Antiflygfän

Fiorano

Trådstartare
Kort och gott; hur preppar du din häst för att klara flugorna? Spray, kräm, täcke, mössa? Vaf tycker du funkar bäst? Skriv även hur länge dom är ute dygnet runt/dagtid/nattetid/gräs/grushage?

Han går ute på dygn i gräshage.
Varierar mellan två olika flughuvor och helt utan huva för att undvika skav.
Sprayar med Absorbine Ultra Shield på kroppen.
Smörjer med Skillingaryd på skapet och runt ögonen.
Smörjer på, under och runt svansroten med ASV14.
Smörjer den rosa nosen med Helosan Sol eller annan solskyddskräm.

En himla massa kladd blir det! ;)

Han går på lösdrift, har ligghall.

Han har flugtäcke, sprayas med Föllinge hästdeo, smörjs i skapet/bringan med 4 ess-salva. Smörjs lite i ansiktet med den också. Vita mulen smörjs med solkräm för barn spf 50. Han har flughuva så länge som han låter den sitta på.

Vid ridning har vi flugridtäcke och skydd för öronen. Han sprayas inför varje ridtur. Täckena sprayas också.

Min går ute dagtid, inne på nätterna
Går i gräshage med mycket bitande flygfän tyvärr. Det enda som verkligen fungerar i längden är flugtäcke och huva
Alldeles för oekonomiskt och har för dålig verkan att spraya med flugspray.

Den vita mulen skyddas med ett mulskydd som fästs på grimman vid mycket skarp sol.

Ligghall.

Har inte kunnat spruta på något som fungerar.

Ev blir det täcke också om inte trycket minskar snart.

Men mina hänger i ligghallen alla dygnets ljusa timmar (nästan) och där flyger inte bromsarna med in.

Skulle jag få för mig att motionera någon av de sker det antingen tidigt som attan eller sent på kvällen.

Vi har inga flugor eller andra flygfän i hagen, väldigt lyxigt.

Däremot när jag rider i skogen är det problem. Ultrashield, flughuva, luva till öronen och helst inte skritta för länge, då klarar man sig.

Valacken: Zebratäcke. Renons flugkräm på skapet. Ultrashield varvat med Clac. Flyweil. Obiten. Knappt några insekter som stör honom, troligen pga zebratäcket.

Stoet, eksemhäst: Eksemtäcke, heltäckande huva. Switch & Ultrashield. Eksembehandling. PROB myggdeo. Betydligt mer attraktiv för insekterna än ovanstående, känns som ytterligare bekräftelse för att zebratäcket fungerar.

Vid ridning luva med öron, flugridtäcke med hals under bromssäsong. Spray.

Han går ute på dygn i gräshage.
Varierar mellan två olika flughuvor och helt utan huva för att undvika skav.
Sprayar med Absorbine Ultra Shield på kroppen.
Smörjer med Skillingaryd på skapet och runt ögonen.
Smörjer på, under och runt svansroten med ASV14.
Smörjer den rosa nosen med Helosan Sol eller annan solskyddskräm.

En himla massa kladd blir det! ;)
Vad är ASV14?

Kort och gott; hur preppar du din häst för att klara flugorna? Spray, kräm, täcke, mössa? Vaf tycker du funkar bäst? Skriv även hur länge dom är ute dygnet runt/dagtid/nattetid/gräs/grushage?
Dygnet runt i gräshage/ naturbete. Mycket flygfän, speciellt bromsar och fäflugor (vidriga!!!).
Stryker på hjorthornsolja utblandat med vatten i strängar under magen, insida ben mm, 4S salva på juver och i karleder. Myggspray blandad på eteriska oljor och vatten. Solkräm spf 50 för barn på rosa mule. Vid behov lite 4S runt ögonen eller flughuva ( behövs sällan). Till allt detta även flygtäcke med hals och magplatta. Nackdelen med flugtäcket tycker jag är att kryp ändå kommer in under täcket, har ni andra samma bekymmer? Sedan funderar jag på om det inte kan vara så att det ljusa flugtäcket i sig attraherar flygfän? När jag tittar på hagkompisarna som går otäckade så har de inte lika mycket av de vörsts insekterna runt sig. Någon som vet om det kan vara så?

Mina står inne dagtid på logen helskugga, porten står öppen, jag har satt för tråd i öppningen ( utan ström) så dom får frisk luft och kan se ut. På nätterna går dom i stora gräshagar ( äter sig tjocka) med flugtäcke, huva div.salva och spray.
Jag har skickat efter ett flugridtäcke med hals från Börjes och hoppas att det kan funka när flugorna minskar något, så vi kan sätta igång lite på kvällarna och få lite motion.
Hur gör du?

Pållan går ute dygnet runt och är preppad med Ultra Shield någon gång i veckan på kroppen och renons flugsalva på huvud, bringa och skap dagligen.

Klarar sig utmärkt utan både täcke och huva. Tar hjälp av sina hästkompisar att vifta bort insekter. :) Ser däremot att en av hagkompisarna har problem med att insekter kommer in under flugtäcket och att svansen är för täckt för att vifta bort bromsen. :( Är det ett vanligt problem med insektstäcken?

Jag har aldrig haft några större problem med kryp under insektstäcket. Någon enstaka gång (under de 10+ år jag haft täcken) har en broms kommit under. Men ytterst sällsynt.

Jag tar in, både på dagen och natten. Finns inget som fungerar här. Har en hage där det är något bättre, men för de andra är det vidrigt trots träd, skugga och öppna fält. Har provat det mesta utom zebra täcke. Funkar det hos @Alexandra_W så borde det kanske funka här med.

Min går ute dygnet runt.
Växlar mellan två huvor och ingen huva, för att undvika skav och rinnande ögon.
Sprayas med Ultra Shiled ett par gånger vecka / vid behov.
Flugtäcke vissa dagar / natter, då temperaturen tillåter.

Häst 1: Eksemhäst, så lite extra pyssligt, men han är exemfri i sommar med detta receptet:
Mest ute dygnet runt i kuperad hage med fält och skog, står han på box har han inga kläder på sig.
Badar honom med klorhexidin- eller PROB-schampo ca varannan/ var tredje vecka. Bucas Buzz-off på varje dag och huva som täcker öron och pannlugg, smörjer skap och insida bakben med flugkräm eller 4ess-salva, sprayar med ultrashield och smörjer med anti-itch i nacken och svansroten. Han fick små sår i nacken i början av sommaren innan jag hittade en superbra salva som direkt tog bort alla sår och manen växte tillbaka på no time :)

Häst 2: Huva som bara täcker ögonen, sprayar ca en gång i veckan med ultrashield, smörjer juver och insida ben med flugkräm/4ess-salva varannan dag. Ute dygnet runt oftast, står hon inne så är det utan huva.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 079
Senast: cili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka