Antal kattlådor till två innekatter

aiquen

Trådstartare
Jag har lite funderingar kring hur många lådor (toaletter) man bör ha om man har två innekatter tillsammans.

Jag har läst och blivit rekommenderad att man bör ha minst två lådor (gärna ytterligare en, d.v.s. en låda mer än man har katter) för att inte riskera att någon katt börjar kissa utanför lådan. Dock känner jag lite motvilja mot detta eftersom jag bara bor i en etta (men är det absolut att föredra flera lådor skulle det förstås gå att ordna).

Vad säger ni här inne? Ni som själva har eller har haft flera innekatter tillsammans; vad är era erfarenheter? Hur många lådor har ni?

Sv: Antal kattlådor till två innekatter

låter knäppt tyckr jag. har inte haft det problemet ia.. du får väl prova. och ju mer du rengör så måste riskerna minska?!

Jag hade 2 lådor på 3 katter när de var inne katter men lådorna stod bredvid varandra i badrummet och som föregående säger så måste de ju rengöras ordentligt, brukar även ha stalosan i botten på lådan..

Att man behöver två beror nog delvis på att köpe-lådor är rätt små. Man kan inte ha så mkt sand i dem. Jag har 2 lådor till 2 katter. Den ena köpt och den andra är en ganska hög slakterilåda där jag har nästan 10 cm sand. Katterna går bara på den, man kan ju gräva ordentligt där. Det gillar katter! :D

Vi har en låda till två katter. De har delat låda ända sen de var riktigt små, så det kanske har gjort sitt till att det funkar utan problem.

*kl*

Vi har just nu bara en låda på 3 vuxna o en unge. Dock är 2 vuxna utekatter till 90% o bara inne på nätterna. Inne heltid är bara gammeltantan och en 4 månaders unge.

Vintertid är alla 4 inne större delen av dagen, då kommer vi att ha 2 el 3 lådor (ska prova oss fram)

Rengör lådan 2-3 ggr/dag beroende på hur traffikerad den varit. Har aldrig haft prblem med kisseri utanför.

Jag har 2 lådor på 2 innekatter. Mest för att inte behöva göra rent mer än en gång/dygn.

Att man behöver två beror nog delvis på att köpe-lådor är rätt små. Man kan inte ha så mkt sand i dem. Jag har 2 lådor till 2 katter. Den ena köpt och den andra är en ganska hög slakterilåda där jag har nästan 10 cm sand. Katterna går bara på den, man kan ju gräva ordentligt där. Det gillar katter! :D

Nja, det beror ju på. Mina är köpelådor och rymmer 15 kg sand utan problem. Styck alltså. Men köper man låda på ÖB eller ICA så är dom ju oftast små ja, dom större finns ju på djuraffärer.

Hmmm... var har du hittat dessa :laugh:
Har letat som en liten blå efter en STOR låda, måste vara övertäckt o ha lucka för att gå in o ut.
Förrut hade vi en stor (50*70 typ) gammal charklåda till dem men det var ganksa låg kant på typ 15cm = sand överallt runt om.
Det största jag hittade som var övertäckt är ca 40*40 (i djuraffärer, har kollat ett flertal).

Mina har inga luckor, så det vet jag inte. Dom flesta har bara öppningar.
Mina är 50 långa, 35 breda och 50 höga. Samt med 17 cm hög kant.

Så här ser dom ut
22810134.jpg

Senast ändrad:

Fast är de övertäckta?
Utan lucka kan jag leva med, men de måste vara övertäckta.

Jag har en låda, dock väldigt stor, till 2 innekatter. Lådan rymmer betydligt mer än 10 kg sand exakt hur mycket vet jag inte, jag gör även rent lådan 2 ggr/dag.

Den stora med lucka som heter jumbo ar den jag vill ha, har sett den forrut med men hittar inte den har...

Om man inte har tid att göra rent väldigt ofta så tycker jag man bör ha en låda per katt. När jag hade tre katter så hade jag två lådor men då rengjorde jag säkert 5 ggr per dag, nu har jag samma antal lådor på två katter och det fungerar bra, rengör väl ca 2-3 ggr per dag.

Det finns i UK med möjlighet att få skickad till Irland. Om du kan tänka dig att beställa via nätet.
www.zooplus.co.uk har den bl.a. Vet förstås inte hur seriösa dom är.

Senast ändrad:

Jag har tre (inne)katter och har en låda, en gigantisk back från IKEA, för att fylla 10 cm i lådan går det åt ca 35 kg sand. Gör rent en gång om dagen. När jag bodde trångt och inte hade plats för stor låda hade jag 3 lådor (en låda/katt) men trots att jag nu bara har en och gör rent lika ofta så är det mycket fräschare i den stora, mycket lättare att hålla rent när man får plats med mycket sand. Mina katter är grävare och i vanliga lådor gräver de ner sig till botten när de ska kissa och så fastnar klumpen där och det blir bara äckel när man gör rent.

Shit, gör du inget annat än mockar? :D 5 gånger/dag, det är oftare än mina får mat.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 220
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 417
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar