Ansiktshår

Jag ser att ta bort ansiktshår är lite likställt med sminkning, varför ha foundation då exempelvis? Då kan vi väl alla gå runt naturliga utan färgat klippt hår på huvudet lika gärna...
 
Jag tycker t.o.m att de ljusa fjunen är fina :love:
Med det sagt så verkar ju de kunna mörkna med åldern :meh::cautious: Har en envis karl under min haka som jag sliter och drar i när jag kan för att få den att lossna till slut.
 
Jag färgar ofta mina ögonbryn på Rapide Brow and Las Bar och trådade ögonbrynen även där förut. Vet att man även kan få hela ansiktet "trådat" så det kan ju vara en metod att testa. Tror inte det är så svårt att lära sig tråda själv (frånsett möjligen ögonbrynen där man ju inte vill ta bort allt så att säga). Första gångerna jag fick ögonbrynen trådade så tyckte jag det var obehagligt men efter några gånger så känns det knappt. På samma sätt som det inte känns mkt att noppa ögonbrynen, vilket det ju gjorde när man började noppa i tonåren.
 
Men herregud, vart är det okej att ha hår numera?
Orkar inte längre med denna stress över att vara icke-luden. Är första sommaren nu då jag inre råkar mina ben. Hunnit vänja mig nu.
Jag tänker att det är ok att vara som man vill? Ludet är ok om man trivs med det 😊

Jag tycker hårstråna på benen gör ont mot byxorna när de blir långa, håret under armarna kliar och nere mellan benen blir det kliigt och klistrigt. Ansiktsluddet har jag en tendens att dra i när det blir för långt och då har jag fingrarna i ansiktet hela tiden 🙈

Mvh Miks
 
Pincett användes ju flitigt när jag var tonåring på 90-talet och då har många av dom som hoppade bort ögonbrynen aldrig fått tillbaka sina bryn igen.
Tänker att det mest effektiva på lång sikt borde vara att plocka med pincett om man inte har jättemycket hår.
Någon som kan bekräfta att det stämmer? Har tyvärr själv inga riktiga bevis mer än vad kompisar påstår Ang deras bryn
Jag plockar ett och annat hårstrå i ögonbrynen typ en gång i halvåret numera. Om hårsäckarna inte hade förstörts av plockandet som tonåring hade mina bryn sett helt annorlunda ut idag. Så plockandet minskar absolut mängden hårstrån som kommer tillbaka.
 
Så lustigt, jag noterade just igår hur luden jag faktiskt är på kinderna. Jag tycker att det är gulligt. 😊 De enstaka tjocka svarta håren på hakan drar jag bort med pincett dock, mest för att de stör mig när jag sitter framför datorn på jobbet och av någon anledning alltid drar med fingrarna över hakan.

I övrigt tycker jag det är så fint med ludna ben på kvinnor också, men rakar mina egna (på sommaren) för att jag inte tycker det är lika fint med glesa halvmörka strån. Rakar aldrig armhålorna eftersom jag inte vill lukta svett men också för att jag tycker det är attraktivt med håriga armhålor. Helt inkonsekvent alltså.
 
Jag upplever också att det är svårt att få sminket att ligga slätt på fjunen så ibland rakar jag med ögonbrynskniv i hela ansiktet. Det blir inte helt slätt men lite tycker jag det hjälper iaf, särskilt på kinderna där ”polisongerna” fortsätter ner till käkbenet på mig... Ett 3-pack knivar kostar typ 69kr på tex Ica eller HM och jag använder samma många gånger om, så det är nog billigare än att hålla på med rakhyvlar. Tar ju dock lite tid, så jag rakar inte så ofta... tycker om mitt fluff, lite mysigt att klappa på faktiskt 😅
 
Min "onebrow" är numer två ögonbryn. Det har det vart rätt länge. Visst ibland dyker nåt vitt hårstrå upp ovanför på näsroten men nej det är definitivt inte som när jag va yngre och fick plocka "mellan" ögonbrynen. Så de har helt klart försvunnit.
Men helt klart blir stråna i ansiktet "värre" med åren. Nu är fjunet vid hakan inga töntiga fjun längre utan sticksiga äckliga hårstrån. Har aldrig varken rakat eller tagit bort de tidigare men nu måste jag för att slippa "skäggkänslan". Så de kan inte blivit värre pga annat än just åldern...
Sen har jag 3 ställen som de växer ut "svarta" hårda strån på som jag tagit länge som däremot inte försvunnit som de ögonbrynshåren gjort... Och nu när jag tar håren på hakan så märker jag ingen skillnad i gleshet där heller. Mer än att de är något lättare att få bort (sitter som berget nästan) ...
 
Min "onebrow" är numer två ögonbryn. Det har det vart rätt länge. Visst ibland dyker nåt vitt hårstrå upp ovanför på näsroten men nej det är definitivt inte som när jag va yngre och fick plocka "mellan" ögonbrynen. Så de har helt klart försvunnit.
Men helt klart blir stråna i ansiktet "värre" med åren. Nu är fjunet vid hakan inga töntiga fjun längre utan sticksiga äckliga hårstrån. Har aldrig varken rakat eller tagit bort de tidigare men nu måste jag för att slippa "skäggkänslan". Så de kan inte blivit värre pga annat än just åldern...
Sen har jag 3 ställen som de växer ut "svarta" hårda strån på som jag tagit länge som däremot inte försvunnit som de ögonbrynshåren gjort... Och nu när jag tar håren på hakan så märker jag ingen skillnad i gleshet där heller. Mer än att de är något lättare att få bort (sitter som berget nästan) ...
Samma här. Mycket märkligt. Jag har aldrig plockat mina ögonbryn mer än att jag har tagit strån som har stuckit iväg alltför mycket, men ändå har mina ögonbryn glesnat såpass att jag knappt vågar röra dem numera. Men precis som du har jag andra ställen - bland annat ovanför munnen och vid sidan av hakan där håren ALDRIG försvinner. Tvärtom. De blir svartare, hårdare och längre......
 
Samma här. Mycket märkligt. Jag har aldrig plockat mina ögonbryn mer än att jag har tagit strån som har stuckit iväg alltför mycket, men ändå har mina ögonbryn glesnat såpass att jag knappt vågar röra dem numera. Men precis som du har jag andra ställen - bland annat ovanför munnen och vid sidan av hakan där håren ALDRIG försvinner. Tvärtom. De blir svartare, hårdare och längre......
Nu är jag ju lite äldre.... Men jag har tidigare färgat mina ögonbryn.
Det har jag slutat med. Det finns knappt några strån att färga länge så jag målar brynen istället.

Under nån period hade jag gott om fjun på kinderna men även de har förvunnit . Brykade ansa med en ögonbrynskniv.
 
Ögonbrynen blir ofta naturligt glesare med åldern, tvärtemot är det tyvärr med grova hår på haka och överläpp och det är hormonellt.
 
Märkligt, innan den här tråden hade jag aldrig kunnat ens gissa att fjunen på kinderna kunde vara ett problem. 🤔

Mina ögonbryn plockas men inte lika mycket längre, däremot så klipper jag de strån som tenderar att bli långa istället för att rycka bort dem och jag färgar nån gång om året, annars så tar jag lite skugga eller penna för att förstärka formen om jag gör något alls.
 
For luddet anvander jag ibland en s.k "face razor" koper multipack for billigt. Dock upplever jag att jag blir mer ojlig och glansig nar jag gor det sa hander inte sa ofta. Men foundationen ligger ju sa mycket finare. Haha. Ilandsproblem.

Har provat tradning men kvinnanjag hade senast brande mig pa tva stallen med traden sa slutade ga dit och inte hittat en ersattare an.
 
Vi har 6 olika sorters hår, om jag minns rätt, fick det berättat för mig när jag gick hos en hudterapeut som tog bort hår med diatermi. Hon sa att just håret i ögonbrynen kan med tiden sluta växa tillbaka om man plockar dem regelbundet.
 
Jag har aldrig ens tänkt tanken på att det är något som ska åtgärdas, hela kroppen är ju hårig, det är så människor är. Blir alldeles matt av hur många sätt det finns för kvinnor att anpassa sitt utseende 😔 Vill jag sminka mig så använder jag lite mineralpuder och upplever att en ren, mjuk borste efteråt gör håren "osynliga" och rena igen så det inte ser konstigt ut. Mina hår är visserligen ljusa men ovanligt långa 😁 Eller så tar alla andra bort sina kanske inser jag nu när jag läst denna tråden...? Desto större anledning för mig att inte ta bort dem.
Fjun var vad jag trodde folk hade? Problemfritt. Både läst någon artikel om att det är en del i varför robotar kan se omänskliga ut, de saknar minihår i ansiktet och att Marilyn Monroe var extra välförsedd.

Get Glowing Skin
Monroe's face always seemed lit from within. Her secret: facial hair. For real. It was a thin layer of downy peach fuzz on her cheeks that caught the studio lights just so—and she refused to wax it off! No need to grow a beard, though: You can mimic Monroe's luminosity with well-placed highlighter. We like Smashbox Halo Highlighting Wand and Victoria's Secret Luminous Cheek & Face Highlighter in Showtime to create a subtle (and smooth!) glow.

https://www.allure.com/gallery/marilyn-monroe-beauty-lessons
 
Pincett användes ju flitigt när jag var tonåring på 90-talet och då har många av dom som hoppade bort ögonbrynen aldrig fått tillbaka sina bryn igen.
Tänker att det mest effektiva på lång sikt borde vara att plocka med pincett om man inte har jättemycket hår.
Någon som kan bekräfta att det stämmer? Har tyvärr själv inga riktiga bevis mer än vad kompisar påstår Ang deras bryn

Hoppade bort ögonbrynen😄
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 973
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
844
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 455
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp