Anordna tävling för att få utfärda licenser?

Sv: Anordna tävling för att få utfärda licenser?

Lady_S skrev:
Jag förstår att problemet finns, men jag tror att den här regeln kommer ha motsatt verkan än vad som är tänkt. Klubbar som inte kan anordna tävlingar pga dålig anläggning, lite/orutinerat folk osv. kommer förlora sina ryttare som tävlar på regionala tävlingar och uppåt! Det i sin tur ger att det aldrig blir några rutinerade tävlingsmänniskor i klubben som kan hålla i tävlingarna! Så fort det kommer några människor som börjar bli rutinerade nog för att anordna tävling blir de ju tvungna att byta klubb! Visserligen kommer några klubbar bli större och större då och ha mer folk till att anordna tävlingar, men det blir ju fortfarande samma klubbar som får anordna tävlingarna gång på gång.

Visst skulle klubbarna kunna gå ihop om att anordna tävling, men tänk på Norrlandsklubbarna då. De ligger inte alltid så nära varandra. Ska vi hindra den klubb som ligger för långt från de andra klubbarna att utvecklas?

Vad är för långt för att inte kunna arrangera tillsammans?? Lika långt som man kan tänka sig att åka och tävla eller måste det ligga inom en mils radie? Är man orutinerad så börjar man smått men lär sig väldigt mycket för varje tävling vad men borde ändra på.

Lady_S skrev:
Angående tävlingsklubbar så ska jag fara på en tävling anordnad av en sådan om ett par veckor. De hyr anläggningen av en annan klubb. Detta borde egentligen vara en superb lösning! I tävlingsklubbar finns ju bara tävlingsfolk och vilka vore bättre att anordna tävlingar än de som har erfarenhet från "andra sidan"?

Det är precis det jag menar, antingen hyra en helt själva eller göra det tillsammans, en del har anläggning men kan inget en annan har kunskapen men ingen plats att vara på, tänk vad bra det förmodligen blir när de slår sig ihop och anordnar en tävling tillsammans.

När vår klubb skulle ha en fälttävlanstävling så åkte flertalet av oss till en annan klubb i distriktet med stor erfarenhet och "pryade" på deras tävling, det var mycket lärorikt för oss och de blev glada för den hjälp de fick, vilket innebar att flera av deras fuktionärer kontaktade oss för att hjälpa till på vår tävling, likaså när vi senare körde internationellt så kom det frivilliga funktionärer från klubbar både 25 och 35 mil bort :bow:

Olinda skrev:
Vad är för långt för att inte kunna arrangera tillsammans?? Lika långt som man kan tänka sig att åka och tävla eller måste det ligga inom en mils radie? .
Ja du... Vad tycker du? Jag har åkt över 100 mil för att ta mig till en tävling, det är för långt för att arrangera tillsammans tycker jag. ;)

Olinda skrev:
Är man orutinerad så börjar man smått men lär sig väldigt mycket för varje tävling vad men borde ändra på
Säg att det finns en klubb som har kanske någon ryttare som tävlar på regional nivå och någon på lokal. Sen en massa som inte tävlar alls. Jag skulle inte sätta dem på att hålla tävling, det skulle bli totalt kaos!

Olinda skrev:
Det är precis det jag menar, antingen hyra en helt själva eller göra det tillsammans, en del har anläggning men kan inget en annan har kunskapen men ingen plats att vara på, tänk vad bra det förmodligen blir när de slår sig ihop och anordnar en tävling tillsammans.
Visst! Jag tycker också det är en bra idé. Men jag tycker inte det är en bra idé att låsa klubbar från att lösa licenser. Det tycker jag är fel väg att gå. Jag tror att det kommer bli färre klubbar som anordnar tävlingar då.

Olinda skrev:
När vår klubb skulle ha en fälttävlanstävling så åkte flertalet av oss till en annan klubb i distriktet med stor erfarenhet och "pryade" på deras tävling, det var mycket lärorikt för oss och de blev glada för den hjälp de fick, vilket innebar att flera av deras fuktionärer kontaktade oss för att hjälpa till på vår tävling, likaså när vi senare körde internationellt så kom det frivilliga funktionärer från klubbar både 25 och 35 mil bort :bow:
Som sagt, jag är inte emot att olika klubbar anordnar tävlingar tillsammans, det är jättebra att det sker! Det jag är emot är att vissa klubbar inte ska få lösa licenser. DET tycker jag är FEL.

jag tycker det kan vara ett bra sätt att komma åt de sk tävlingsklubbarna som har massa lag i alla divisioner men aldrig arrangerar en enda tävling. För att få dom att göra det är det en jättebra regel.

Men jag tror risken finns att små klubbar med kanske bara några få tävlingsryttare och som har en anläggning som inte håller måttet för tävling kan få svårt att behålla "tävlingsfolket". Om dom vill komma vidare tvingas dom ju byta klubb och då blir det ännu svårare för klubben att komma igång och arrangera tävlingar om man inte ens har kunnigt folk.

Och sen kan det kanske få konsekvensen att färre ryttare går vidare från lokal till regional nivå.

däremot har jag ingen annan läsning på problemet...

Lady_S skrev:
Ja du... Vad tycker du? Jag har åkt över 100 mil för att ta mig till en tävling, det är för långt för att arrangera tillsammans tycker jag. ;).

ja 100 mil håller jag helt klart med om är för långt men jaghar svårt att tro att det inte finns klubbar som det skulle gå att arrangera tillsammans med inom mycket kortare avstånd.

Lady_S skrev:
Säg att det finns en klubb som har kanske någon ryttare som tävlar på regional nivå och någon på lokal. Sen en massa som inte tävlar alls. Jag skulle inte sätta dem på att hålla tävling, det skulle bli totalt kaos!

Skicka några "ledande" på upplärning hos andra klubbar så tror jag inte att det skulle vara några som helst bekymmer, så svårt att arrangera en tävling är det faktiskt inte OM viljan finns, men ser man bara problemen och inte vill så blir det svårt...

pascalle skrev:
jag tycker det kan vara ett bra sätt att komma åt de sk tävlingsklubbarna som har massa lag i alla divisioner men aldrig arrangerar en enda tävling. För att få dom att göra det är det en jättebra regel.
Jag tycker att det är ett dåligt sätt att komma åt dem. För att få lag-klubbarna att anordna tävlingar tycker jag att man kan säga att de måste anordna en tävling/lagomgång inom ett visst antal år. Då försvårar man inte för de små klubbarna som inte ens har något lag.

pascalle skrev:
Men jag tror risken finns att små klubbar med kanske bara några få tävlingsryttare och som har en anläggning som inte håller måttet för tävling kan få svårt att behålla "tävlingsfolket". Om dom vill komma vidare tvingas dom ju byta klubb och då blir det ännu svårare för klubben att komma igång och arrangera tävlingar om man inte ens har kunnigt folk.
Precis! Och det vill vi ju INTE! Vi vill ju ha FLER klubbar som anordnar tävlingar.

pascalle skrev:
Och sen kan det kanske få konsekvensen att färre ryttare går vidare från lokal till regional nivå.
Vilket redan licenspriserna tillsammans med veterinärbesiktningen sett till. Vill vi verkligen förvärra det?

Olinda skrev:
ja 100 mil håller jag helt klart med om är för långt men jaghar svårt att tro att det inte finns klubbar som det skulle gå att arrangera tillsammans med inom mycket kortare avstånd.
Självklart! ;) Och hur långt det är mellan klubbarna som har längst till närmsta grannklubb vet inte jag. Jag bor ju centralt! :) Här har vi kanske max 4-5 mil mellan klubbarna, som dessutom är så pass stora att de kan anordna tävlingarna själva. Men det är kanske inte så överallt. Låt småklubbarna istället ha sina få regionala ryttare och låt framgång föda framgång tills dess att de har fått fler tävlingsmänniskor i klubben och vill anordna tävling. Däremot är jag helt inne på tävlingstvång för att få ha lag om det är få tävlingar på den specifika nivån.

Olinda skrev:
Skicka några "ledande" på upplärning hos andra klubbar så tror jag inte att det skulle vara några som helst bekymmer, så svårt att arrangera en tävling är det faktiskt inte OM viljan finns, men ser man bara problemen och inte vill så blir det svårt...
Men om intresset inte finns? Om klubben bara har en eller ett par tävlingsryttare kan inte de anordna en tävling själv hur mycket de än vill? Om resterande i klubben skiter blankt i om de får stanna kvar eller inte för att det inte är deras ensak? Då kommer de ju tvingas byta klubb och klubben kommer aldrig att utvecklas och kommer aldrig att börja anordna tävlingar. Om de istället fick stanna kvar och sporra andra medlemmar att börja tävla skulle det kanske i framtiden bli så att klubben anordnar tävlingar, vilket är det man vill uppnå.

Jag tror att regeln kommer slå fel! Att det är problem att för få klubbar anordnar tävlingar förstår jag, men jag tycker att den här regeln är en dålig idé.

Lady_S skrev:
Men om intresset inte finns? Om klubben bara har en eller ett par tävlingsryttare kan inte de anordna en tävling själv hur mycket de än vill? Om resterande i klubben skiter blankt i om de får stanna kvar eller inte för att det inte är deras ensak?

Ett par medlemamr ut en klubb och ett par ur en annan och kanske även en trejde så löser det sig OM de vill, man behöver inte vara så många som en del vill tro, jag har varit med om att anordna en tredagars reg/nat på totalt 8 personer varav vi var två som tävlade själva också.. Dock inget att rekomendera ;).

Och om alla andra i klubben skiter i tävlingar, är det ingen klubb jag skulle vilja tävla för iaf.

Till ursprungsfrågan:
Jag tycker det är ett jättebra förslag. Varför ska ryttare slita på andras funktionärer? Finns en hel del klubbar här som inte har anordnat någon tävling de senaste 4-5 åren men har många ryttare som tävlar mycket flitigt.

Dessutom, för att anordna en lokal tävling behövs inte så jätte mycket. Man behöver en duktig i sekretariat, en duktig på banan och en duktig som tävlingsledare. Resten går att lära upp, bara viljan finns. Föräldrar, syskon, kompisar, pojkvänner.

Visst sliter tävlingarna lite på oss, vi har en lokal ponnytävling och en lokal/regional hästtävling varje år. I år avklarade vi 200 starter på ponnytävlingen och en 500-600 på hästtävlingen. Antalet starter öka hela tiden, och även om det medför mer jobb så är det roligt, därför det visar att vi har gjort ett bra jobb.

Jag tycker också klubbarna ska kräva lite mer av sina tävlingsryttare. Kräv att de hjälper till, annars står de där utan licenser tillslut!

Disa1 skrev:
Dessutom, för att anordna en lokal tävling behövs inte så jätte mycket. Man behöver en duktig i sekretariat, en duktig på banan och en duktig som tävlingsledare. Resten går att lära upp, bara viljan finns. Föräldrar, syskon, kompisar, pojkvänner.

Men när den duktiga i sekretariatet, den duktiga på banan och den duktiga tävlingsledaren är samma person och man dessutom redan anordnar ett antal tävlingar på klubbnivå varje år så räcker inte orken till en lokaltävling också.

På klubbnivå kan man även kräva av ryttarna att de bidrar med en funktionär, det kan man inte på lokaltävling.

Ylva skrev:
Men när den duktiga i sekretariatet, den duktiga på banan och den duktiga tävlingsledaren är samma person och man dessutom redan anordnar ett antal tävlingar på klubbnivå varje år så räcker inte orken till en lokaltävling också.

Då kan man få dra in på någon klubbtävling helt enkelt om man vill utfärde licenser, om det nu bara finns EN enda männsika med lite tävlingsvett i klubben så får den väl utnyttja dessa klubbtävlingar att utbilda övriga.

Ylva skrev:
På klubbnivå kan man även kräva av ryttarna att de bidrar med en funktionär, det kan man inte på lokaltävling.

Inte av de utomstående ryttarna men av de som tävlar för klubben går det väl alldeses utmärkat att göra detta.

Jag tycker vissa här försäker få det att låta att det är så svårt och så mycket jobb att arrangera en enda tävling och krävs så mycket kunskap på expert nivp, Doamren/överdomaren sköter bedömning, banbyggaren kan sitt, så vad som behöv veta är hu man lägger upp tävling och VILL MAN så tar man reda på det, lyft luren till "grannklubben" några ggr, jag är ävertygad av 99% av de klubbar som idag arrangerar tävlingar inte har något alls emot sig att dela med sig av sina erfarenheter.

Ylva skrev:

Håller med Olinda, då får man väl ta bort en klubbtävling då!!! Annars blir det inga licenser.

Ylva skrev:

Håller med Olinda här också, av hemmaryttarna kan man väl visst göra det!! Och de som tävlar klubbtävling klar för det mesta även av att tävla lokalt , och ännu bättre att debutera på hemmaplan!

Skrev ett långt svar som försvann. hinner inte skriva ner allt igen, men de viktigaste punkterna:

Har man ca 40 starter/dag i dressyr och ca 60/dag i hoppning på klubbtävling och 10-15 ryttare som har licens för klubben, då är det i de flesta medlemmars intresse att anordna klubbtävling så då får lokaltävlingen stryka på foten.

Visst, hemmaryttare kan man kräva funktionärsuppgifter av på lokaltävling, men när det bara är 2-3 st och övriga licencierade ryttare varken bor eller har häst i närheten, är under 18 och det inte går att åka kommunalt?

Istället för 'licensförbud' så bör man istället göra det lättare att anordna tävling,
* minska kravet på vilka funktionärer som måste finnas
* minska kravet på godkänd domare (i alla fall här är det MYCKET svårt att få tag på dressyrdomare, även om man ringer till dem i närligande distrikt också), ge generell dispens att aspiranter som kommit en viss bit i utbildningen får döma på lokaltävling, åtminstone vissa klasser (idag måste dispens sökas av arrangören för varje tillfälle och ges mycket restriktivt)
* minska kravet på framridningsbana
* minska kravet på hederspriser
* finns säkert mer som skulle underlätta

så du tycker helt enkelt att lösningen är att försämra tävlingsstandarden??? :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Den här tråden tycks inte gilla mig, nu försvann mitt svar igen :(

Det beror på vad du menar med standard, säkerheten ska naturligtvis inte försämras, men:
* det är väl bättre att det tar lång tid innan dressyrresultat kommer upp / innan hoppanan till nästa klass är klar än att klubben inte vågar arrangera en tävling för att de har svårt att få ihop funktionärer
* det är väl bättre att domaraspiranterna (som naturligtvis måste ha kommit hyfsat 'långt på väg') får döma vissa klasser och få rutin på att döma än att det inte blir någon tävling för att klubben inte får tag på en domare?
* det är väl bättre att framridningen inte är på anlagd ridbana än att det inte blir någon tävling. Passar det inte kan man låta bli att anmäla sig, eller rida fram hemma och bara värma upp på tävlingsplatsen. Får vi fler lokaltävlingar så behöver man inte åka så långt som idag.
* det är väl bättre med en tävling utan hederspriser, eller hederspriser av lägre värde, än ingen tävling alls. Jag tycker personligen att hederspriserna på lokaltävling inte är mycket att sukta efter. Får man någon gång något andvändbart som t.ex. en grimma så är den i fel storlek och skulle kosta mindre i affär än vad man lagt ner på att tävla den klassen.

Alla dessa 'standardsänkningar' som du kallar dem ska självklart stå i propositionen så att varje ryttare kan ta ställning till om han/hon vill anmäla sig elelr inte.

Persoligen skulle jag hellre åka till en sådan tävling ("lokaltävling light"?) som ligger nära än till en 'proffsigare' som ligger längre bort. Under förutsättning att jag vet redan vid anmälan att det är 'light'-tävling så skulle det vara helt OK. Om jag inte vet om det i förväg utan upptäcker det på tävlingsplatsen ellel i meddelande till ryttare så skulle jag inte tycka att det var OK.

Hederspriser och att det "tar lite tid" köper jag, men tid tar det på väldigt många ställen redan idag som är vana arrangörer, skulle dessa "få ännu längre tid på sig" så klarar de inte två klasser på en dag, och får ta prisutdelningen dagen efter, ("grannklubben" som exempel 3 klasser knappt 90 starter totalt tog 7½ timme...:crazy:).

Att däremot ha en kass framridning/hoppnings bana beståemde tex av midjehögt gräs eller en stenhård parkerning tycker jag däremot inte är OK. Att "rida fram" hemma innbeär ju att tiden måste hållas 100%, det får inte gå för fort eller för långsamt på tävlingsplatsen för att det ska funka.

Hinner man inte med två klasser per dag så får man väl antingen ha bara en klass, eller ha färre startande i varje klass, man kan faktiskt maximera antalet starter även i hoppning (dressyr är ju automatiskt maximerat till 40/klass).
Midjehögt gräs eller stenhård parkering som framridning anser jag inte vara sämre framridning, det är obefintlig framridning och det tycker inte jag heller är OK.
Midjehögt gräs är det väl knappast någon risk för heller, har det tillåtits växa så högt så har man antagligen tänkt ta hö där och då tillåter man inte ridning. Har man inte tänkt ta hö så kanske man kan be en bonde i närheten att slå gräset på en lämpligt stor yta om man inte vill gå med gräsklippare.
Jag tänkte snarare på framridning i hage, som ju ofta brukar vara ojämn och innehålla en del sten och även vara rätt hård (fast inte lika hård som en parkering) alternativt hal vid regn, stubbåker som då kan bli lite tungriden om det regnar, eller ridbana/ridhus med betydligt mindre mått än tävlingsbanan (främst i dressyr), eller gräsbevuxna traktorvägar.

Att hålla tidsschemat kan avhjälpas med att sätta fasta starttider, vilket idag i regel bara används i högre dressyrklasser (men tänk vad skönt det vore för den orutinerade ryttaren att få fast startid på sin första tävling). I hoppning skulle man kunna sätta fast starttid för t.ex var 10:e ryttare och planera in en liten paus före, kommer man efter i programmet, så skippar man pausen så att tiden kan hållas.

Jar har svårt att se att de klubbar med den framridningen som du föreslår skulle ha startande på mer en tävling, tror inte många skulle återvända.. så det skulle inte bli några mer tävlingar där.. är det OK att göra en "kass tävling" för att slippa sedan med orde "tja vi försökte ju iallafall".

Vet man bara om från börjar hur det är så kan man ju som sagt ta ställning redan innan man anmäler sig.
Vi hade i flera år tävlingar på både lokal och regional nivå (fast då hette det utbildningstävling resp. C-tävling) med framridning i en hage, och det var väldigt många ryttare som kom tillbaka år efter år trots det, vi var alltid tvungna att lotta bort många i dressyren, men förbundet ställer ju allt högre krav på arrangörerna, och sen begriper de inte varför allt färre klubbar ordnar tävlingar.
Snart måste man väl ha minst 2 ridhus med måtten 20x60 för att få anordna en lokal dressyrtävling i LC:1 (OBS! ironi!)

Blir det beslutat att klubb måste ha arrangerat tävling de senate två åren eller ha ansökt att arrangera tävling nästa år så kan jag mycket väl tänka mig att effekten blir att småklubbar försöker arrangera en tävling vart tredje år för att få ge ut licenser. Notera att det finns inget krav på att faktiskt genomföra den tävling man ansökt om, så om man arrangerar en kass tävling ett år, får man troligen inte så många anmälda tre år senare när det är dags att ansöka igen för att få fortsätta dela ut licenserna och då kan man ställa in pga för få anmälda (i alla fall om man skriver ut ett minimiantal i propositionen). Då kan man visserligen inte vänta ytterligare tre år med att ansöka om tävling men man kan ge ut licensunderlag i ett år till.

Senast ändrad av en moderator:

Nja... Nog tycker jag att framridning och ev. framhoppning ska vara ridbar utan risk att man åker från tävlingen med en skadad häst. Har man inte tillräckligt med ridbanor så får man istället hyra en anläggning om man ska anordna tävling tycker jag.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 269
Senast: Lady_S
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 156
Senast: Cambrie
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 012
Senast: Nova123
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 181
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd