Antiinflammatorisk salva till häst

T

tigeremma

Hej!

Jag har en kort fråga.
Kan man använda antiinflammatorisk människosalva på häst?
T.ex. zon. Jag tänker på om hästen har lätt muskelsmärta eller ledsmärta, de saker man själv kan använda zon på.
Givetvis vet jag att detta mest döljer problemen, men kanske det kan vara värt att prova för den antiinflammatoriska biten? (och jag vet att det klassas som doping vid eventuell tävling!)
Såklart bara under en kortare period, precis som när man som människa använder sådana salvor.

Finns det antiinflammatorisk salva tillverkad för häst annars? Fast då är väl de på recept va?

Och ni som bara tänker svara "kolla med veterinär som kan skriva ut något" kan jag säga att nej, det är inget större fel på hästen, jag ville mest bara undra :)

Sv: Antiinflammatorisk salva till häst

Ja, du kan använda antiinflammatorisk salva på häst. Zon funkar utmärkt.
Och nej, det finns ingen speciell dylik salva för häst, inte ens på recept!

Tack för snabbt svar!

Då kanske man kan prova lite sånt vid eventuella småskador. :idea:

Men det är ju lite dumt att det inte finns till häst annars? Det finns väl som sprutform och pulverform? "Butta" är väl inflammationshämmande? Jag menar, precis som på människan "varför behandla hela kroppen när du vet vart du har ont" :smirk: Iofs har ju hästar oftast rätt mkt päls så kanske inte salvan hinner in till huden, men i sådana fall kan man ju raka stället där man vill behandla. :idea:

Lite fredagstankar från mitt håll bara...vore intressant med fler synpunkter. :)

vågen för Zon :P

Känner många som använder Zon på sina hästar, även min förra när han blev skadad fick jag order av vet. att använda Zon på den. Sen är Zon "stark nog" att komma igenom pälsen på hästarna.

Sen ähh behöver inte komma en salva för hästar, den blir ju ändå bara dyrare än om den var ämnad för människor.

Låter tryggt att din veterinär rekommenderat det oxå. :)
Och jo det är klart, det måste ju inte komma en ny sort som är lika bara det att det står "för häst" på, men jag tänkte om zon inte var lämplig så borde det finnas för häst!

Men funkar zon så är ju det super!

Spännande med nya saker, har aldrig hört talas om detta.
Vad är orudisgel?

Orudisgel och Zon zkiljer sig nog inte så mycket från varandra. Orudisgel används för smärtlindring av muskel- och ledskador.

Jag har själv behandlat en häst med ett skadat collateral ligament med just orudis på inrådan av veterinär. Hästen blev snabbt återställd.

Orudisgelen masseras in i huden på det aktuella området och om det egentligen är den dagliga massagen som är bra eller om det är salvan som påverkar... tja, det kan nog diskuteras, smärtlindrande är den i alla fall.

Jag vet en häst som fick nässelutslag efter ett par dagars zon behandling:crazy:
Så jag skulle vara lite försiktig!

* Jenny *

Fenylbutazon finns faktiskt som salva, jag fick den utskriven av vet när min häst hade inflammation i gaffelbandet. Tror den heter Phenylatrit eller nått liknande.

Ja, jag har också användt "buttasalva", då på ett svullet karpus. Fungerade jättebra!

Till TS:
Zon blev jag rekommenderad av veterinär att använda bara för någon vecka sedan då min häst var svullen ovanför knät, det fungerade minst lika bra och svullnaden, som var rejäl, försvann på några dagar.

Allihopa: Tack så mycket för svaren! :)

Du ska dock inte använda det mer än tio dagar i sträck.

Jag vet en häst som fick nässelutslag efter ett par dagars zon behandling:crazy:
Så jag skulle vara lite försiktig!

* Jenny *

Kan ju vara det att det behandlade områden inte ska utsättas för soljus, sen innehåller det ju ketoprofen som kan ge nässelutslag vid överkänslighet.

precis. behandlade områden får INTE utsättas för solljus. samma sak gäller egt vid oral behandling med vissa NSAID. inte så många som tänker på det....

fick själv brännskador över hela bröstet och armarna pga jag tagit vioxx för en stukat ankel. :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 070
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 744
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 947
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka