Men oj vilken inställning! Jag ser absolut lojalitetsaspekten man som chef har mot arbetsgivaren, men jag anser snarare att det är genom att vägra vara referens på det där sättet som lojalitetskonflikten uppstår.
Jag menar om du får reda på att en av dina medarbetare har sökt annat jobb så jag man ju som chef redan ”förlorat”. Och det finns ingen som helst anledning att inte vara så samarbetsvillig som möjligt mot medarbetaren.
Antingen så får medarbetaren det nya jobbet. Med sig till den nya arbetsplatsen tar personen antingen bilden av gamla arbetsplatsen och dig som chef som positiv , generös och någon som vill medarbetarna väl i karriären. Eller så tar den med sig bilden av en småaktig chef som försökte motarbeta bytet. Hur vill man som arbetsgivare helst framstå på ett annat företag?
Eller så får inte personen jobbet, och blir kvar på arbetsplatsen. Antingen i situationen där medarbetaren har med sig att chefen verkligen vill en väl, eller så har den med sig att chefen försökte motarbeta bytet.
I min bok är det lojala mot sin arbetsgivare att i uppkommen situation dels skapa så bra förutsättningar för fortsatt samarbete som möjligt, och dels att skapa en så bra bild av arbetsplatsen som arbetsgivare som möjligt. Varför vore det lojalt mot arbetsgivaren att sätta sig på kant med en person som funderar på att sluta?
Sånt här sprids ju snabbare än vinden. Folk byter arbetsgivare fram och tillbaka. Vi har ”lockat tillbaka” flera personer efter att de arbetat ett tag hos någon annan. Jag känner också till flera stora arbetsgivare som alltid kräver referens av nuvarande chef.