Ansvarsbiten

Welsh

Trådstartare
Vems är ansvaret i ett kollektivstall när man hanterar varandras hästar?

Om jag leder hästarna ut o in mellan hage o stall, om en av hästarna sliter sig och springer iväg och sparkar en bil under tiden, vems är ansvaret?

HUr funkar det om man har minderåriga som tar pass o släpper ut hästarna på morgonen?

Sv: Ansvarsbiten

Det där är ju en knepig bit!
I vårt stall så har vi kommit överrens om att varje ägare är ansvarig för vad som händer den hästen men det kan bli problem om tex en annan tar in min häst och han skadar sig för att hon/han varit oaktsam eller slarvig, då blir jag nog inte lätt att tas med.
Man måste kunna lita på varandra och inse att olyckor kan hända.
Vet jag om att någon inte klarar av min häst så ska den personen heller inte hantera honom för det är farligt för båda två!

Jag tycker att varje hästägare är ansvarig för sin egen häst så länge inte den som hanterar hästen varit oaktsam. Problemet blir till sist att bevisa ifall h*n varit just oaktsam eller inte.. tyvärr.

Får nog hålla med ovanstående om att det bästa är ju ifall man kan ha en öppen dialog med alla och att man kan komma överens, vara noggranna med varandras hästar och ha förståelse för att man inte kan påverka allting.

Mvh Jate Volim

På den gamla goda tiden när jag stod i kollektivstall gick jag in i det hela med inställningen "så länge jag står här får jag acceptera de andras kunskap och hantering så som min egen".

D v s det var på mitt ansvar. Nu var det (oftast) så att de övriga hästägarna hade lika bra/dålig pejl på läget om jag. Om de var tvingade att släppa hen häst hade jag också varit det i deras ställe. Visst hände det att någon kuse var lös, men inte p g a någons oaktsamhet. Olyckor händer, och jag hade fullt förtroende för att 1) mitt djur var hyfsat uppfostrad 2) de övriga hade kompetens att hantera mitt djur/de andras djur.

Jag tror att hela kollektiv-ideén måste bygga på en jämnbörig kunskapsbank. Om Nutte har en lös häst under sina utsläpp hade jag också haft det, i Nuttes ställe.

Annars funkar inte tanken. Som jag ser det. Å andra sidan har jag flyttat från inackorderingsstall med service just för att innehavaren var/är en glad amatör som jag inte anförtror mitt djur i händerna på.

Just i bilfrågan...

Finns det inte en lag som säger att det är bilens fel för att den står där?
Som härstammar från när hästen var mer vanlig i trafiken än bilen.

När det kommer till annat ansvar och andra olyckor, så är det något man bör ha diskuterat innan. Ett stallmöte kanske är på sin plats?

Jag anser att är hästen så knäpp att den inte går att leda, så ska ingen annan utsättas för den än ägaren.
Då är det ägarens ansvar att se till att hästen kommer in och ut ur hagen.
De andra i stallet ska inte ha till uppgift att varken uppfostra någon annans häst eller riskera sitt liv för att någon annan vill ha sovmorgon trotts att de köpt en häst som är knäpp elelr inte kan hålla sin häst uppfostrad.

Intressant diskussion. Vi hade några händelser som kunnat sluta olyckligt tidigare, men inget allvarligare hände, men mycket av det hade kunnat undrvikas lätt.
Ett av dem var att ett stigbett glömdes kvar på en häst (som är väldigt kontaktsökande med de andra i hagen), och detta upptäcktes först på kvällen vid insläpp. Om det hänt något otäckt i en sådan situation, vem har ansvaret då?
/U

Inga ouppfostrade hästar i vårt stall :) MEN vi har en del ungdjur samt föl. Hingsten är nog den som är mest uppfostrade av dem alla. Tidigare har enbart vuxna fått ha pass men nu har vi yngre ägare i stallet som tar pass. Då kommer återigen ansvars biten upp på tal. Jag har inget emot att yngre hanterar mina djur då mina egna barn gör detta MEN vad händer om en minderårig tabbar sig, en häst sparkar denne och sen kommer lös. HUr mkt ansvar har vi vuxna i stallet och vart kommer föräldrarnas ansvar in? Ibland känns det som om stallet vore en fritids lokal för bortglömda barn, det känns inte rätt. Om mina barn gör något fel så är det på mitt ansvar men vems är ansvaret för de barn som inte har närvarande föräldrar? (åldrar 11-16år)

Just i bilfrågan...

Finns det inte en lag som säger att det är bilens fel för att den står där?
Som härstammar från när hästen var mer vanlig i trafiken än bilen.

När det kommer till annat ansvar och andra olyckor, så är det något man bör ha diskuterat innan. Ett stallmöte kanske är på sin plats?

Jag anser att är hästen så knäpp att den inte går att leda, så ska ingen annan utsättas för den än ägaren.
Då är det ägarens ansvar att se till att hästen kommer in och ut ur hagen.
De andra i stallet ska inte ha till uppgift att varken uppfostra någon annans häst eller riskera sitt liv för att någon annan vill ha sovmorgon trotts att de köpt en häst som är knäpp elelr inte kan hålla sin häst uppfostrad.

Är det inte så att om bilen står på allmänväg/plats är det bilägarens ansvar...men jag tror hästägaren får stå för det om den skulle står på te.x. en infart, p-plats på "privat mark"

Vi driver vårat stall som en ek.förening och har försäkringar på alla som hanterar alla hästar, dvs in/ut släpp, fodringar etc. Försäkringen omfattar om hästen orsakar skada på personen/personer vid all hantering. Vet inte vad som händer om en häst tappas och sparkar på en bil som står på anvisad plats av oss...???

jag har själv en separat företagsförsäkring som omfattar ALLA som hanterar MINA hästar på något sätt.

Smart!
Jag har incident försäkring på alla stuteriets hästar. Vet dock inte om de andra i stallet har det. Ansvarsbiten är något som man lätt glömmer innan det händer något.

Läste om ett gäng kor för många år sedan som rymt och förstört en tomt för grannen, men jag har bestämt för mig att koägaren gick fri.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
599
Senast: Funderarn
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama