Ännu en "vad ska jag bli?"-tråd...

McFlurry

Trådstartare
Jag läser just nu till förskollärare på högskolan. Har läst ett år så har 2 och 1/2 år kvar. Men min dröm är inte att bli fsklärare, men jag har jobbat mycket som vikarie och trivdes men det är inte ett jobb jag kan tänka mig att jobba med för alltid. Men jag började utbildningen för jag tänkte att jag kunde jobba som det några år, det är jättelätt att hitta jobb och för att jag måste ha någon form av utbildning.

Min stora dröm här i livet är att ha en gård med lite olika djur, vara så självförsörjande jag orkar med och ha en liten gårdsbutik där jag kan sälja vad som nu "skapas" på gården. Men just nu är jag fast i storstan och kommer fortsätta vara det några år till, pga ekonomin.

Frågan som gnager inuti mig just nu är ifall jag ska fortsätta utbildningen som fsklärare eller inte? Motivationen är just nu nere på noll men vad skulle jag annars göra? Jag skulle vilja studera någonting men vad? Vad för utbildning kan passa att ha som grund inför mina framtida planer?

Mina enda krav är att det ska vara CSN-berättigat och att utbildningen ska finnas i södra Skåne, typ.

Alla tankar mottages tacksamt! :)
 
Sv: Ännu en "vad ska jag bli?"-tråd...

Allt som finns på Alnarp typ. Fast var i skåne det är vet jag inte, min syn av skåne är att det finns malmö and thats it:p
 
Sv: Ännu en "vad ska jag bli?"-tråd...

Går att pendla till Alnarp från Malmö. ;) Min pappa gjorde det när jag var liten. Men har ingen aning om vart det ligger. :angel:
 
Sv: Ännu en "vad ska jag bli?"-tråd...

+ Kethets

Koll på läget hör jag ;) Alnarp ligger precis utanför Malmö så att ta sig dit för mig hade inte varit några problem alls. Ska kolla in vad de har för utbildningar! Tack för tips! :)
 
Sv: Ännu en "vad ska jag bli?"-tråd...

Är ju typ bara i Malmö, så min koll är lite dålig. Trots att jag är halv skåning. :angel:
 
Sv: Ännu en "vad ska jag bli?"-tråd...

Jag bor i Malmö så hade tagit mig mindre än en halvtimme att köra dit. Dock har de inga utbildningar som passar mig :(

grodan: Pinsamt!




:D
 
Sv: Ännu en "vad ska jag bli?"-tråd...

Men för att odla och bo på gård behöver du ju ingen utbildning. Skaffa ett jobb som ger schysst betalt så du kan köpa din gård och sen fasa över långsamt till att sälja grejer från gården, typ.

För att odla krävs intresse, inte utbildning.

Jag har gått på Alnarp i 3 år, det är en mysig skola med mycket kunskap. Men du borde lika gärna kunna gå nån kvällskurs i hur man odlar om det är det som intresserar dig.
 
Sv: Ännu en "vad ska jag bli?"-tråd...

Problemet är bara att hitta något jobb jag kan stå ut med iom att jag saknar utbildning i nuläget... Därför tänkte jag att det kanske gick att hitta någon utbildning jag kan läsa nu så att jag kan få CSN och samtidigt få kunskap och erfarenhet som jag kan ta med mig sen!
 
Sv: Ännu en "vad ska jag bli?"-tråd...

Men hortonom då? Eller trädgårdsingenjör? Eller trädgårdsmästare? Det finns ju massor!
 
Sv: Ännu en "vad ska jag bli?"-tråd...

Hade gärna fått in lite djur i det hela också ;) Det kanske inte är möjligt dock. Läser vidare på Alnarps hemsida
 
Sv: Ännu en "vad ska jag bli?"-tråd...

Kan inte en KY- eller YH-utbildning vara något då? :)

De är ju korta och ger nästan garanterat jobb.
 
Sv: Ännu en "vad ska jag bli?"-tråd...

Du kan ju alltid ringa/maila dem och fråga om det där med erfarenheten, kanske har du gjort något annat som kan "väga upp"? Jag vet inte hur det funkar, men det var en tanke. :)
 
Sv: Ännu en "vad ska jag bli?"-tråd...

Ja jag får göra de! Kommer ju inte kunna söka förens till nästa höst dock... så då återstår problemet vad jag ska göra tills dess :p
 
Sv: Ännu en "vad ska jag bli?"-tråd...

Jaa... Kan du inte läsa lite strökurser i vår då? Nåt språk eller så om du är intresserad av det, eller kanske något inom biologi (ekologi, kretslopp, etc.)
 
Sv: Ännu en "vad ska jag bli?"-tråd...

Ja jag funderar på det! Kanske halvtid eller så för att spara lite på CSN, eller bara ta ut halva CSN!
 
Sv: Ännu en "vad ska jag bli?"-tråd...

Precis! Eller lite företagsekonomi eller någonting sådant, just för att det kan vara bra om du vill driva eget i framtiden.
 
Sv: Ännu en "vad ska jag bli?"-tråd...

Kan du inte försöka hitta ett jobb som ger dig arbetserfarenhet? :) Så om det är obligatoriskt på utbildningen så har du åtminstonde börjat jobba. Och du behöver inte hoppa av utbildningen du redan går på innan du har hittat ett jobb som passar :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 540
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 704
Senast: Nougat
·
Skola & Jobb Jag jobbar som lokalvårdare, ett vikariat till sista juni. Jag vantrivs och vill inte stanna i städet. Jag söker jobb men har hittills...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
36 428
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp