Med risk för att låta korkad... Vad menas med att ha en antenn på grimman?

Jag skulle gissa en ståltråd som gör att hästen får en kraftig stöt om den kommer åt staketet, t.ex för rymmande tjockpälsade shettisar.

Tex när man lindar hästens grimma i ståltråd så att när den kommer nära elektriskt stängsel så får den en jättestöt.

En veterinär sa att vi kunde testa det om en shettis i stallet inte slutade rymma så det borde inte vara förbjudet.

Kan inte tänka mig att det är förbjudet!
Tycker INTE det är grymt, en tjockpälsad shettis (tex) känner inte strömmen annars, och om den inte har respekt för trådarna kan den rymma och bli påkörd ( det är MKT värre än att få stötar) och inte bara pållen riskerar att bli svårt skadad utan även den som kör på, kanske väjer man och kör av vägen eller ännu värre väjer och frontalkrockar med någon annan... :crazy:
Med antenner lär den sig snabbt att inte gå igenom staketet, sedan lär den inte få många stötar. :)

Ja, ibland behövs det nog en kraftig handling att få en tjockpälsad shettis att förstå varför det finns trådar i ett staket!
Fast risken är att den blir rädd för trådarna i all framtid. Men jag har hellre en rädd shettis än en påkörd shettis för att den har rymt för femtioelfte gången.

Liknande trådar

Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
4 059
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka