Anstränga sig vid sjukdom

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag är lite småsjuk, lite snuvig, lite hostig, lite trött och fryser och svettas om vart annat men i övrigt ganska pigg. Jag pratade med en bekant som sa att Oj då har du feber du får absolut inte jobba det är farligt, du kan dö. Varpå jag kände :rofl:
Jag sitter på jobbet nu, ringde och frågade om det var okej eftersom jag var lite sjuk, jobbar som personlig assistent. Mitt jobb är väldigt lugnt på nätterna så det lär jag knappast dö av.
Jag förklarade för min bekant att jobbet lär jag inte dö av och att jag hittills inte har dött av att sköta om hästarna oavsett sjukdom och det är betydligt mer ansträngande än jobbet. Han fortsatte tycka att det var farligt.
Så jag googlade lite och fann fler som ansåg att det är livsfarligt och att man ska vara still vid minsta halsont.
Att så fort pulsen gick upp vid sjukdom riskerar man hjärtmuskelinflammation och död.
Jag tycker att det låter supertramsigt och som hästägare är det knappats möjligt att sitta still vid mista sjukdomssymptom heller. Vid väldigt hög feber så orkar då iaf inte jag göra något väldigt ansträngande men hästarna ska ju ändå ha mat och vatten och visst går pulsen upp rejält och jag blir väldigt andfådd av stallsysslor vid 39-40 graders feber.

Jag blev så konfunderad så jag måste höra vad bukefolket tror om saken. :)
Samt Hur gör ni?

Jag tror inte att vem som helst dör av att anstränga sig vid sjukdom. Men det beror väl på hur mycket man anstränger sig också och under längre tid.

Jag själv blir helt utslagen av feber så hade jag haft hästar hade jag vart tvungen att hitta någon som hade kunnat hjälpa mig.
Jag går inte heller till jobbet om jag är sjuk för jag jobbar med patienter och främst äldre.

Jag tycker att det är rent olämpligt att jobba när man är sjuk när man jobbar med människor och då särskilt sjuka/känsliga människor.

Vad gäller hjärtmuskelinflammation så är det en reell risk men den risken får var och en värdera.