Anpassa brösta

_moa_

Trådstartare
Jag har en relativt ny brösta som jag håller på att passa in. Dock känner jag att det inte riktigt blir bra? Hur tycker ni att den ser ut att sitta? Jag tycker att den skulle behövas spännas mer i remmen som sitter mellan frambenen så själva bröstan ligger an mot hela hästen, eller? Dock är remmen spänd på sista hålet nu.

Hur tycker ni det ser ut? Hur ser det ut i allmänhet?

Alla kommentarer, bra som dåliga är välkomna. Är svårt att få allting rätt, känner att jag gärna blir hemmablind.

dsc_1293_84351696.jpg

dsc_1196_84350443.jpg

dsc_1270_84351280.jpg

Sv: Anpassa brösta

Vi har samma brösta som du till våra lite större högre hästar och till en maratonvagn som har lågt fäst för draglinorna. Vi får då en perfekt vinkel mellan bröstan och och vagnen. Kanske kan du lösa det genom att höja bakre bärremmen till bröstan?

Skaklarna verkar sitta fast i däckeln och det är inte bra utan de måste kunna röra sig lite för att all dragkraft ska komma i linorna. Det ser också ut som att linorna är för långa eller går det att korta in dem mer? Skaklarna ska ligga i skakelhållarna och inte dra uppåt/utåt som dina verkar göra. Det är ju svårt också att få till det på en 2 hjulig vagn. Bra att du fäst bakselen så långt fram det blir bra mycket bättre vinkel för hästen att ha den där framme.

Jag kan korta draglinorna mer, hur mycket mer tror du det behöver kortas? 1-2 hål? Jag är så osäker på hur hårt man vågar spänna utan att det blir får tight fram över bröstan. Ser bakselen okej ut eller ska den spännas mer också?

Om jag höjer den bakre bärremmen så blir det högre upp, kan det påverka hennes andning tex? Eller ska jag sänka den främre bärremmen?

Skaklarna dra uppåt för jag lyckas inte balansera vagnen bra! Den tippar bakåt en del. Blir tokig...

Prova att sätta den främre nackremsremmen i det bakersta fästet som finns på bröstan istället. Det kommer förhoppningsvis att göra så att bröstan ligger så att den får kontaktyta på hela bringan. Du har en svängel som sitter ganska högt och då brukar det funka bäst att ha det så. Säger som föregående också, försök att korta draglinorna lite, ser ut som om vagnen dras mest i skaklarna på bilden. Bara du får till inställningarna rätt så är det en kanonbrösta!

Korsa dom två remmarna menar du? Så den bakre remmen sitter i det främre spännet och tvärt om? Ska testa det ikväll när jag kör!
Är jätte nöjd med bröstan i övrigt. Den ligger super bra på min andra shettis som är lite mer rest i halssättningen än vad denna shettis är.

Nej, inte korsa dom! Du ser att på bröstan så finns det 3 st små metallringar och nackremmen sitter ju fast i två av dom, men den 3:e är för att man ska kunna anpassa bröstan på bästa sätt, så testa och sätt nakremmen i de två bakersta fästena. Så har vi gjort med denna brösta när vi har haft en hög svängel och det har funkat bäst.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 692
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar