Ännu en sån där rastråd.

Viva

Trådstartare
Min tik är döende, det är bara en tidsfråga och tiden rinner ifrån oss. Och jag kommer inte skaffa någon ny hund nu, ingen kan ändå ersätta henne. Hon är en hund på miljonen. Men för att skingra tankarna roar jag mig ändå med att planera för framtiden. Min andra hund är 7 år nu och även om jag utgår från att han lever för evigt kan jag inte tänka mig att vara utan hund om det skulle visa sig inte vara så. Jag tror att jag vill ha en omplacering, hur söta valpar än må vara så föredrar jag vuxna hundar. Det gör såklart att ras inte behöver vara lika viktigt, att man kan se mer till individen men vet också att många omplaceringar inte kommer ut på annons och att man kan få napp genom uppfödarsidor m.m. Men då underlättar de ju om man har några raser att välja mellan.

Så vad jag söker? Jag vet inte riktigt. Mitt hjärta klappar för "kamphundar" och Amstaffmixen är min stora kärlek trots att han är lite knäpp. Men jag vet inte om jag orkar med två yrväder även om han börjar bli gammal? Jag tänker mig att det vore mer praktiskt att inte ha två stora hundar även om jag generellt föredrar det utan kanske satsa på något lite mindre men inte allt för litet. Jag söker en sällskapshund, tränar rallylydnad nu men har gått kurser i agility/freestyle/trickträning och det skulle var roligt om rasen uppskattar lite allt möjligt och vill träna. Gärna en ras med förutsättningar att kunna gå lös i skog och mark. Helst inte en trimras eller överdriven pälsvård. Inte lätt till skall. Föredrar sängvärmare.

Om det fattas några upplysningar så fråga gärna.

Kanske en pudel i lättskött vardagsfrisyr? Borde gå att hitta en icke-skällig, framförallt om du kollar omplaceringar och därmed vet vad du får. Eller varför inte schnauzer (kanske en dvärg)?

Vill du kunna ställa ut? Annars ökar utbudet något om du kan tänka dig en långhårshund som man klipper ner?
Beklagar din andra hund, det är förj-vligt när de lämnar oss :( .

Dansk-svensk gårdshund? Vet inte hur mycket jakt det är i dem dock.
Det skiftar. Vissa går inte att ha lösa (min uppfödares ena tik har till och med försökt ställa älg) men oftast tycker jag mig se att det inte är något problem att ha de lösa. De är ju råttjägare i grunden så det är sånt man kanske får jobba på :) köper man dessutom en vuxen hund vet man ju om den går ha lös.

Kanske ska tillägga att jag har råttor, så även av den anledningen går hundar med stark jaktligt bort.

Kanske ska tillägga att jag har råttor, så även av den anledningen går hundar med stark jaktligt bort.
Då är nog DSG kanske en dålig idé. Framför allt om du kollar på vuxna hundar. Valp är nog betydligt lättare att lära att råttorna är familjemedlemmar men som du säger är det nog bättre att välja en icke jagande ras :D

Då är nog DSG kanske en dålig idé. Framför allt om du kollar på vuxna hundar. Valp är nog betydligt lättare att lära att råttorna är familjemedlemmar men som du säger är det nog bättre att välja en icke jagande ras :D
Min erfarenhet är att många hundar kan lära sig att skilja på husdjur och djur. Båda mina nuvarande hundar skulle gärna jaga råttor utomhus men fungerar med mina. Vår jakthund spenderade första tiden sittandes under kakaduan och dregla men lärde sig snart att inte bry sig. Men jag håller ändå med dig om att det är en onödig risk, att hellre se åt raser där chansen att det fungerar är stora från början. :)

Vill du kunna ställa ut? Annars ökar utbudet något om du kan tänka dig en långhårshund som man klipper ner?
Beklagar din andra hund, det är förj-vligt när de lämnar oss :( .
Tack, det är hemskt. Sitter här och kan knappt andas för alla tårar. :cry:

Och nej, utställning är inget krav. Mina nuvarande är omplaceringar, blandraser och har aldrig känt att det är något som saknats.

En nerklippt shih-tzu? Roliga hundar som passar in bra på dina kriterier.

Kanske en pudel i lättskött vardagsfrisyr? Borde gå att hitta en icke-skällig, framförallt om du kollar omplaceringar och därmed vet vad du får. Eller varför inte schnauzer (kanske en dvärg)?
Pudel är på listan. Jag tror tyvärr att jag haft en del fördomar om rasen men de få jag träffar har varit trevliga. Tänkte främst mellanpudel då. Hur är pudlar när det gäller social kontakt? Fått för mig att de är lite mer reserverade. Dvärgschnauzer har jag bara träffat en individ som totalt vann mitt hjärta, tveksamt om han var vidare rastypisk dock. Det avskräcker nog att de måste trimmas. Tänkte att jag får ta mig ett varv runt My Dog också kanske träffa på flera individer av samma ras.

Hm. Det gör det mer komplicerat. Menar du att du vill ha en förigare hund? I så fall tänker jag mig kanske någon typ av spaniel?
Bra fråga. Tänker nog bara att jag vill ha lite "mindre hund" än min nuvarande som är lite fullt ös medvetslös. Jag vill ha en Staff i framtiden men möjligen inte tillsammans med min nuvarande.

Du önskar lite högre mankhöjd, eller? Tycker annars att det är robusta hundar. :)
Precis, högre mankhöjd. Min tik är ca 40 cm hög (men känns större) och det fungerar även om jag generellt föredrar ännu lite större hundar. Vilket då rimmar illa med att jag vill ha något mindre men jag får ju anpassa mig, men 25 cm blir nog i minsta laget. I övrigt är det ju många hundar i den storleken som hänger med på det mesta, så utifrån det tror jag säkert att de hade fungerat. :)

Råttorna bor lösa i köket, är jag inte hemma är dörren såklart stängd. Är jag hemma händer det att de hänger med mig och hundarna i resten av lägenheten eller att hundarna följer med in i köket. Med mina nuvarande hundar fungerar det utmärkt, vilket såklart inte betyder att det kommer göra det med en ny hund men jag ser gärna till att maximera chanserna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
4 162
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Hej... igen! Okej, nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa hund, en vuxen hund. Jag har ju postat några trådar här på...
Svar
17
· Visningar
1 386
Senast: Tate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka