Sv: Anordna tävling för att få utfärda licenser?
För oss som inte har läst ridsport, har någon lust att dra ett litet referat om artikeln?
Jag tror att i vårat distrikt så måste man arrangera en allsvenskeomgång om man vill ha lag med i allsvenskan. Det kan hända att man kan betala mer för att ha laget i allsvenskan om man inte arrangerar också. Aldrig varit alternativ för oss då min klubb alltid arrangerat flera allsvensketävlingar per år.
Det är väldigt svårt att hitta arrangörer för ponnytävlingar i vårat distrikt, speciellt regionala i både hoppning och dressyr. Det är "ponnyföräldrar" (vad jag menar hoppas jag att ni förstår. Visst finns det sånna på ridhästtävlingar också, men de är betydligt färre), det är kategorier, avdelningar, klasser, premier och dåligt horsemanship. Visst finns det exempel på dessa på ridhäst också, men summan av det blir mindre.
Lagtävlingar är ett stressmoment på tävlingarna för sekretariatet också. Ännu värre är det när det är kategoriindelningar också. Ryttare och ladledare står och tjatar om startlistor och gnäller att de inte är klara i tid. Hade lagledarna lämnat in laguppställningen tidigare hade även startlistorna varit klara tidigare!
Så mitt förslag är att tävlingsryttarna ska vara trevliga och visa gott horsemanship/sportmanship.
Arrangörerna gör sitt bästa, ingen klubb vill ha ett dåligt rykte. Det hjälper inte hur mycket man klagar, alla (ryttare, fuktionärer, domare och tävlingsledare) på en tävlingsplats gör sitt bästa för att tävlingsdagen ska bli lyckad.
Om ryttare, föräldrar och tränare funderade över sitt (eller personer som man sett) agerande på tävlingsplatsen så kan man ibland förstå varför det är så svårt att hitta arrangörer till tävlingar.
Bara några anledningar till varför klubbar inte vill arrangera tävling kanske?