Anordna tävling för att få utfärda licenser?

Lady_S

Trådstartare
Är det bara jag som tycker det är åt fanders? Eller tydligen inte med tanke på insändaren i Ridsport... Hur ska man få klubbar att vilja anordna tävlingar om de inte har några tävlingsekipage? Är det inte tävlingsfolket som tycker det är roligt med tävlingar och framför allt har erfarenhet från tävlingar?

Sv: Anordna tävling för att få utfärda licenser?

jo det är ett jätte bra förslag men som du skriver dom klubbar med få tävlingsekipage eller helt enkelt få medlemmar (e medlem i en sådan klubb) dom får ju det svårt att anårdna tävlingar spec om dom som e medemmar e för lata för att hjälpa till och vill hälst bara glida me, vårat distrikt har bestämt att dom klubbar som tävlar i lag Bohuscupen, DIV II etc måste anårdna en likvärdig tävling, visst de e jätte bra så länge man har utrymme och folk som ställer upp och hjälper till och inte sponsorer som ställer upp med hederspriser eller andra saker.

hoppas ni förstår det blev kanske lite luddigt

Luddigt blev det. ;)

Jag tycker inte att det är ett bra förslag. Jag kan förstå att man vill ha fler tävlingar men det här förslaget skulle kunna ge motsatt effekt. Tävlingsryttarna som vill tävla högre än lokalt och som tävlar för en liten klubb med lite tävlingserfarenhet måste ju byta klubb! Det betyder ju att tävlingsfolket försvinner från klubben och den kommer få sämre chans att kunna och vilja anordna tävlingar i framtiden.

Lady_S skrev:
Är det bara jag som tycker det är åt fanders? Eller tydligen inte med tanke på insändaren i Ridsport... Hur ska man få klubbar att vilja anordna tävlingar om de inte har några tävlingsekipage? Är det inte tävlingsfolket som tycker det är roligt med tävlingar och framför allt har erfarenhet från tävlingar?

Jag tycker det är ett utmärkt förslag, det dyker upp fler och fler "tävlingsklubbar" vilka syns i alla möjliga lagtävlingar men som arrangörer nej...., dessa klubbar arrangerar inte en enda tävling utan åker bara på andras vilket i slutändan innebär att det blir mindre och mindre antal klubbar som anordnar tävlingar, fler och fler klubbar "bränns ut" och vem ordnar tävlingarna till sista då??

Många små klubbar har inte egen anläggning/kunnande/tillräckligt med personers som hjälper till för att genomför en tävling, men det finns inget hinder att två/tre mindre klubbar går ihop och anordnar en tävling tillsammans vilket också ger gemenskap mellan klubbarna.

Ett exempel hur det kan se ut, ett år så var det Elitserien i hoppning ponny, vår klubb tog första deltävlingen, ingen ville ta andra trots att det fanns 7-8 lag med tillslut tog vi den också men tror ni någon annan frivilligt kunde tänka sig att ta trejde omgången, nej då vi fick oerhörda påtryckningar att ta även denna omgång dock hade vi fullbokat med andra tävlingar så det var inte möjligt.
Likaså iår hade vi ett lag som tävlade i ett annat distrik eftersom den "divisionen" inte fanns i vårt, det var 10 lag men men oerhört svårt att få ihop tävlingsplatser, eftersom vi inte kom från distriktet så låg vi väldigt långt bort omman jämför med de andta 8 lagen som låg max 7 mil från varandra, dock tog vi en deltävling men gissa vilket gnällande det blev på det andra lagen då, att behöva åka så långt, då underar jag var tusan var det själva när det var dags att bestamma tävlingsdatum och platser.. jo de stoppade huvudet i sanden.. viiii kan inte.....

Det är är TOTALT FEL, alla som vill tävla måste dra sitt strå till stacken, inte pysa iväg till någn lite "tävlingsklubb" för den gamla klubben hade som krav på sina medlemmar att hjälpa till, eftersom "tävlingsklubben" inte har några tävlingar så kommer man ju lätt undan.... smart va'???

I distriktet jag bor måste de klubbar som deltar med lag ordna en lagtävling i den divisionen de deltar i inom ett visst antal år.
Om det inte ändrats det senaste året.
Helt ok tycker jag! Varför ska vissa få ha tävlingsryttare som bara utnyttjar andras funktionärer?

Jag "stör" mig i stället på att det är "bökigare" att ordna regionala tävlingar. För i det distriktet jag bor i, så ordnas mest lokala hoppningar. Så tävlar man regionalt, då får man åka till andra distrikt.
Dessutom så gjorde ju i allafall ett disktrikt jag vet det ÄNNU värre genom att ta ner DivII till lokal nivå! Vet inte om det gäller alla distrikt.
Då blir ju DivII genast ointressant för en "sådan som mig", för jag vill inte rida 1,00, jag vill rida 1,10 och 1,20.
Bla för att kunna få premie om jag får placering.

kopparberg skrev:
I distriktet jag bor måste de klubbar som deltar med lag ordna en lagtävling i den divisionen de deltar i inom ett visst antal år.
Om det inte ändrats det senaste året.
Helt ok tycker jag! Varför ska vissa få ha tävlingsryttare som bara utnyttjar andras funktionärer?

Mycket bra anser jag , så har ite grann disktriket det, hur vi har det vågar jag inte vara på, Elitserien spänner över ett större områden än bara vårt disktrikt.

Jag "stör" mig i stället på att det är "bökigare" att ordna regionala tävlingar. För i det distriktet jag bor i, så ordnas mest lokala hoppningar. Så tävlar man regionalt, då får man åka till andra distrikt.
Dessutom så gjorde ju i allafall ett disktrikt jag vet det ÄNNU värre genom att ta ner DivII till lokal nivå! Vet inte om det gäller alla distrikt.
Då blir ju DivII genast ointressant för en "sådan som mig", för jag vill inte rida 1,00, jag vill rida 1,10 och 1,20.
Bla för att kunna få premie om jag får placering.

Jag förstår inte vad som är bökigare med en regionaltävling än lokal?? (hos oss kryllar det av regionala men knappt några lokala). Men det med premie är väl ändrat, det är väl inte ett "måste" på regional tävling länge även om de flesta brukar ha det?? (Har inte TR här men jag har för mig att jag har läst något sånt...)

hej hopp hallanballong....

Mer tävlingstillfällen är ett måste anser jag, oavsett gren, men att lösa det med "storebrorsprincipen" har jag svårare för.

Jag hörde ngn "insatt" här i detta distrikt säga att ska man ordna en lokal, då måste man "ansöka" om det 1,5 år innan.
Lokal var ok att "ansöka" om samma år.

Såg ju här på forumet att det är tillåtet med premie som är anmälningsavgiften tillbaka på lokal, men det har jag dock aldrig sett häromkring.
Men däremot så har alla regionala mangrant premier. Olika höga, men dock premier.

Har dock på senare tid sett att flera klubbar (dock inte i distriktet jag bor i...) på lokal börjat ha 4 klasser i stället för 3. Och då ha 2 st 1,10. Vilket rent egoistiskt räknat för mig är bra. :angel:

Vad har du för lösning på det då när det finna massor av klubbar som aldrig arrangerar en tävling?

Ja det är sant att man måsta ansöka om det lite längre innan, men att lägga in en tävling tex andra helgen i maj och/eller tredje i september varje år kan inte vara så svårt och köra på det varje år. Dessutom så ger förbundet dispens för X antal tänlingar varje år som anäkningarna varit för sent inkomna.

Premier är alltid tillåtet vi har haft klubbtävling med högsta premien på 3000 kr, vad jag jag menar är att jag är inte alls säker på att man måste ge ut premier på regional längre, jag ska kolla upp det när jag kommer hem.

Jag vet en tävlingsplats i Dalarna som aldrig har premier på regional tävling.
Som mest har de haft en liten premie i 1,20, vilket var dagens högsta klass.
Så utan att ha kollat i TR så gissar jag att det inte är ngt krav på premie på regional tävling.

Kanske är det arbetsbördan som gör att lokal tävling verkar locka mer än regional?
Det behövs ju tex ingen veterinär på lokal. I Ridsport har jag flera ggr sett klubbar som skrivit insändare hur förtvivlat de kämpat för att över huvud taget hitta en veterinär till tävlingen.

Det är väl veterninären som skiljer på lokal och regional, annars så är det ingen större skillnad på arbetsbörda anser jag eller rättare sagt det är lättare ju högre status på tävling, det "händer mycket mer krångel" på lågstatustävlingar än på högre.

Olinda skrev:
Vad har du för lösning på det då när det finna massor av klubbar som aldrig arrangerar en tävling?

Jag har ingen lösning, jag gillar inte att man ska tvinga genom lagar och förordningar, generellt.
Jag gillar mer ett belönande system än ett straffande, vilket det blir nu om man drar in licensförmånen till mindre klubbar.
En gång i tiden var det ju så att små "stallklubbar" var mkt svårt att få registrerade och fick bara ha lokaltävlingar, eller hur det nu var.

Kanske ridsport förbundet borde istället sponsra aktiva klubbar med en "morot", att pengarna förbundet får in på ex licenser, även ska gynna gräsrotsnivån. Det ska vara lika kul att anordna tävlingar som att tävla.

Ang allsvenskan som du nämde så är det väl bra att alla som är med borde ställa upp med tävlingsstillfällen eller supporta anordnande klubbar. Jag trodde faktiskt det var så.

Olinda skrev:
Jag tycker det är ett utmärkt förslag, det dyker upp fler och fler "tävlingsklubbar" vilka syns i alla möjliga lagtävlingar men som arrangörer nej...., dessa klubbar arrangerar inte en enda tävling utan åker bara på andras vilket i slutändan innebär att det blir mindre och mindre antal klubbar som anordnar tävlingar, fler och fler klubbar "bränns ut" och vem ordnar tävlingarna till sista då??

Många små klubbar har inte egen anläggning/kunnande/tillräckligt med personers som hjälper till för att genomför en tävling, men det finns inget hinder att två/tre mindre klubbar går ihop och anordnar en tävling tillsammans vilket också ger gemenskap mellan klubbarna.

Det är är TOTALT FEL, alla som vill tävla måste dra sitt strå till stacken, inte pysa iväg till någn lite "tävlingsklubb" för den gamla klubben hade som krav på sina medlemmar att hjälpa till, eftersom "tävlingsklubben" inte har några tävlingar så kommer man ju lätt undan.... smart va'???

:bow:

Känner igen mig i det här. Min klubb har ett flertal tävlingar under året. Och det är hela tiden påtryckningar från förbundet att vi ska ha fler tävlingar, men man orkar inte hur mycket som helst. Men detta är ju för att det finns dom klubbarna som har flertalet lag i olika divisioner, men anordnar inte en enda tävling - och det är fel. Här är det knappast bristen på kunnighet eller på personer utan viljan att anordna tävlingar. Och sen har de mage att komma att klaga på andra klubbar som duktigt försöker fixa tävlingar :mad:. Det gäller faktiskt att ge och ta här, man kan inte bara ta!

mimus skrev:
Jag har ingen lösning, jag gillar inte att man ska tvinga genom lagar och förordningar, generellt.
Jag gillar mer ett belönande system än ett straffande, vilket det blir nu om man drar in licensförmånen till mindre klubbar.
En gång i tiden var det ju så att små "stallklubbar" var mkt svårt att få registrerade och fick bara ha lokaltävlingar, eller hur det nu var.

En bra anordnad tävling ger de allra flesta ggr ett överskott i pengar, specielt på lägre nivå där man oftast tagit bort permierna helt. Är inte det belönande om något??

Kanske ridsport förbundet borde istället sponsra aktiva klubbar med en "morot", att pengarna förbundet får in på ex licenser, även ska gynna gräsrotsnivån. Det ska vara lika kul att anordna tävlingar som att tävla. Det ÄR kul att anordna ett par tävlinagr om året på olika nivå och olika dicipliner, MEN det är inte kul att anordna i hoppning 5 klubbtävlingar, 4 lokla, 4-5 regionala 3 nationella 1-2 elit, detta bara i hoppning, flera av dessa går över 2-3 dagar (P + H) övriga grenar tillkommer, INGEN klubb orkar köra på så har i längden och det blir att folk hoppar av (jag är en av dem som hoppat av och inte arrangerat mig de sista åren pgs att det blev för mycket.. nu känner jag att det är dags att börja "komma tillbaka" men jag tar aldtig på mig så mycket som tidigare). Visst det har gett en del klirr i kassan men folk har bränt ut sig, de flesta tävlingar har klubben tagit på sig sjävla men diverse cuper och lagtävlingar har klubben blivit "påtvingade" ochinte tusan är det mindre jobb med dessa.

Ang allsvenskan som du nämde så är det väl bra att alla som är med borde ställa upp med tävlingsstillfällen eller supporta anordnande klubbar. Jag trodde faktiskt det var så. Nej inte häromkring iallafall, jag kan dock inte svara för alla distrikt i Svergie.

:cool: :cool:

Jag vet hur man citatsvarar när hela texten är gul, men tydligen är det inte belönande nog iom att problemet finns.

Kolla på Ridborgarmärket, kanske en dum jämförelse, men jättemånga klubbar kämpar ihop folk för att få den där hinderparken,
med morot menar jag inte bara ekonomiskt, men det finns säkert massor med folk och lika många förslag ute i klubbatrna hur man ska få fler tävlingstillfällen.

Jag tycker det där med licens - tävling, inte var ett bra föslag.

För oss som inte har läst ridsport, har någon lust att dra ett litet referat om artikeln?

Jag tror att i vårat distrikt så måste man arrangera en allsvenskeomgång om man vill ha lag med i allsvenskan. Det kan hända att man kan betala mer för att ha laget i allsvenskan om man inte arrangerar också. Aldrig varit alternativ för oss då min klubb alltid arrangerat flera allsvensketävlingar per år.

Det är väldigt svårt att hitta arrangörer för ponnytävlingar i vårat distrikt, speciellt regionala i både hoppning och dressyr. Det är "ponnyföräldrar" (vad jag menar hoppas jag att ni förstår. Visst finns det sånna på ridhästtävlingar också, men de är betydligt färre), det är kategorier, avdelningar, klasser, premier och dåligt horsemanship. Visst finns det exempel på dessa på ridhäst också, men summan av det blir mindre.

Lagtävlingar är ett stressmoment på tävlingarna för sekretariatet också. Ännu värre är det när det är kategoriindelningar också. Ryttare och ladledare står och tjatar om startlistor och gnäller att de inte är klara i tid. Hade lagledarna lämnat in laguppställningen tidigare hade även startlistorna varit klara tidigare! :idea:

Så mitt förslag är att tävlingsryttarna ska vara trevliga och visa gott horsemanship/sportmanship.

Arrangörerna gör sitt bästa, ingen klubb vill ha ett dåligt rykte. Det hjälper inte hur mycket man klagar, alla (ryttare, fuktionärer, domare och tävlingsledare) på en tävlingsplats gör sitt bästa för att tävlingsdagen ska bli lyckad.
Om ryttare, föräldrar och tränare funderade över sitt (eller personer som man sett) agerande på tävlingsplatsen så kan man ibland förstå varför det är så svårt att hitta arrangörer till tävlingar.

Bara några anledningar till varför klubbar inte vill arrangera tävling kanske?

From ändring i TR 2005 är det så att premier skall betalas ut från regional och uppåt för häst.

Men har för mig att dom diskuterade även detta på stämman, om jag inte har fel tas det bort igen. Men det gäller i år i alla fall.

Om nu inte småklubbarna har möjlighet att anordna tävlingar, kan dom ju hjälpa grannklubben att anordna.

Man kan ju göra som några klubbar i malmö, anordna en tävling tillsamman. Där delar man upp uppgifterna i mellan sig, en tar tex sekteriatet, en banan, en cafeterian mm.

Jag tycker att det är ett mycket bra förslag ang licenser. Varför skall somliga få tävla på andras ideella insatser. Jag har aldrig möjlighet att tävla på min egen klubbs tävlingar. För då hade vi saknat funktionärer.

Har man inte ansökt om tävlingar "i tid" för att dom skall hinnas granskas, kan man alltid söka. Är helgen ledig (så den inte krockar med många andra tävlingar) så går det bra att få den med. Skulle den krocka, får man ringa runt till dom klubbarna som har tävling samma helg och höra om dom tycker det är ok. Det brukar inte vara några problem, inte i skåne alla fall. då klasserna brukar vara proppfulla.

Ja detta är mina tankar till er alla

trazel skrev:
Lagtävlingar är ett stressmoment på tävlingarna för sekretariatet också. Ännu värre är det när det är kategoriindelningar också. Ryttare och ladledare står och tjatar om startlistor och gnäller att de inte är klara i tid. Hade lagledarna lämnat in laguppställningen tidigare hade även startlistorna varit klara tidigare! :idea:

Tips ;) så fort någon kommer och gnäller så talar man exakt vilken lagledare som inte har lämnat in laguppställningen i tid, resten av lagledarna blir som hökar på denne/dessa :devil: Det brukar faktiskt funka ganska bra :angel:

Jag förstår att problemet finns, men jag tror att den här regeln kommer ha motsatt verkan än vad som är tänkt. Klubbar som inte kan anordna tävlingar pga dålig anläggning, lite/orutinerat folk osv. kommer förlora sina ryttare som tävlar på regionala tävlingar och uppåt! Det i sin tur ger att det aldrig blir några rutinerade tävlingsmänniskor i klubben som kan hålla i tävlingarna! Så fort det kommer några människor som börjar bli rutinerade nog för att anordna tävling blir de ju tvungna att byta klubb! Visserligen kommer några klubbar bli större och större då och ha mer folk till att anordna tävlingar, men det blir ju fortfarande samma klubbar som får anordna tävlingarna gång på gång.

Visst skulle klubbarna kunna gå ihop om att anordna tävling, men tänk på Norrlandsklubbarna då. De ligger inte alltid så nära varandra. Ska vi hindra den klubb som ligger för långt från de andra klubbarna att utvecklas?

Att lagklubbarna inte anordnar tävlingar är ju ett problem. Ett problem som borde gå att lösa med regeln som kopparberg tog upp.

Angående tävlingsklubbar så ska jag fara på en tävling anordnad av en sådan om ett par veckor. De hyr anläggningen av en annan klubb. Detta borde egentligen vara en superb lösning! I tävlingsklubbar finns ju bara tävlingsfolk och vilka vore bättre att anordna tävlingar än de som har erfarenhet från "andra sidan"?

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 269
Senast: Lady_S
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 156
Senast: Cambrie
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 012
Senast: Nova123
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 181
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar