Kaffeekopp

Trådstartare
Var ute och red innan idag, och fick rida i kanten på en asfalterad gång/cykelväg 100 m då ridstigen är avstängd för tillfället (vägen har rasat på vissa ställen). Helt plötsligt och utan förvarning kommer det en tant på cykel bakifrån och kör om oss på knappt en halvmeters avstånd! :mad: Häststackaren (och jag...) blev skiträdd och slängde upp bakbenen i luften, och med tanke på hur nära hon var så kan hovarna inte varit långt ifrån... :crazy: Snäll som han är, lillkillen, var det inte mer sen med den saken, men jag fick ur mig ett "vad fan GÖR du?!" Tanten svarar inte utan bara vänder sig om, ger mig en mördarblick och cyklar vidare.

Men sedan började jag tänka: vad hade hänt om hovarna hade träffat henne eller cykeln? Vems fel hade det varit? Mitt, för att det är min häst och mitt ansvar eller hennes, för att hon betedde sig ansvars- och respektlöst mot mig (och min häst)? Jag menar, så nära cyklar man inte någon som går heller!

Sv: Ansvar?

Svår fråga men rent spontant tänker jag:

Bådas ansvar.

Cyklisten var himla klumpig som cyklar alldeles för nära = hög olycksrisk. Alla kan bli överraskade och i synnerhet hästar vet väl alla om även icket hästvana? Kanske borde ha påkallat uppmärksamhet på något vis om att vilja cykla förbi?
"Hej här är jag och jag vill cykla förbi er?"

Men å andra sidan, får man verkligen rida på en gång/cykelväg egentligen?
Jag tänker mig att det är trångt och reglerna är inte detsamma som på en trafikerad väg och olyckor kanske lättare händer pga missförstånd? Många förväntar sig nog inte en häst på en gång/cykelväg och vet inte riktigt hur de ska ta situationen?

Jag hade nog aldrig förlåtit mig eller hästen ifall hästen hade sparkat någon oavsett..Är kluven i vems ansvar jag hade tyckt det varit faktiskt.
Tur inget hände!

Senast ändrad:

Generellt nej, det får man inte. Men kan tänka mig att vissa kommuner tillåter det, men isf brukar det vara skyltat.

Jag skulle tippa på att Snubbelfot har rätt. Du får inte rida på gång/cykelväg. Du skulle inte ha varit där ö h t, alltså ligger olyckan på ditt ansvar (om det hänt något).

Kommer jag med annat fordon (bil) får jag vackert vända om det är något problem med vägen. Jag får inte ta mig olovlig väg om jag inte blir instruerad av polis på plats (som t ex vinkar ut mig på cykelbana för att komma förbi).

Som andra sagt; du får inte rida på gång/cykelbanor. Inte heller "rena" cykelbanor. Hästen hör hemma i körbanan för bilar. Jag tror att du får leda hästen på gång/cykelbanor, men är inte 100% säker.

Om det är en normalbred gång/cykelväg vi talar om, så är min erfarenhet (både som ryttare, cyklist och fotgängare) att de i regel är för smala för att man ska kunna cykla förbi en häst med ett bra avstånd. På många ställen måste cyklisterna passera varann väldigt nära, och cykeln är ju ändå ofta smalare än hästen (även om man "mäter" vid styret).
Med grund i detta, och det faktum att hästen egentligen inte har där att göra, skulle jag säga att ansvaret ligger på dig.

KL
När det gäller gång och cykelbanor så får man gå till den lokala (kommunala) trafikstadgan och se vad det står där. Det går inte att säga generellt om man får eller inte får rida på den.
Finns en massa saker som beslutas lokalt när det gäller trafiken och vem och vad som göra vad. Som tex vem som får köra i bussfil. Finns klara rikstäckande regler o vem och dessa som står där t ex utryckningsfordon och läkare får alltid köra där. Sedan kan man lokalt bestämma att t ex taxi också kan få köra där. Men det innebär inte att taxi alltid får göra det.

Hade det varit på en väg så hade cyklisten fått ta skulden.
För många år sedan sparkade min guling omkull en HD,som körde om oss trots att jag frenetiskt vinkade vänta till honom o visade att jag bara ca 5m fram skulle rida av på en åker så han kunde ta sig förbi,men se nej,om skulle han,hästen vände ut rumpan o kickade omkull HD med förare o passagerar.
Han fick ta hela skulden.

Det var ju just det jag skrev att grunden är en men att det kan finnas lokala avvikelser och därför går det inte att säga något så säkert utan att veta var det hela har hänt.

Hade det varit på en väg så hade cyklisten fått ta skulden.
För många år sedan sparkade min guling omkull en HD,som körde om oss trots att jag frenetiskt vinkade vänta till honom o visade att jag bara ca 5m fram skulle rida av på en åker så han kunde ta sig förbi,men se nej,om skulle han,hästen vände ut rumpan o kickade omkull HD med förare o passagerar.
Han fick ta hela skulden.

Så här borde man väl inte skriva men ...:angel: :Så underbart :bow: jag känner en ren och skär skadeglädje!

Så här borde man väl inte skriva men ...:angel: :Så underbart :bow: jag känner en ren och skär skadeglädje!

Även om folk är korkade så har jag svårt att se någon skadeglädje i detta. Hade glädjen varit lika stor om dessa personer hade skadats mycket allvarligt eller dött pga sina skador.

Problemet mellan hästfolk och övriga trafikanter är mentaliteten vi och dom, när det egentligen skulle behövas lite ömsesidig förståelse och respekt istället för skadeglädje hit eller dit.

Jag får hålla med Boj. En rejäl motorcykel är många kilo, och välter den är risken stor för förare/passagerare att få den över sig.

I just detta fallet var det ingen större fara,HDn gick sakta,båda hade integralhjälm o hästen var oskodd,så enda skadan blev en bubbla i tanken,en mycket arg ryttare och en 3årig häst som blev lite upplivad av allt oljud.

I just detta fallet var det ingen större fara,HDn gick sakta,båda hade integralhjälm o hästen var oskodd,så enda skadan blev en bubbla i tanken,en mycket arg ryttare och en 3årig häst som blev lite upplivad av allt oljud.

Vilket inte alls borgar för att det skulle kunna gå bra, har sett en person bryta nacken stillaståendes med en motorcykel de större modellerna väger sina kg kan jag lova. En sketen moppe av EU modell väger runt 100 kg, som jämförelse, även om det gjorde det i detta fall.

Fortfarande hävdar jag att det måste till förståelse och respekt från bägge håll, det är vad trafiken går ut på idag. Med en viss skillnad när man sitter på en häst, det går aldrig att veta hur hästen kommer att reagera vilket både ryttaren och omgivningen måste lära sig.

Fast, tänk dig att du travar i ett ganska lugnt tempo med din häst. Vi låter hästen i exemplet väga ungefär 500kg. En annan ryttare passerar er, och den hästen sparkar efter din. Din häst skuttar åt sidan, och halkar på något vänster omkull. Du (i princip oförberedd) får benet under hästen, som landar rakt över det. Du har godkänd ridhjälm och säkerhetsväst på dig vid fallet. Du färdades inte speciellt fort. Men risken finns fortfarande att du bryter benet.
Samma risk finns för en mc-förare, med eller utan skydd. Vikten som man riskerar att få (åtminstone delvis) över sig, är rätt rejäl.

Nu ska jag sluta diskutera just detta, eftersom det avviker från trådens egentliga ämne. Men jag håller med Boj:
Fortfarande hävdar jag att det måste till förståelse och respekt från bägge håll, det är vad trafiken går ut på idag. Med en viss skillnad när man sitter på en häst, det går aldrig att veta hur hästen kommer att reagera vilket både ryttaren och omgivningen måste lära sig.

Fast det är ju den som passerar som gör fel, oavsett situation och jag håller inte med. Alltså, givetvis ska man visa respekt för varandra, men om en människa gör en dum grej och blir skadad på köpet får den faktiskt skylla sig själv. Det är aldrig okej att riskera någon annans hälsa eller liv bara för att man inte använder hjärnan i trafiken.

Ts: Jag tycker inte att du kan skylla alltför mkt på henne. Rider man på ett sånt ställe måste man själv vara uppmärksam bakåt, speciellt om man har en häst som är lätt i bakdelen eller är lättskrämd.

Man får som sagt inte rida på cykelbanor så om något hade hänt hade du säkert blivit den skyldige.

Om det där handlade om MC:n, så notera att det inte var ansvarsfrågan jag diskuterade. Utan det faktum att jag anser att det inte finns någon orsak att känna skadeglädje över att hästen kickade omkull mc:n. Det finns aldrig orsak till glädje/skadeglädje över en olycka, särskilt inte en som hade kunnat få en mycket sämre utgång.
I inlägg 17 försökte jag belysa det faktum att en hjälm inte skyddar mot benbrott etc, om MC:n (i detta fallet) välter över en. Det behöver inte gå fort. Precis som en ridhjälm inte skyddar mot benbrott om en häst går omkull och delvis landar på sin ryttare.

Ska vi diskutera ansvar vid omkörning, så håller jag med dig om att den som kör om har ansvar för att det kan göras på ett säkert sätt. Jag anser emellertid också att det är jag som ryttare, som har ansvar för att min häst kan köras om (i rimlig hastighet).

Senast ändrad:

Fast det är ju den som passerar som gör fel, oavsett situation och jag håller inte med. Alltså, givetvis ska man visa respekt för varandra, men om en människa gör en dum grej och blir skadad på köpet får den faktiskt skylla sig själv. Det är aldrig okej att riskera någon annans hälsa eller liv bara för att man inte använder hjärnan i trafiken.

Så även om ryttaren gör en dum grej så är det ofta omgivningen får betala, dock inte alltid då ansvaret övergår till ryttaren om denne varit vårdslös. Så får alltså ryttaren skylla sig själv, är det så du menar?

Just denna tråd är ju lite av det, men här har man alltså riskerat en annan person hälsa genom att rida på en plats ganska stor säkerhet innehar ridförbud. (Det är tydligen väldigt få kommuner som ger tillåtelse att rida på gång och cykelväg.)

http://www.transportstyrelsen.se/sv...llstolsburen-rullskridskor/Hastar-i-trafiken/

I så fall är det ju av ännu större vikt att förståelsen och respekten ökas både hos hästägare och medtrafikanter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka