Antibiotika till digivande sto

vinkelina

Trådstartare
kan ju börja med att säga att det inte är mitt sto utan ett som står uppstallande på samma stall

Shettissto som fölat för två veckor sedan. Efter någon dag steg tempen och nu står hon på antibiotika plus en annan medicin, vet ej vad.

I vilket fall som helst märkte jag i går kväll att fölet inte fick i sig mjölk. Stod och buffade unde magen men gav upp efter 30 s, försökte på nytt men nej. Började suga på mina fingrar när jag gav kvällshö. Ringer ägaren som kommer och tempar stoet. Har ok temp, och inga ömma juver. Mjölken kommer bra.

Var samma sak idag.

Så undrar, hur påverkar det mjölken när stoet är satt på antibiotika
 
Det beror lite på vad det är för antibiotika men en del kan föras över till fölet via mjölken och en del kan få mjölken att smaka konstigt vilket kan få fölet att sluta dia helt i värsta fall.
 
Det beror lite på vad det är för antibiotika men en del kan föras över till fölet via mjölken och en del kan få mjölken att smaka konstigt vilket kan få fölet att sluta dia helt i värsta fall.

Vet inte vad det är för sort tyvärr. Försökte prata med ägaren till hästen som tyckte att nog äter den om den blir tillräckligt hungrig. Igår försökte den äta hö.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Masse
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
916
Senast: Eloise
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 941
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp