ännu mera fullblod!!

toughcookie

Trådstartare
Ni "halvblods människor", vad krävs av en fullblodshingst för att ni ska använda honom??
Tex, stam, storlek, gångarter o hoppbetyg.
Spelar egna löpmeriter någon roll och tar ni hänsyn till hingstens hållbarhet på banan??
skulle egna tävlingsmeriter vara ett plus och isåfall vilka klasser skulle krävas??

Jag håller med om att XX-hingst meterialet i sverige är otroligt klent, finns inte en enda som jag själv skulle betäcka med. Men nu har jag själv en i träning som jag tycker har "allt".
Vore kul att höra vad ni vill ha för typ av häst då jag funderar på att visa honom så småningom.

Sv: ännu mera fullblod!!

En fullblodshingst som själv presterat hoppresultat. Annars går han bort då det finns så många presterande hingstar som har stor del fullblod.

Sen efter det tillkommer ju det du tagit upp, stam, storlek och gång. Jag har noll koll på galopp så vad det gjort på banan säger inte mig så mycket tyvärr.

/C

Eftersom hans namn har varit uppe tidigare i dag, så utser jag honom som "min" kandidat.
E. Best Turn - Buckpasser, spännande stam.
Han har varit framgångsrik på banan, i dressyr, samt hoppning. Han har en god typ och bra storlek. Sedan behöver ju inte hingsten vara så välmeriterad som han var, men han kanske kan vara ett gott exempel?

Generellt så tycker jag högst personligt att de hingstar vi som regel använder har för lite front. De xx jag själv har haft med en bra front, har visat sig både hoppa bra och röra sig trevligt.

Du har ingen bild på din goding?
mvh

jag har bara förra årets hingskatalog och då fanns det en enda fullblodshingst som jag kunde tänkt mig använda och det var blue grenadier. jag vill att en hingst skall ha en väl beprövad stam och ha egenprestationer i största möjligaste mån, summa sumarum har jag använt kanonstammade fullblodsston i kombination med hingst av annan ras för att få det jag velat ha på enklare sätt

har tyvärr bara bilder på honom från hans löp men jag kan ju beskriva honom lite.
Han är ca 170cm hög, rör sig bra för att vara fullblod i full träning framförallt har han väldigt bra takt. Lätt för att samla i alla gångarter och har (tycker jag) mkt hög ridbarhet. Tror inte jag skulle skämmas om jag imorgon tog med honom och red regional LA och då är han ändå kvar på banan fortfarande!
Han är endast löshoppad som två och treåring men då var en fd internationell hoppryttare imponerad och tyckte det var slöseri med talang att sätta en sånn häst i löpträning. Nu har jag hoppat lite småskutt i skogen och han går fram överallt och hoppar det man styr på!
Det som är mest imponerande på honom tycker jag ändå är hans temperament, supergo (jag brukar sova middag i hans box) och lätthanterlig i alla situationer, barbackaritter osv men en TIGER på banan för att sedan koppla av totalt när man pullat upp.

Tror jag får damma av ridstövlarna och ge mig ut i "hoppesvängen" igen så han får visa vad han kan........

Resultat i hoppning, helst i svår klass. Hade han dessutom avkommor som visat sig vara bra hopphästar alternativt kom från en stam som lämnat bra hopphästar hade det definitivt varit intressant.

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 420
Senast: moonstruck
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 926
Senast: Molekyl
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: athena
·
N
Avel Jag funderar fram och tillbaka på om jag ändå inte skulle betäcka min häst nästa vår, det börjar vara sista chansen nu då hon är född...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: JustMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix