser fortvarande att kylning är kontraindicerat på det stadiet.
PL

Nej, men det är smärtlindrande, precis som butta, finadyne eller metacam.

Vissa fångexperter ansåg det i varje fall häromåret men det finns ingen forskning som stöder åsikten, tanken är att den minskade blodcirkulationen skulle vara skadlig. Pollit har väl fortvarande inte visat på ngn direkt effekt på det stadiet.
JAG tror på kylning.
PL

delvis KL

Som jag har fattat det så är blodkärlen i hoven 30-40 ggr mer känsliga för serotonin som orsakar kärlsammandragningar än andra blodkärl och att det kan vara anledningen till att det är just i hoven som skadorna uppstår (+ hästens tyngd på liten yta som frestar på lammellstrukturen mellan hovben och hovvägg).

Och att det i fånganfallet kommer triggerfaktorer som stimulerar receptorer till kärlsammandragningar, vilket stryper blodförsörjningen vilket i sin tur orsakar ischemi (syrebrist) och sedan reperfusionsskador (skador orsakade av att blodflödet kommer tillbaka med högt tryck).

Om man håller hoven kyld så kanske inte blodflödet kommer tillbaka lika häftigt och då kanske man klarar cellmembran och blodkärl från skador?

(Sedan så händer där väl en del annat också - typ MMP-enzymer som aktiveras vid syrebristen och som fortsätter förstörelsen)

Rätta mig om jag tänker fel ang kylningen!

Liknande trådar

Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 344
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10