Antalet medryttare?

daphna

Trådstartare
Hej,

Jag har ett 5 arigt varmblod som vi ar 4 st som rider. Tycker ni det ar for mycket? Han verkar inte ma daligt av det for tillfallet. 2 st ar betalande medryttare, en ar min tranares elev som hjalper mig att rida till honom (jag betalar henne) + jag sjalv. Anledningen till att vi ar flera som rider honom ar flera: min tidsbrist samt ork och brist pa erfarenhet av att rida in en hast fran borjan. Jag tycker det ar battre att han rids av flera an att han star och inget gor dom dagarna jag inte kan. Vad tycker ni?

Sv: Antalet medryttare?

Med tanke på hur många ryttare en ridskolehäst har, så ser jag inte att 4 ryttare skulle vara ett problem.

Allt beror på ryttarna, inte på antalet ryttare.
Det är tvärtom bra att det är flera som rider en häst eftersom det ger bredd på hästens utbildning.

Hej
Hästar är fantastiska på att anpassa sig till ryttaren.
Jag tillhör de som tror att det är nyttigt för hästar att flera personer rider på dem för man brukar tänka på olika saker när man rider.

Det är en unghäst under utbildning (rätt uppfattat?). Jag skulle låta personen som hjälper dig med tillridningen (tränarens elev) eller din tränare bedöma om det fungerar och sedan gå på det.

Jag forstar inte din tanke, du har tva personer som betalar for att rida din hast, och sen en person som du betalar.

Ar det meningen att du ska betala hennes traning av hasten som sedan tre olika ryttare sitter upp och andrar pa.

Jag tycker att det ar helt ookej att ha manga ryttare pa en hast, (tex ridskolehastar) men att forsoka utbilda en hast med sa manga ryttare ar inte bra for hasten, om man vill ga framat.

Det beror ju helt och hållet ¨på hur bra de andra ryttarna är, och vilken sorts ridning de utför.

Jag tycker gott och väl TS kan fortsätta så länge det fungerar och hästen inte blir stressad.

Tack for er feedback:) det ar val ungefar sa jag sjalv tycker, alltid intressant att hora andras erfarenheter och tips. Ja, han ar unghast ridmassigt men som travare betraktad ar han redan "gammal i garden". Jag haller pa att gora om honom fran travare till ridhast och han ar valdigt fin som ridhast:banana:

Håller med sammet, det är ryttarna o inte antalet ryttare som avgör.
Du har ju samma fyra ryttare vilket ger kontinuitet, jag gör likadant på ena hästen.

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 368
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 122
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Hej alla. Nu ar det inte langt tills vi far hem nya valpen :) Vi har redan en 2.5 arig schafer tik, och valpen kommer bli en hane...
Svar
9
· Visningar
1 832
Senast: ElinAgnes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama