Sto utan moderskänslor...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare frid
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sto utan moderskänslor...

kl.

Ser att du fått flera förslag på bra veterinärer..:)
Funderade på Brodda stuteri men har verkligen dålig koll på geografin nu :crazy:

AM

Hej alla! Jag vill tacka er allihop för ert stöd. Vill bara berätta att det verkar gå vägen :love:. Stoet har nu fått moderskänslor och diandet går mycket bra. Hon "hummar" efter honom och hon t o m slickar honom. Öronen åker inte bak så ofta längre och hon verkar mycket lugnare, är inte rädd för honom. Fölis är pigg, äter mycket bra och är nyfiken. Inte förrän i morse vågade han lägga sig ner av sig själv i boxen, efter sex timmar ståendes. :crazy: (han stod och sov lutandes mot krubban), stackars liten! Foalcheck har jag inte fått tag på ännu, men är det för sent i morgon? Vad händer om man inte får tag på det? Har han inget immunförsvar alls då eller?

Foal check är en kontroll man gör av antikroppar i blodet. Har en fölunge fått i sig för lite råmjölk (som innehåller de viktiga antikropparna) så finns det stor risk att de inte klarar sig.

Tack Cyllene! Har fått tag på ett foalcheck men ingen som kan ta ett blodprov. Får ringa runt mer i morgon :)

Vad härligt, hoppas det håller i sej och fölis får vara pigg.
Håller tummarna för dej.

Äntligen är jag lugnad :laugh:. Fick ut en distriktsvet. som tog blodprovet och vi gjorde foalchecken tillsammans. Med bra resultat, yes! Ny ska jag ta och koppla av och gå och lägga mig och SOVA. Tusen tack allihopa för att ni varit så gulliga!

Vad skönt att allt löste sig och att han hade fått i sig tillräckligt med råmjölk. Nu förtjänar du att få sova gott!

Hade ett liknande problem för något år sedan. Stoet fölade ute i hagen 2 v innan utsatt tid hade litet hårt juver. Hon var väldigt mammig av sj men fölet fick/kunde inte dia juvret var stenhårt och spenarna så små som en halv tumnagel. Varje gång den lilla försökte så gjorde det ont på stoet och lillan fick inget tag.
I tre dygn fick jag mjölka i flaska och sedan ge den lilla (jag höll alltid flaskan i "juverläge" efter tre dygn var spenarna så elastiska så hon kunde börja dia själv men jag fick hålla mamman i ytterligare 2 dygn innan allt fungerade normalt! Lycka till

Äntligen är jag lugnad :laugh:. Fick ut en distriktsvet. som tog blodprovet och vi gjorde foalchecken tillsammans. Med bra resultat, yes! Ny ska jag ta och koppla av och gå och lägga mig och SOVA. Tusen tack allihopa för att ni varit så gulliga!

Ni har varit jätteduktiga med att lösa era problem!! :bow:

Du förtjänar en lång natts sömn och en riktigt god middag!!!

Lycka till i framtiden med både föl och sto.

AM

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 311
Senast: Masse
·
Hästvård Hej! Jag håller på och nattar hästarna när jag märker att det kommer gul mjölk från mitt stos juver? Googlade och fick bara fram fakta...
Svar
4
· Visningar
1 677
Senast: Sar24BB66
·
Avel Hej. Jag har ett sto på 4 år som fick föl för 3 veckor sedan, förstföderska. I början fick vi bremsa och hålla i när fölet skulle dia...
Svar
14
· Visningar
2 105
Senast: Narcissa
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025