ansvarsfråga

frej

Trådstartare
en något spännande eftermiddag

fick ett samtal av en hen som sökte stallplats, till en av sina hästar, hästen i fråga står på en ridskola, men nu var boxplatsen lås, något oklar anledning, och redan då jag hörde detta drog jag åt mig öronen, och min första tanke var "aha hen kan inte betala för sig", hen hade tidigare under dagen/eftermiddagen ringt till olika hästägare men fått nej hos samtliga(finns inte så många att välja på)

i och med att jag läst här på buke om olika senarion, och har varken tid eller råd med en tredje häst som ev dumpas hemma hos mig, och ägaren i fråga dyker inte upp. så började jag att nysta i historien och från tre olika håll fick jag tre olika historier men hittade personligen inte någon röd tråd och bestämmde med maken att vänligt men bestämmt tacka nej till hen och tycke välldigt synd om hästkraken som inte hade någon stallplats.

var till ridskolan för ett personligt besök och se detta och prata med hen i fråga personligen, livat värre och många stallbesökare hörde den något upprörda hen.

jag ringde upp ordförande som var nyfiken på utgången och talade om den glädjande nyheten att de får behålla bekymmren, men gav ett ord på vägen att släppa in hästen, låsa boxen för hästägaren för att inte råka i klammer med rättvisan, då ordförande hasplar ur sig att nej det är inte deras ansvar som ridskola, utan hästägarens?

men om hen hade "dumpat" hästen hemma hos mig och inte dykt upp, då ligger väll ansvaret på mig att göda och föda hästen:confused:

ja kära kloka bukefolket vad är eran teori och reflektion gällande detta
 
Sv: ansvarsfråga

Vad jag förstått det så ligger det på stallägarens ansvar att se till att ingen häst som vistas i stallet far illa, oavsett om det är en egen häst eller inhyrd. Dvs det går inte att komma och skylla på att "det är inte min häst" för att slippa undan. Så om någon dumpar sin häst hos dig och skiter i att ta hand om den faller ansvaret på dig att se till att hästen får den vård den behöver för att må bra, mat, vatten, hovslagare osv. Sen är det bara att fakturera hästägaren för dessa kostnader i efterhand om man känner för det.
 
Sv: ansvarsfråga

Inte för att jag tror att en normalfuntad människa skulle tillåta att en häst uppstallad i deras stall far illa, blir mager och tunn med förväxta hovar och att eventuella skador inte blir behandlade bara för att ägaren inte bahagar dyka upp.
 
Sv: ansvarsfråga

Om man inte har ett avtal som bara innehåller s k kallhyra utan att stallägaren tar på sig viss skötsel av hästen t ex utfodring eller utsläpp. Då har också stallägaren tagit på ansvar enligt djurskyddslagen att se till så att inte hästen far illa och kan dömmas för brott. Så om den här hästägaren inte kan betala med det ingår saker i hyran (vilket det troligen gör på en ridskola) så är det stallägaren som bryter mot lagen om de slänger ut hästen inte hästägaren.

Det som stallägaren kan göra är att den fakturera sina kostnader för hästen och ev låta det gå vidare till Kronofogden och anmäla till Djurskyddet på Länsstyrelsen om inte ägaren sköter sin häst för ev omhändertagande. Men absolut inte slänga ut hästen genom att låsa stallet eller boxen så att hästen inte kan komma in. Det är ett klart brott mot djurskyddslagen och det bör hästägaren i så fall anmäla till Länsstyrelsen omgående.
 
Sv: ansvarsfråga

Kom att om det är ren kallhyra d v s att hästägaren sköter allt själv och köper allt som behövs i foder strö m m. Så hjälper inte det heller för då hamnar man i hyreslagstiftningen som gäller förvaringsutrymme och då måste man vräka hyresgästen enligt de regler som finns där. Inte heller då kan man låsa.
 
Sv: ansvarsfråga

Det där hände i ett stall jag stod i förut. Man betalade inte och kom inte ut till hästen. Det ingick inte mockning.
Enligt dåvarande stallägare så hade stallägaren skyldighet att sköta om hästen och gjorde så. Man skulle kunna fakturera för det, som redan sagts.

Vi var ett par stycken som skötte om hästen iom att vi tyckte synd om den. Mockade, borstade, promenerade och umgicks lite utöver att stallägaren fodrade och släppte ut och in etc.
Det löste sig sen när man fick tag i anhöriga till ägare. De tog ansvar och körde hästen till fodervärd då ägaren inte hade förmåga att sköta den just då. Och betalade för den med.
 
Sv: ansvarsfråga

Om jag fattar det hela rätt:confused:
Så har stallägaren låst boxen så det inte går att ställa in hästen:confused:
Vad har ägaren gjort med hästen?
Låter den gå ute? Ställt den i gången? Eller vad i väntan på ny stallplats
 
Sv: ansvarsfråga

Om jag fattar det hela rätt:confused:
Så har stallägaren låst boxen så det inte går att ställa in hästen:confused:
Vad har ägaren gjort med hästen?
Låter den gå ute? Ställt den i gången? Eller vad i väntan på ny stallplats

stämmer bra, när jag lämnade stället med den upprörda hästägaren så var läget ovisst, och senare under kvällen efter att jag pratat med en vän till mig som oxå har en viss del i denna något röriga soppa så stod hästen i en box på anläggningen.

så jag förstod inte riktigt denna panik som utbröt i går eftermiddag om det gick att lösa
 
Sv: ansvarsfråga

De gjorde väl vad som krävdes för att få människan att betala det hon var skyldig.
 
Sv: ansvarsfråga

Det är inte lagligt att låsa ute häst så.
Däremot tror jag det är lagligt att vägra låta någon flytta om den inte betalt. Jag kan ha fel. Men har man skickat det till kronofogden och ej fått betalt tror jag man kan hålla hästen(så får polis/fogden avgöra om man ska greja utmätning av lön eller sälja hästen). Har jag fel ni som vet?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 154
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 277
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 433
Senast: MiaMia
·
Gnägg Jag hade min häst installad hos en travtränare och dennes skötare.. Minns att första gångerna jag hälsade på hästarna så var samtliga...
Svar
5
· Visningar
1 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp