Status
Stängd för vidare inlägg.

CillaW

Trådstartare
Låt oss säga att ni har två barn, sådär tio och tolv år gamla. Av någon anledning behöver ni vara av med dem i dryga två timmar, eftersom ni ska göra något där de visserligen kunde vara med, men där ni anser att det skulle bli lite jobbigt.

Är det en bra sak att då lämna dem ensamma i en mellanstor stads centrum, med 150 spänn till McDonalds?

Är det att "lära dem att ta ansvar och att sluta överbeskydda dem"?
 
Sv: Ansvar?

Jag tror säkert barnen kan ta vara på sig själva men jag skulle vara rädd för att de blev lurade av någon ful gubbe typ.
 
Sv: Ansvar?

Precis min åsikt... de är rediga ungar och klarar sig nog, men det är andra människor jag är orolig för. Jag vet vilka typer som hänger i centrum.

Att säga att "de vet ju att de ska skrika högt om något händer" är inte precis någon försäkring för att inget kan hända. Jag skulle inte lita på att vilt främmande vuxna skulle träda in och hjälpa barnen.
 
Sv: Ansvar?

Nej fy, det har vi ju sett skrämmande exempel på tidigare, att omgivningen inte är att lita på om något händer.

Om man "behöver vara av med barnen ett par timmar" så får man väl antingen se till att dom är hos en kompis eller någon annan eller så tar man helt enkelt med dom.

Sedan är det ju så himla olika från individ till individ hur man törs släppa dom. Min 13-åring till exempel skulle utan vidare få gå på stan en hel dag om han så ville, det har han gjort förr. Han åker iväg med MYCKET pengar och handlar sina egna kläder mm. Däremot 11-åringen skulle jag inte lämna ensam en halvtimme en gång. Det kan ju hända att han mognar, men det jag vill ha sagt är att dom är ju så himla olika.
 
Sv: Ansvar?

:o Jag tycker att det är ok. När jag var i den åldern lämnades jag ensam hemma hela helgerna eftersom jag totalvägrade att följa med till landet. Värmde mat själv och åkte till ridskolan på dagarna.

Men om barnen är omogna för sin ålder så är det inte ok. Barn utvecklas ju så olika.
 
Sv: Ansvar?

Nej, jag hade inte vågat, jag hade oroat mig för dem hela tiden.

Vad hjälper det att skrika högt om ingen bryr sig?
 
Sv: Ansvar?

Det tycker jag absolut att en 10- och en 12-åring klarar av. De får lova att hålla ihop och man får förklara att man får ha pengarna lite undanstoppade eftersom vissa inte drar sig för att lura barn. De kanske kan ha en mobil om de vill nå dig?
Mina två grabbar på 12 och 13 år har fått gå själva på stan i ganska många år. Ibland har jag gått för mig själv och ibland har jag haft andra ärenden eller också har de åkt buss helt själva.
De kanske kan få ett "uppdrag" att göra några mindre inköp, tex strumpor eller något annat de behöver. Det stärker dem att få ta eget ansvar och jag kommer ihåg hur stolta mina var när de hade köpt något på egen hand, även om det bara var strumpor.
 
Sv: Ansvar?

Jag fick åka till Malmö själv som 12 åring, men jag skulle inte låta min barn göra samma sak. Dessutom tror jag att världen har förändrats en hel del sedan jag var 12 för 13 år sedan, den har blivit mycket tuffare.

Men jag förstår inte att folk inte reagerar när något håller på att hända ett barn. Jag skulle reagera och ingripa utan tvekan.
 
Sv: Ansvar?

Jarrah skrev:
Det tycker jag absolut att en 10- och en 12-åring klarar av. De får lova att hålla ihop och man får förklara att man får ha pengarna lite undanstoppade eftersom vissa inte drar sig för att lura barn. De kanske kan ha en mobil om de vill nå dig?

Barnen är mogna och duktiga, och det var inte jag som "ville bli av" med dem.

Jag skulle inte vara orolig alls, om jag var säker på att centrum i den här staden enbart befolkades av vettiga vuxna. Barnen litar jag på, men inte på andra vuxna.
 
Sv: Ansvar?

De fixar det ! De fixar knasiga vuxna också. Se till att de har en mobil (denna fåniga säkerthetsartikel!) så att de kan nå dig eller pappan eller så på fläcken.
 
Sv: Ansvar?

ALDRIG.
Det är alldeles för lång tid för det första.
Hittar jag ingen barnvakt åt dem får jag väl ta besväret att ha dem med då, så stora barn borde ju kunna sköta sig någorlunda med någon liten muta :smirk: så om de KAN gå med så skulle jag hellre välja det alternativet.
 
Sv: Ansvar?

När tycker du att ett barn kan ta vara på sig själv ett par timmar i stan ?

Mina flickor åkte till stan (Sthlm) när de var 12, med villkor att jag eller ngn annan vuxen fanns i stan och att de hade mobil så om ngt hände kunde vi komma på fläcken.

När de var 13 åkte de ensamma utan den kollen dagtid och numera som 15 åringar får de tex gå på bio eller teater även på kvällen, men jag hämtar dem oftast ngnstans eftersom vi bor en bit ifrån stan.
 
Sv: Ansvar?

Visst, om det fanns någon vuxen i stan, men det fanns det inte. Och ingen mobil heller.
 
Sv: Ansvar?

Jag tycker generellt att en 10- och en 12-åring kan gå på stan och äta på McDonalds själva under 2 timmar. Förutsatt att det är trygga barn som själva vill.

Det är ju skillnad mellan olika barn, vissa blir ängsliga andra tycker det är jättekul.

Som sagt, ja, om jag bedömer att barnen kan och vill.
 
Sv: Ansvar?

På dagen ja, på kvällen nej.

Se till att de hela tiden går tillsammans och har koll på varandra.
 
Sv: Ansvar?

Finns det ingen bio på dagtid kanske det finns bowlinghall eller simhall (om de är tillräckligt simkunniga) där de kan fördriva tiden. Finns det inget fik där kanske de kan ha en matsäck med sig.
 
Sv: Ansvar?

Ja precis, biblioteket eller något annat ställe hade ju varit bättre tycker jag.

Inte simhallen... samma kväll fick jag in en pojke i den åldern på akuten, som hade lämnats i simhallen med sin något äldre bror. Hade det inte funnits badvakt kunde han ha drunknat.
 
Sv: Ansvar?

Det beror lite på vad de är vana med också anser jag. Bor de i en mindre stad och vistas normalt ganska mycket i den, är hemtama, hittar, vet hur man ska uppföra sig osv så skulle jag kunna tänka mig att lämna dem, dock med en mobiltelefon i fickan, om jag nu visste och kände att de var kapabla att klara av det.

Barn är så olika, vissa behöver en vuxen i den omedelbara närheten tills de är femton medan andra kan gå på stan själva från 10 års ålder.

Jag vill därför varken döma ut eller tycka att det är bra utan att veta mer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 804
Senast: Nixehen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 031
Senast: Elendil
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 658
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp