Antal kilo hö/dygn, storhäst

L

lacessere

Hur många kilo hö får era storhästar per dygn?

Jag vet att höinnehållet är mycket olika, men kan vara roligt att veta i genomsnitt ungefär. Jag har ett 6-årigt halvblodssto på ca 160 cm, som fölade förra våren. När jag köpte henne i januari fick hon ca 15 kg/dygn.. Nu när hon är igång är vi nere på 8 kg/dygn, men hon är ändå ganska tjock. Samtidigt vill jag inte dra ner med på höet, eftersom hon måste få i sig rätt mängd strå för magens skull. Hagen innehåller inte speciellt mycket gräs, så jag måste ändå fodra henne ordentligt.

Sv: Antal kilo hö/dygn, storhäst

Våra går inte på hö, utan ensilage på vintern...
Då får "mitt" sto på 155cm och ardenner en rejäl hög, brukar inte väga utan gå på känsla, sen har de fri tillgång ute.
Men mellan 10-20kg eller nått sånt sen + fri tillgång ute när det är kallt.

Men nu är vi tvunga att stödfodra fölstona pga att vi inte har nått bete kvar...:crazy: (första skörden redan, och har inte fått nån andra skörd än...inte bra)
Då är det en ardenner, en friser och ca: 40-50får som delar på en stor rundbal ensilage.(båda stona me föl nu)

På vintern brukar det bli 8-9 kg, pga jättehöga värden. Sedan äter hon halm så mycket hon vill ha.

På vintern brukar det bli 8-9 kg, pga jättehöga värden. Sedan äter hon halm så mycket hon vill ha.

Ja, det låter lite mer rimligt än tidigare svar!
Det är ju ingen stor storhäst jag har direkt..
Antar att fölmagen inte borde hänga med såhär pass långt efter, så måste ju reglera mängden foder. Kraftfoder får hon inte speciellt mycket, så det sätter sig inte. Andra tävlingshästar i stallet får så mycket kraftfoder och lite hö, så ägarna tycker min får mycket när hon får 8 kg.... :confused:

halvbloden här (val. drygt 165. sto drygt 160) sätter i sig runt 10 kg torrsubstans, silage/dygn med en kvot på 9.3. dom får även 1 liter (0.8 kg) lusern för att blanda mineraler osv. i det håller dom sig fina på :)

Min valack, 165cm hög, äter 20kg hö alt 30kg hösilage om dagen vintertid, på sommaren går han på frodigt bete.

Vad har du för värden på ditt hö? Kan det vara så att det innehåller lite för lite smrp i förhållande till mj? I så fall förklarar det en hel del med stor buk

Ja, det låter lite mer rimligt än tidigare svar!
Det är ju ingen stor storhäst jag har direkt..
Antar att fölmagen inte borde hänga med såhär pass långt efter, så måste ju reglera mängden foder. Kraftfoder får hon inte speciellt mycket, så det sätter sig inte. Andra tävlingshästar i stallet får så mycket kraftfoder och lite hö, så ägarna tycker min får mycket när hon får 8 kg.... :confused:

8 kg får min C-ponny. Och hon är inte ens svårfödd. Det är minimum vad jag vill ge henne. Den stora får 11-12 kg. Helst vill jag ge henne mer men hon vill inte ha mer. Resten använder hon att sova på om jag lägger in för mycket. :crazy: Den stora är ca 160 och lättfödd.

Nej, MINST 8 kg HÖ ska din häst ha.
Gärna mycket mer, jag ger 8-9 kg enbart för att höet har skyhöga värden och riktigt så mycket näring behöver hon inte knubbisen :D Därför får hon käka halm upptill vilket hon gärna gör.

Hade jag haft låga värden hade jag öst på hö.

I vintras fick min häst 18-20kg hö/dygn, och han åt alltid upp allt..
Tävlingshäst 166cm. Men höet hade ganska lågt i srp.

Min valack, 165cm hög, äter 20kg hö alt 30kg hösilage om dagen vintertid, på sommaren går han på frodigt bete.

Vad har du för värden på ditt hö? Kan det vara så att det innehåller lite för lite smrp i förhållande till mj? I så fall förklarar det en hel del med stor buk

Jag har inte analyserat det eftersom hon snart kommer gå över på hösilage istället.

Knapplån!!!
Ska beställa HÖ/ENSILAGE i veckan, vet inte värderna ännu, men jag gissar alla fall att de e torrt. Deras värden har varit bra innan.
Så, hur mycket ska jag räkna på om dagen till mina två hästar. En vanlig normal travhäst som promenadrids och en växande ettårig travhäst.
Ska jag räkna ca 15 - 18kg/häst???
Jag vet att alla fall den stora INTE äter upp allt då hon fick 15 kg om dagen i vintras.

Mitt hbl är relativt lättfödd. Nu går hon på bete men stödfodras med ca 5 kg hösilage/dag. Vintertid har hon tidigare fått mellan 10-12 kg hö, då har hon ridits lätt-medelhårt ca 5 dgr i veckan. Det har varit ett hö med relativt höga värden. För att tillgodose tuggbehovet har hon fått halm, samt att hon haft granris i hagen att pilla med.

ca 14 kg=fri till gång är vad han klämmer i sig.

har di nått bra tipps på hur man får hästen att käka så mycket. Min skulle behöva det men han har inte tid eller nåt.

ena halvblodet här "bantar" sig själv med jämna mellanrum. vi blandar vatten och melass och strilar över grovfodret då äter hon bättre ;)

Pratar vi "dygn" så ligger det på mellan 15 - 20 kg per häst här. Vintertid lägger jag till lite lucern och betfor (+ mineraler).

putt putt. Hur mycket ensilage brukar man räkna om dagen om man inte ger fri tillgång på en stor häst?

tack för tippset ska definitivt prövas!

putt putt. Hur mycket ensilage brukar man räkna om dagen om man inte ger fri tillgång på en stor häst?

Beror ju på hur blött det är. I hömängden skulle jag aldrig ge en stor häst mindre än 10 kg. Jag räknar på 12 kg till min stora (160 cm och lättfödd) i vinter för hon petar inte i sig mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
440
Senast: Migo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 070
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka