Själv förstår jag inte varför man ska ha just en chef som referens öht. Men gissar att det beror mycket på typen av jobb?
Ta mitt brevbärarjobb tex. Chefen där hade noll koll på hur jag jobbade, utöver vad han eventuellt hörde från kollegor eller teamleader. Det fåtal gånger (max någon dag per månad) som han faktiskt var på vårt kontor så satt han i datarummet under tiden som alla brevbärare var ute på golvet, sorterade post, packade ihop och sedan gav sig ut på rundorna. Det enda han visste var om man kom i tid på morgonen och hur lång tid rundorna tog, så han kunde väl se om någon alltid var senare än andra med allt iofs, men annars? Ingen aning om någonting.
Mina kollegor däremot, de visste ju mycket väl att det var mig de gick till för att fråga hur problem skulle lösas, de visste att jag kunde ta på mig att göra lite extra här och där ibland för att jag generellt sett var snabb. De visste att jag alltid kunde komma med tips till de mer oerfarna så att de kunde bli duktigare...
När jag nyligen sökte nytt jobb så var det därför en självklarhet för mig att ha kollegor som referenser. De vet tveklöst bäst hur jag fungerar i jobbsituationer och även om de gärna fortsätter jobba med mig så har de också full förståelse för varför jag letar annat jobb.
Och ang att använda nuvarande chef, så har jag också varit med om att chefer medvetet sagt negativa saker till rekryterare för att få behålla sin personal. Det har jag inte hört från de som sökt jobb, för de har inte haft en aning om vad som sagts, utan det har kommit fram på andra sätt. Jag har också hört en chef säga att han litegrann ångrade att han sa positiva saker, just för att det ju innebar att han blev av med en omtyckt anställd.