Anstränga sig vid sjukdom

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag är lite småsjuk, lite snuvig, lite hostig, lite trött och fryser och svettas om vart annat men i övrigt ganska pigg. Jag pratade med en bekant som sa att Oj då har du feber du får absolut inte jobba det är farligt, du kan dö. Varpå jag kände :rofl:
Jag sitter på jobbet nu, ringde och frågade om det var okej eftersom jag var lite sjuk, jobbar som personlig assistent. Mitt jobb är väldigt lugnt på nätterna så det lär jag knappast dö av.
Jag förklarade för min bekant att jobbet lär jag inte dö av och att jag hittills inte har dött av att sköta om hästarna oavsett sjukdom och det är betydligt mer ansträngande än jobbet. Han fortsatte tycka att det var farligt.
Så jag googlade lite och fann fler som ansåg att det är livsfarligt och att man ska vara still vid minsta halsont.
Att så fort pulsen gick upp vid sjukdom riskerar man hjärtmuskelinflammation och död.
Jag tycker att det låter supertramsigt och som hästägare är det knappats möjligt att sitta still vid mista sjukdomssymptom heller. Vid väldigt hög feber så orkar då iaf inte jag göra något väldigt ansträngande men hästarna ska ju ändå ha mat och vatten och visst går pulsen upp rejält och jag blir väldigt andfådd av stallsysslor vid 39-40 graders feber.

Jag blev så konfunderad så jag måste höra vad bukefolket tror om saken. :)
Samt Hur gör ni?

Jag tror inte att vem som helst dör av att anstränga sig vid sjukdom. Men det beror väl på hur mycket man anstränger sig också och under längre tid.

Jag själv blir helt utslagen av feber så hade jag haft hästar hade jag vart tvungen att hitta någon som hade kunnat hjälpa mig.
Jag går inte heller till jobbet om jag är sjuk för jag jobbar med patienter och främst äldre.

Jag tycker att det är rent olämpligt att jobba när man är sjuk när man jobbar med människor och då särskilt sjuka/känsliga människor.

Vad gäller hjärtmuskelinflammation så är det en reell risk men den risken får var och en värdera.
Jo fast i mitt fall så ringde jag som sagt och kollade just pga av smittrisken, jag själv är pigg så inte för det, svaret var att jag absolut skulle komma och jobba så då får jag ju lita på att det svaret gäller.

En reell risk, men hur då? Vid lite halsont? Vid feber? Vilken grad av ansträngning? Ska man inte röra sig alls om man bara har lite ont i halsen?

Jo fast i mitt fall så ringde jag som sagt och kollade just pga av smittrisken, jag själv är pigg så inte för det, svaret var att jag absolut skulle komma och jobba så då får jag ju lita på att det svaret gäller.

En reell risk, men hur då? Vid lite halsont? Vid feber? Vilken grad av ansträngning? Ska man inte röra sig alls om man bara har lite ont i halsen?

Det är nog omöjligt att säga vid hur stor ansträngning, vi är ju alla individer men har man feber och halsont så bör man ta det lugnt och inte anstränga sig.

Efter ett gäng verksamma år inom vården och några inom PA och med schema/bemanningsansvar svarar jag enligt följande:

Jag håller med @TinyWiny att det inte är lämpligt att vara personlig assistent och jobba med dina symtom, även om du (egentligen den som tyckte du kan jobba? hoppas bane mig det inte är en chef! undrar om den personen tycker man kan köra bil om man bara är lite salongsberusad med? ) tycker att det är lugnt för dig och den du är hos så är det ju som så att PA ibland (ofta min erfarenhet) går till lika brukare möter kolleger hos brukaren eller kontoret och sen alla vikarier som roterar och snabbt efter risk för att bli utsatt kan hamna hos en som är multisjuk eller på annan grund inte klarar av att hantera ev. förkylning.

@SkorpSmulan Jag menar inte att gå på dig utan jag ser risken hos brukarna och vad det kan leda till i vissa fall.
Din bekanta som tycker man ska sitta hemma i en filt med temuggen ständigt fylld och ha en hög med filmer dygnet runt har nog lika jobbiga förkylningar som vissa (nej inte alla!) män ;) och personen har nog aldrig haft hästar att ta hand om eller inte kanske heller andra djur, men inte relevant egentligen.

Vad det gäller din egen ansträngning så vet du ju säkert väl att 2 stycken som är friska/sjuka på samma grunder kan vara väldigt olika påverkade/känsliga/trötta och ha olika genetiska små skillnader man inte vet om och allt vill man inte veta gissar jag på, så sunt förnuft tror jag du kan förlita dig på vad det gäller ansträngning, kraft och stoppa dig i tid.

Jag sitter sällan hemma pga förkylning men vid minsta feber är jag hemma. Visst, när jag hade hästar och hund så mockade jag och gick en sväng med hunden och så, men tog det väldigt lugnt och lät mockningen ta tid för att det inte skulle bli så ansträngande. Jag vill inte riskera att bli mer sjuk! Men tror även på att man ska röra sig lite, mamma sa alltid att vi skulle ut pch gå några varv runt huset när vi var små och var sjuka, tror det ligger nåt i det, men jag mockade istället ;)

Jag är hemma vid feber, men jag blir ofta sängliggandes och hjärnan är så borta att det liksom inte blir något jobb gjort ändå (forsknings jobb så det går inte at automaterna grejer jag gör utan hjärnan måste funka väldigt bra för att det ska bli gjort ordentligt). Sen är skillnaden för mig att det kan bli tre dagar i sängen eller två veckor med att vara halvsjuk och jobba dåligt.

Är inte hemma för inget heller. Hade jag haft djur hade de tagits om hand självklart men jag går lätt upp i puls och får arytmi och har väldigt mycket hjärtproblem i familjen så det känns säkert att köra saker i ett långsamt temp.

Efter ett gäng verksamma år inom vården och några inom PA och med schema/bemanningsansvar svarar jag enligt följande:

Jag håller med @TinyWiny att det inte är lämpligt att vara personlig assistent och jobba med dina symtom, även om du (egentligen den som tyckte du kan jobba? hoppas bane mig det inte är en chef! undrar om den personen tycker man kan köra bil om man bara är lite salongsberusad med? ) tycker att det är lugnt för dig och den du är hos så är det ju som så att PA ibland (ofta min erfarenhet) går till lika brukare möter kolleger hos brukaren eller kontoret och sen alla vikarier som roterar och snabbt efter risk för att bli utsatt kan hamna hos en som är multisjuk eller på annan grund inte klarar av att hantera ev. förkylning.

@SkorpSmulan Jag menar inte att gå på dig utan jag ser risken hos brukarna och vad det kan leda till i vissa fall.
Din bekanta som tycker man ska sitta hemma i en filt med temuggen ständigt fylld och ha en hög med filmer dygnet runt har nog lika jobbiga förkylningar som vissa (nej inte alla!) män ;) och personen har nog aldrig haft hästar att ta hand om eller inte kanske heller andra djur, men inte relevant egentligen.

Vad det gäller din egen ansträngning så vet du ju säkert väl att 2 stycken som är friska/sjuka på samma grunder kan vara väldigt olika påverkade/känsliga/trötta och ha olika genetiska små skillnader man inte vet om och allt vill man inte veta gissar jag på, så sunt förnuft tror jag du kan förlita dig på vad det gäller ansträngning, kraft och stoppa dig i tid.

Ja så är det inte här. Om jag inte hade förstått att smittrisken kan vara ett problem så hade jag inte ens ringt och frågat över lite snuva. Och jag kan även garantera att jag har en suverän chef.
Jag har däremot haft en chef som tyckte att jag skulle komma och jobba när jag hade 40 graders feber och halsfluss.

Min fundering gällde inte huruvida man ska gå och jobba eller inte utan mer om folk verkligen tror att man dör av lite aktivitet vid sjukdom.

Hur ansträngande ens jobb är är ju väldigt olika. Så det är svårt att säga något om. Jag var hemma för "lindrigare sjuk" när jag körde buss än vad jag skulle vara annars eftersom det faktiskt kan bli riktigt dåligt om man inte är alert.

Feber innebär att jag absolut inte tränar. Har haft hjärtmuskelinflammation en gång när jag var bra mycket yngre än nu ( och dummare ) och det tänkte jag inte göra om.

Vardagen är ju svår att komma ifrån men det blir basal omvårdnad av djuren, inte mer.

Om vi bara skippar den delen om att jag är på jobbet med snuva, jag lovar att jag inte riskerar någons liv, varken jag eller mina chefer.
Jag förstår poängen med att man inte bör smitta folk, och speciellt inte om man jobbar i vården jag förstår den VÄLDIGT väl.
Som sagt, hade jag inte förstått det så hade jag aldrig ringt och kollat för lite snuva.
Jag förstår även att man kanske inte bör träna om man har feber men har aldrig tänkt tanken på att sitta still vid minsta halsont.

Min fundering var väl i första hand om folk verkligen tror att man dör av lite rörelse.

Sen kan man ju även fundera på vart man ska dra gränsen för när man ska vara hemma fast jag tycker att den frågan har stötts och blötts ganska mycket men jag är även allergisk och ganska många gånger är det svårt att veta om det allergi eller en förkylning som gör mig lite snuvig har även annan problematik som gör att det är lite svårt ibland att veta vad som är på gång i kroppen.

Hur ansträngande ens jobb är är ju väldigt olika. Så det är svårt att säga något om. Jag var hemma för "lindrigare sjuk" när jag körde buss än vad jag skulle vara annars eftersom det faktiskt kan bli riktigt dåligt om man inte är alert.

Feber innebär att jag absolut inte tränar. Har haft hjärtmuskelinflammation en gång när jag var bra mycket yngre än nu ( och dummare ) och det tänkte jag inte göra om.

Vardagen är ju svår att komma ifrån men det blir basal omvårdnad av djuren, inte mer.
Vad hade du gjort när du fick hjärtmuskelinflammation?

Jag jobbar förmodligen för länge med infektion i kroppen (är lite korkad och vet inte när jag ska ge mig). Aldrig att jag skulle träna om jag har feber och/eller rejält ont i halsen (vilket ibland betyder dra i handbromsen på jobbet, det är bitvis väldigt fysiskt). Det jobb jag gjort nu under hösten hade jag aldrig klarat med en infektion.

Att ta en lugn, kortare promenad om man känner att man orkar och vill det tror jag inte är någon fara.

När jag hade häst (och var ung och dum ;)) mockade jag när jag hade 40 graders feber.

Edit: Kan tillägga att jag smittar ingen om jag jobbar när jag är sjuk, sten är med största sannolikhet inte mottagliga för sjukdomar ;) :D

Ja så är det inte här. Om jag inte hade förstått att smittrisken kan vara ett problem så hade jag inte ens ringt och frågat över lite snuva. Och jag kan även garantera att jag har en suverän chef.
Jag har däremot haft en chef som tyckte att jag skulle komma och jobba när jag hade 40 graders feber och halsfluss.

Min fundering gällde inte huruvida man ska gå och jobba eller inte utan mer om folk verkligen tror att man dör av lite aktivitet vid sjukdom.

En promenad i lugn takt utan att bli svettig av ansträngning är väl ganska okej men tyngre träning bör ju undvikas.

Jag förstår ganska väl av ditt svar att mitt svar inte passade dig riktigt, så jag lämnar här med tråden så slipper jag nöta på dina ömma tår.
Hoppas min info. gav någon annan kunskaper, jag har sett baksidorna och fått akut värdera om insatser för att försöka få personen att klara sig över huvudtaget tyvärr har det inte alltid räckt men jag hoppas verkligen att ingen personal eller brukare ska behöva råka ut för det.
Såå...
Jogga lugnt.

En promenad i lugn takt utan att bli svettig av ansträngning är väl ganska okej men tyngre träning bör ju undvikas.

Jag förstår ganska väl av ditt svar att mitt svar inte passade dig riktigt, så jag lämnar här med tråden så slipper jag nöta på dina ömma tår.
Hoppas min info. gav någon annan kunskaper, jag har sett baksidorna och fått akut värdera om insatser för att försöka få personen att klara sig över huvudtaget tyvärr har det inte alltid räckt men jag hoppas verkligen att ingen personal eller brukare ska behöva råka ut för det.
Såå...
Jogga lugnt.
Men du kunde inte låte bli att trampa till en gång extra ändå :meh:
Nej det passar mig inte riktigt att bli klappad på huvudet i en dryg ton och jag har förklarat hur det ligger till så såååå.

Jag vet att jag sa att jag inte skulle svara mer men när en ren missuppfattning visar sig kan jag inte vara tyst.

@SkorpSmulan jag har inte klappat någon på huvudet och tonen (dryg!) du nämner vet jag inte var du får ifrån? den har du tolkat helt utan egen grund på vad som är menat från mig.
Hade du känt till mig det minsta sen innan hade du nog inte gjort den kopplingen är jag rätt säker på.

Mvh

Jag vet att jag sa att jag inte skulle svara mer men när en ren missuppfattning visar sig kan jag inte vara tyst.

@SkorpSmulan jag har inte klappat någon på huvudet och tonen (dryg!) du nämner vet jag inte var du får ifrån? den har du tolkat helt utan egen grund på vad som är menat från mig.
Hade du känt till mig det minsta sen innan hade du nog inte gjort den kopplingen är jag rätt säker på.

Mvh
Fast jag förklarade hur det ligger till och du skriver att ditt svar "inte passade mig" det kändes både drygt och att bli klappad på huvudet.
Även ditt "sååå" kändes ganska drygt.
Jag kände samma om dig, om du kände mig skulle du inte behöva komma med predikningar och antydningar om att jag tar död på någon annan genom att vara på jobbet.
Ja det är att trampa mig på tårna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka