Anpassa rockard och sele

C

carran

Jag behöver lite hjälp av er här på körforumet. Jag har lånat hem en rockerd av en kompis och vill ha tips på hur man passar in den. Jag har inte köpt sele än men ska köpa en bröstsele från Equilex eftersom de tydligen ska vara bra.

Men min fråga är ju vad ska jag tänka på när jag provar en rockard. Bredden mellan skaklarna är ju en sak och att det inte ska bli bakvikt på rockarden har jag fattat men vad kan ni mer tipsa om? Vill ju såklart att det ska bli så bra som möjligt.

Rockarden är förresten ett hemmabygge utan fjädring och svängel, svängel har min man lovat att svetsa dit (kan inte va så svårt va?) men hur är det med fjädring, är det hemskt att åka i en vagn utan? Vad tycker ni till sist att denna rockard kan vara värd? Jag har ingen bild (än) men den behöver målas och putsas lite på, sätet och "botten" är i bra skick. Kan vara bra att ha hört lite vad den kan tänkas vara värd. Någon som orkat läsa ända hit och kan ge mig tips och råd?

Sv: Anpassa rockard och sele

Lite mer info.........mellan hästens bak och rockarden är det cirka 80 cm, är det lagom? Den ligger inte helt mot på sidorna (med tömkörningsgjord på hästen) det är väl en två cm mellan häst och skackel på var sida där den är som smalast. ska skacklarna luta bakåt från hästen förresten? Allstså att man får lyfta uppåt för att fästa de i selen och att vagnen då lutar liite bakåt?

Svårt när man inte kan se och vara med irl.
Försök hitta en körtränare som kan hjälpa dig genom att komma ut.

Men det låter som den passar bra...

DriveOut
har lite bilder på vagnar o selar om det kan vara till nån nytta...

/L

Tack för ditt svar, ska ta hjälp av nån som kan men det verkar ju som om den passar :) Bra sida du länkade till!

/carran

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 620
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Jag behöver lite tips på vilken sele vi ska införskaffa då hon växt ur sin Y-sele. Vi är inte riktigt nöjda med Y-selen då den rör på...
Svar
5
· Visningar
1 719
Senast: iNHALE
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 282
Senast: Mezcal
·
Övr. Hund Har hittills tänkt att jag ska ha bältessele till min blivande hund och låta den åka i sätet, för att slippa byta bil. Men efter att nu...
Svar
18
· Visningar
1 685
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Klara sig utan bil
  • Att göra i Gävle
  • Textilåtervinning

Hund, Katt, Andra Djur