Kaffeekopp
Trådstartare
Var ute och red innan idag, och fick rida i kanten på en asfalterad gång/cykelväg 100 m då ridstigen är avstängd för tillfället (vägen har rasat på vissa ställen). Helt plötsligt och utan förvarning kommer det en tant på cykel bakifrån och kör om oss på knappt en halvmeters avstånd! Häststackaren (och jag...) blev skiträdd och slängde upp bakbenen i luften, och med tanke på hur nära hon var så kan hovarna inte varit långt ifrån... Snäll som han är, lillkillen, var det inte mer sen med den saken, men jag fick ur mig ett "vad fan GÖR du?!" Tanten svarar inte utan bara vänder sig om, ger mig en mördarblick och cyklar vidare.
Men sedan började jag tänka: vad hade hänt om hovarna hade träffat henne eller cykeln? Vems fel hade det varit? Mitt, för att det är min häst och mitt ansvar eller hennes, för att hon betedde sig ansvars- och respektlöst mot mig (och min häst)? Jag menar, så nära cyklar man inte någon som går heller!
Men sedan började jag tänka: vad hade hänt om hovarna hade träffat henne eller cykeln? Vems fel hade det varit? Mitt, för att det är min häst och mitt ansvar eller hennes, för att hon betedde sig ansvars- och respektlöst mot mig (och min häst)? Jag menar, så nära cyklar man inte någon som går heller!