Antatråden...frågor om tävling inom körning

Trygg

Trådstartare
Anta att jag skulle köpa en welsh mountain på ca 1.20.
(Så att barnen har en liten ridponny också)

Jag vet att jag har Nordhallands körklubb i Kungsbacka som är rätt aktiv.

Men anta nu att jag står där med en liten kille, utrustning som är okej tävlingsmässigt osv. (med bruna tömmar och hela köret;) )

Hur många tävlingar anordnas det i Västsverige per år?
Jag skulle ju befinna mig i lägsta klassen.

Är det fler tävlingsdagar när man har kommit en bit upp?

Jag är nämligen lite rädd att jag skulle "tröttna", tycka det är lite meningslöst, om det inte finns ett visst antal tävlingar att åka på per år.

Hur ser fördelningen ut?
Dvs. är det mest maratontävlingar som anordnas eller är det inom dressyren?

//Trygg som har funderingar på att utmana etablissemanget :eek: :D

Sv: Antatråden...frågor om tävling inom körning

Hej, jag tycker verkligen att du ska börja tävla!!!!
Gå in och kolla på www.kuskringen.nu och klicka på tävlingstermin 2007. Den är preliminär men du får ju en översikt. Om du sedan lägger till 3 tävlingar för lagserien som du säkert kommer börja köra i så tror jag du blir nöjd. En helgtävling brukar vi avsätta 3000-5000 kr för beroende på var i landet man åker så man har ju inte råd att tävla varje helg.

3000-5000? I Umeå la jag 1200 på tvådagars

och här i stockholm blir det ca 400 efter sponsringen av bensin.

Flest tävlingar finns det i lätt klass trygg så i början innan du nått eliten kan du tävla oftare, sen blir det familjevecka till norrland, danmark eller skåne om du ska tävla de högsta klasserna sen. Hur det ser ut i ditt distrikt vet jag inte. Du får väl bli grenledare o dra ihop!

Tack för svaren!

Kuskringen var en kanonsida juh!

Men jag måste vara ute o cyklar för när man gick in på utrustning, selar, huvudlag mm..så kommer det en bild en bit ner som visar en häst i bröstsele.
Men är det verkligen rätt att bröstan ska dra så snett..det ser enl mig obekvämt ut..
vet ni vilken bild jag menar?

Glömde ju av att det kostar så mycket att tävla.:cry:
Vet att Miamiamia berättade om det i en annan tråd.

Snigelfarmor..hur hittade du sponsorer och vad gav du dom i utbyte?
(Hmm, det lät lite..*host*..berätta inga detaljer om det är barnförbjudet är du snäll..)

Antar att det inte var Maria Wetterstrand och de andra gröna som betalade bränslet?..:p

Senast ändrad:

Vilken bild menar du? Jag har inte sett någon som drar snett!
/M

Bilen går på etanol så mp blir nog glada.

min häst är ju inte min häst utan mitt jobbs, och jag ansvarar för honom så på så vis sponsrar de ju med. Men på pappret sponsrar de bara bilen och bensinen samt hans utrustning såklart.

Om du låter någon rik affärsmagnat få prova på ett maratonrace betalar denne säkert hela köret! Det är ju världens kick!

Om det är ovanstående bild som Trygg menar så drar hästen inte snett. draglinjen är perfekt till maraton vagnen. Bröstan kunde höjas lite så skulle det bli riktigt bra.
/M

Ja, det var den bilden jag menade..:angel:

Jaha, där ser man..jag måste alltså börja tänka om..för bröstan på den bilden sitter enl min uppfattning obekvämt.

Men det beror ju på min bristande kunskap om bröstselarna.

För jag vill ha skulle vilja ha mer "dragyta" på bröstan. Att den ligger mer jämt på hästen..(sånt här är jag så kass på att förklara och förmedla i ord)..

Nu ligger bröstan för mycket så här..\ Layoutprogram saknas :D
I min bristande kunskap så skulle jag ha velat "dra" bröstan igenom någonting som gör att den ligger mer rakt mot bogen..

Så här ser det bättre ut enligt mig;

hkssele.jpg

hehe, den är precis likadan trygg, bara vinklad bild. Det bästa är om bröstan kan ligga precis så, för då får bröstet mest anläggningsyta, än om bröstan är rakt bak som på en gigg. Därför har maratonvagnaran som är tunga, svängeln lägre än en rockard eller gigg.

en bild på hur jag menar inte är så bra om man ska dra en vagn, men funkar om man drar gigg.

Senast ändrad av en moderator:

Där ser man hur snett ute jag själv är då..:D

För bröstan på den bilden du lade in..DEN tycker jag ligger perfekt med en stor "anläggningsyta"..inte den andra?

Jag förstår inte riktigt..om vagnen, som typ en maratonvagn, är tung..varför måste bröstan och draglinjen vara så vinklad?

Vad är syftet med det? Och hur kan hästen dra lättare?

Det får jag inte riktigt ihop...?

En rik affärsmagnat..hmmm.
Jag satsar hellre på en långhårig hårdrocksbasist!

Så kan jag ha eldsflammor och stripes på vagnen med!:D ...när jag far fram i 10 km i timmen med en WM..

Är det inte bättre att köpa en stor B-ponny om du vill tävla körning?

Hade inte tänkt att köpa en ponny alls men har hittat en sådan fin liten kille.

Jag vill inte att han i så fall bara ska gå som sällskapshäst och bli riden av mina småbarn vid hand någon gång ibland.

Det var därför jag tänkte lite på att man kanske skulle satsa på lättare tävling med honom.
Han är 3 år och inte inkörd och jag hade väl en tanke att man kanske skulle "skola" honom annorlunda än dom andra.

Jag är, som sagt, lite rädd att jag kanske skulle tycka det är tråkigt att ha en sådan liten kille som körhäst när man precis har klivit ur vagnen bakom varmbloden (som jag tycker är absolut roligast att köra! eller ardennern där man känner kraften på ett annat sätt..)

Men vi får se vad som händer..:D

Förutom de tävlingar du har sett på tävlingsterminen kommer vi att ha programkörning (dressyr + precision) på fyra ställen i Halland under nästa år. Vi i Körsällskapet Nordhallänningarna är med i västra lagserien och där blir det 3 - 4 tävlingar. Det blir också en lätt/msv i Hermanstorp som inte är inlagd än. Så visst finns det tävlingstillfällen.
Info kommer att finnas på bl a www.ksnh.nu
Klart du ska köpa dig en ponny och tävla med! Det är så kul att det kommer nya ekipage. Hoppas vi ses nästa år.

120cm welsh ponny?
HadinaPrecision2006-11-110004.jpg

IMG]http://i142.photobucket.com/albums/r108/beverlyV/HadinaPrecision2006-11-110004.jpg[/IMG]

Finns inget bättre!:bump: (Jo WM/Shetlandkorsningar smäller oxå rätt högt!)

klart du ska ha en wm , härligare ponny får man leta efter , köpte 2 killar i somras en 2 och en 4 åring , har inte ångrat mig en dag, och jag har inte ens några ungar att skylla inköpet på!;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka