Ännu en sadeltråd

malinsky

Trådstartare
Jag har rätt god koll på vilka sadlar som passar min rakryggade häst, men vilka sadlar (som passar raka ryggar) har lite smalare sits och gärna kåpor åt det längre hållet (än kortare)

Sv: Ännu en sadeltråd

Om jag säger (öh, skriver) så här då:

Vilka märken och modeller har smalare sits?

jag har idag en Passier Antares dressyrsadel och en M&N hopp, jag upplever att M&N är smalare i sitsen (?), kan det stämma?

Kom och prova min Kentaur om du har vägarna förbi karlstad. Den passar bra in på beskrivningen.

Hm jag tyckte M&N var bred. Minns inte modellnamn dock kanske nyare är smalare förstås.

Fast jag tror man måste prova själv egentligen för att veta, vi är ju helt olika skapta och uppfattar känslan olika också.

Om man läser sadeltrådar här finns en massa olika´åikter om samma sadel, man måste nog känna själv.

Jag började med att gå in och provsitta sadlar i affärer när jag letade och då kunde man ju välja bort redan där, dem jag inte gillade:idea: Det finns ju de som säljer begagnat också där man kan prova en massa modeller.

Tänkte precis lägga in en tråd om liknande problem som jag har!
När hästen trivs bäst i en Crown Jessica men jag trivs bäst i en Stübben Tristan - hur hittar man idealsadeln då??

Crown Jessican är relativt rak, men lite för bred för mig. Stübben Tristan är lite för böjd för hästen med jag sitter kanonbra i den. Skulle en Kentaur vara den gyllene medelvägen??

Om M&N nu är smalare än vad jag minns så är det nog ett alternativ.

Stübben vet jag inget om hur de känns, har inte suttit i nån på 20 år:o tror jag i alla fall:confused:

Jag har en Pessoa Anky Salinero STS från 2007 som är ljuvlig att sitta i, mjuk och skön. Jag upplever att den inte är bred i sitsen i alla fall.
Kåplängden har jag inte reflekterat över, men jag är 177 cm lång - så tillräckligt! :p
Passar rakryggade hästar. Nya bommen (STS) är väldigt flexibel i passformen, annars går Pessoasadlarna normalt mest på takformade hästar.

stubben är ganska smala, men sjukt obekväma. :p men jag tycker passier är smala också? iaf var min hoppsadel det!

annars är min childeric väldigt smal i midjan (märktes när jag satte mig i prestigen igen, som inte heller är bred), men har hästen helt spikrak rygg så kanske det inte funkar med rundbossor? finns en beg. ute nu såg jag

Stübben vet jag inget om hur de känns, har inte suttit i nån på 20 år:o tror jag i alla fall:confused:

Nej, det är väl inte det märke man tänker först på när det gäller bekvämlighet för ryttaren precis .... men faktum är att min bak passar superbra i en Stübben :D

stubben är ganska smala, men sjukt obekväma. :p men jag tycker passier är smala också? iaf var min hoppsadel det!

annars är min childeric väldigt smal i midjan (märktes när jag satte mig i prestigen igen, som inte heller är bred), men har hästen helt spikrak rygg så kanske det inte funkar med rundbossor? finns en beg. ute nu såg jag

Och jag tycker Prestige är bred, hamnar konstigt i dom:confused:
Så man ser hur olika man kan uppfatta sadlar:D

Sadelprovaren tyckte själv att Prestige är åt det bredare hållet, medan ja, Stübben är smalare.

mm men jag har ju PoP sätet på min leonardo så den är smalare än en vanlig leonardo, samt övriga prestige. :)

Hmm. Bates har väl några modeller som är raka, inbillar mej att de är smalare i sitsen också. (Wintec Isabell också men syntet då).

I allmänhet kan man säga att tyska sadlar är smalare i sitsen, engelska är bredare.

jag upplever inte min M&N som bred, fast jag skulle kanske inte kalla den smal heller, utan mer medel.
hade en äldre förut, ca 10år gammal, nu har jag en gold collection -08 och jag tycker att den är smalare.
helt underbar sadel att rida i :love:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 065
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar