Antal kilo hö/dygn, storhäst

Sv: Antal kilo hö/dygn, storhäst

Mina hästar en d-ponny och en liten häst på 152 cm får fri tillgång vilket innebär att de äter ca 12-15 kilo per dygn och häst.
8 kilo för en stor häst är lite, det är vad min lättfödda fjording på 142 cm åt.

Om hon haft föl så är det nog fölmagen som är kvar, hur mycket rids hon?

Jag hade satsat på att stärka magmusklerna istället för att minska på hö´t.

Mina hästar en d-ponny och en liten häst på 152 cm får fri tillgång vilket innebär att de äter ca 12-15 kilo per dygn och häst.
8 kilo för en stor häst är lite, det är vad min lättfödda fjording på 142 cm åt.

Om hon haft föl så är det nog fölmagen som är kvar, hur mycket rids hon?

Jag hade satsat på att stärka magmusklerna istället för att minska på hö´t.

Fölmagen bör inte vara kvar ett år efteråt.
Hon rids regelbundet givetvis, varierande och stärkande träning.
Pratade med en veterinär senast idag då jag var hos tandläkaren med henne, och han tyckte hon var i alldeles lagom hull nu när hon går på åtta - och att det räcker med det för henne.
Däremot tror han att bukigheten kan bero på att hon var så omusklad innan fölningen.

ang. ensi/hösilage så har jag tagit i i överkant o räknade med 18 kg per dag på stor häst.
Ringde o pratade med höbonden. Hade mest fått in hö som var tingat de mesta av de.
Men han hade hösilage fast med mycket klövre i. Men ja har en ettåring o en mager travare så de ska nog vara bra till dom.
Han skulle återkomma med analysen!

jag väger inte allt hö, utan har kommit fram till en mängd för varje häst som är lagom, dvs precis det dom orkar äta upp. så mina uppgifter är ungefärliga! stora får ca 12 kg, ponnyn 10kg, gammlingen så mkt han vill ha (inte mkt..). sen får alla lusern också, båda hack och pellets. går i gräshagar året om.

nu på vår/sommar/höst som det är mkt gräs så drar jag ner rejält på höet, dom äter gräs hela dagen och är ganska mätta när dom kommer in på kvällen. får ca hälften av vanliga givan.

*kl*

I vintras fick våra runt 15 kg torrt hösilage. Ponnyn fick dock ett par kg mindre än de stora. Gammelgubben hade behövt få i sig mer men då lämnade han kvar i boxen tyvärr.

Hur många kilo hö får era storhästar per dygn?

Jag vet att höinnehållet är mycket olika, men kan vara roligt att veta i genomsnitt ungefär. Jag har ett 6-årigt halvblodssto på ca 160 cm, som fölade förra våren. När jag köpte henne i januari fick hon ca 15 kg/dygn.. Nu när hon är igång är vi nere på 8 kg/dygn, men hon är ändå ganska tjock. Samtidigt vill jag inte dra ner med på höet, eftersom hon måste få i sig rätt mängd strå för magens skull. Hagen innehåller inte speciellt mycket gräs, så jag måste ändå fodra henne ordentligt.

Det är sällan höet som gör hästarna tjocka, beroende på värden hinner sällan en häst i ordentlig träning äta sig fet på hö pga hur stor volym det blir, hur ligger det till med kraftfodret då? Jag skulle öka höet upp till åtminstone 10 kg, magen behöver mkt att jobba med för att inte dra ner på sparlåga. Sedan beroende på värden lägga till lagom mängd krafoder. Dra ner så spannmål om den är fet och se till så den får tillräckligt med protein. :)

Mina hästar brukar äta ungefär:

liten stor häst (ca 152 cm): 9-10 kg hö
d-ponnyn: 9-10 kg hö , nu ska hon få 10 kg torrt hösilage
c-ponnyn: 8 kg hö

sedan lägger jag till kraftfoder i den mängd och form som behövs eftera tt ha tittat på analysen. :)

Ps: såg att hon har fölat förra året, då kan det vara svårt att få bort magen helt och hållet. Behöver inte betyda att de är feta, utan det är magmuskler som behövs och lite extra protein.

Senast ändrad:

Det är sällan höet som gör hästarna tjocka, beroende på värden hinner sällan en häst i ordentlig träning äta sig fet på hö pga hur stor volym det blir, hur ligger det till med kraftfodret då? Jag skulle öka höet upp till åtminstone 10 kg, magen behöver mkt att jobba med för att inte dra ner på sparlåga. Sedan beroende på värden lägga till lagom mängd krafoder. Dra ner så spannmål om den är fet och se till så den får tillräckligt med protein. :)

Mina hästar brukar äta ungefär:

liten stor häst (ca 152 cm): 9-10 kg hö
d-ponnyn: 9-10 kg hö , nu ska hon få 10 kg torrt hösilage
c-ponnyn: 8 kg hö

sedan lägger jag till kraftfoder i den mängd och form som behövs eftera tt ha tittat på analysen. :)

Ps: såg att hon har fölat förra året, då kan det vara svårt att få bort magen helt och hållet. Behöver inte betyda att de är feta, utan det är magmuskler som behövs och lite extra protein.

Hon får 1/4 l. havre + 1/4 l. hippo breed tre gånger dagligen, + mineraler och vitaminer givetvis. Så skulle inte påstå att hon får speciellt mycket. Det är nog så att det är lite fölbuk kvar, för hon är lagom i hullet om man känner över revbenen. Bara en liten kula som ska jobbas bort. Och hon äter ju givetvis gräs ute, så skulle tro att hon får i sig emot 10 kg. strå / dygn. :)

Hur mycket är det i kg? Det finns ju liksom inte näringsinnehåll per volymenhet, det är i vikt...

Hur mycket är det i kg? Det finns ju liksom inte näringsinnehåll per volymenhet, det är i vikt...

Ja men jag har inte heller bett någon utföra en foderstat för min häst. Jag frågade bara ungefär hur mycket stråmängd hästarna får. De flesta i mitt stall fodrar sina med så väldigt lite, att de tycker jag ger mycket när jag ger min åtta.

under vintern fick min häst ca 20 kg hösilage och nu får han typ 14- 15 kg + att han går på gräs 4 h per dag.

Min kbltravare (158 hög, väger runt 620 kg) äter under höst, vinter och vår 14-16 kg hö + 5-6 liter lusernhack. Har fri tillgång på ´hö och lusern inne.

Ja men jag har inte heller bett någon utföra en foderstat för min häst. Jag frågade bara ungefär hur mycket stråmängd hästarna får. De flesta i mitt stall fodrar sina med så väldigt lite, att de tycker jag ger mycket när jag ger min åtta.

Men det är ju OMÖJLIGT att säga vilken stråmängd du ska ge för det beror ju helt på värdena på stråfodret.

Jag skulle inte ens ställa en häst på vila på 8 kg, våra står på mellan 10 och 15 ungefär och då har vi ett bra hö i år.

Fast jag brukar ge ungefär samma stråmängd oavsett värden. Mängen grovfoder baserar jag på hur mycket fibrer hästen behöver ha att tugga på, och det har ju inte mycket med värdena på det att göra. Ungefär 1.5 kg ts per 100 kg kroppsvikt. Sen lägger jag till kraftfoder eller lucern beroende på behov. :) Ibland om höets värden är jättebrakan man tjäna på att ge mer hö och slippa ge kraftfoder.

Fast jag brukar ge ungefär samma stråmängd oavsett värden. Mängen grovfoder baserar jag på hur mycket fibrer hästen behöver ha att tugga på, och det har ju inte mycket med värdena på det att göra. Ungefär 1.5 kg ts per 100 kg kroppsvikt. Sen lägger jag till kraftfoder eller lucern beroende på behov. :) Ibland om höets värden är jättebrakan man tjäna på att ge mer hö och slippa ge kraftfoder.

Ja, jag räknar också med 1,5 kg/100 kg kroppsvikt ungefär.

Du kan försöka tänka så här i stället:

Exempelhästen Brunte rids en timma per dag 45 minuter skritt och 15 minuter trav och galopp. Han har då ett proteinbehov på 418 och ett energibehov på 70 per dygn enligt tabell. Brunte är normalfödd och lagom i hull.

Vi vet också att det är bra för Brunte med mycket grovfoder och uppskattningsvis äter han ca. 15 kg på fri tillgång (hö ts 84%).

Nu är det dags att söka grovfoder som passar till Bruntes behov. Han behöver ett grovfoder med värdena 5 i energi och 30 i protein, vilket ger en kvot på 6. Det innebär att Brunte har täckt sitt behov av energi och protein genom grovfodret och behöver därför inget kraftfoder. Beroende på mineralinnehållet i höt så lägger man ev. till mineraler och selen.

Detta är en uträkning på grovfoderåtgång enligt tabell och naturligtvis passar inte alla in i den mallen. Jag tror ibland att man börjar i fel ända när man söker grovfoder.

Iofs, men jag kanske inte trycker på 15 kg hö på en häst som promenadrids om jag har ett unghäst-hö vilket jag kan göra om jag har ett sämre hö. Då får de nöja sig med lite mindre för att se någorlunda vettiga ut.

Jag har visserligen ingen häst men jag har en D-ponny som jag ger 7-8 kg prima hö på vintern, då håller han sig i perfekt ull tillsamman med kraftfoder, mineraler och annat smått och gott!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
440
Senast: Migo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 070
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka