Ännu en med proteinbrist-Build up?

T

trolli

Ja som rubriken lyder. Min häst har proteinbrist så nu står han på ca 2 kg lucern hack om dagen,vilket han äter med nöje :bow:

Jag funderar även på att ge honom Dodson & Horells Build Up. Tror han behöver det,mer eller mindre hela hans överlinje har försvunnit så något mer än lucern måste han få. Någon som har någon erfarenhet av Build up fodret?

Sv: Ännu en med proteinbrist-Build up?

jag fodrar min travarvalack med build up och kan inte sluta! Hela han får en annan form och behåller sitt hull!
Världens bästa foder enligt min mening! :bow:

Kul, det är något sånt jag vill höra och ha tag på! Har också en travare valack,ett kallblod. Som har svårt att hålla hullet men nu i vinter har han försvunnit helt för mig,alla hans fina muskler vi jobbat så hårt för är borta... :cry: Så nu ska jag göra ett försök med lucern och Build up. Hoppas han blir fin igen då :D

Hur mycket Build up ger du din häst? Och står han på något annat kraftfoder/tillskotts foder förutom hö?

Go! Jag har även fodrat en av mina hästar med Ströeh Cura Caballo Vitality Extraction, Ströeh HorseFlakes och Ströeh Pre Alpin Senior. Jisses vad fina det blir både hull, muskulatur och jätte blanka!

Han får säerkligen 2 kg om dagen just nu! Samt fritt på hösilage, till det 1 dl vitafor solid, glucosamin, rapsolja, biomineral..

Det var mycket annat han fick. Det blir inte någon överdos av vitaminer/mineraler? Vad är vitafor solid och biomineral för någe? :p

biomineralen är rätt mkt magnesium i som coolar ner pållen lite. Vitaforen är ett väldigt lätt mineralfoder för fritidshästen så jag tror det jämnar ut sig.

Ok. Men är det mycket vitaminer och mineraler tillsatta i Build up? Har letat efter någon innehöllsförteckning men jag hittar ingen.. Om man måste komplettera med något vitamin/mineral tillskott som tex vitafor då?

Har du analys på ditt grovfoder? Hur mkt grovfoder får han?
Du kan ju öka lusernet o ev grovfodret i stället för att ge massa kraftfoder, (lusern är ju grovfoder).

Jag har inte analys på det för det kommer från så många olika ställen.. Han får ca 8 kg. Hur mycket lucern kan man ge då? Han får 2 kg nu,vilket blir nästan en hel 10 liters hink. Får han inte att äta så mycket mer hö...

Lucern är ett grovfoder så det kan du i princip ge hur mycket som helst av. Det enda du ska se upp med lite är om det är tillsatt melass, då behöver det vänjas in successivt.

Han får kraffts lucern hack. Men det känns inte som det räcker till. Har kollat masken på honom också,ingenting.. Vet inte varför han tunnat ur så. Förra vintern fick de hösilage och då höll han sig fin,men de kan inte få det nu pga att ponnyn som går tillsammans med tål det inte och sen är det för varmt ute så en bal skulle bli förstörd..

Vet inte hur jag ska göra när jag rider honom. Köpte en ny sadel i oktober som passade honom perfekt då,men nu sitter den ju inte lika bra. Den gamla han hade var för trång fram så den gjorde manken muskelfattig.. Har nu ridit honom barbacka då jag inte vet om jag ska använda sadeln. Skulle det hjälpa med något skinn under eller så?

Öka på lucernet. Försökte hitta på kraffts hemsida om det är melass i också, men hittade ingen råvaruförteckning. Har nån stans i bakhuvudet för mig att det är melass i, men kan ha drömt det..

Antagligen har ni väldigt dåliga proteinvärden i höt det här året, medans i förra årets hösilage hade ni tur att ha bra värden. Detta styrs dock inte bara av om det är hö eller hösilage. Finns hö med superfina värden o hösilage med väldigt låga. Det styrs främst av när fodret är skördat i utvecklingsstadiet. Dock så innebär skörd av hösilage oftast mindre andel bladförluster än hö eftersom hösilaget är blötare vid balning, och får man med en större andel blad innebär det mer protein.

Öka du på med mer lucern, men för säkerhets skull inför det successivt. Jag skulle inte tveka att ge minst dubbelt så mycket som i dagsläget.

När det gäller sadeln så beror det på hur illa den ligger? Är egentligen emot att lägga paddar o grejer under, men om din sadel passar hästen när den är musklad så skulle jag nog tro att det fungerar att lägga en tunn padd under tills han har byggt upp musklerna igen. Att varva med att rida barbacka och jobba hästen från backen också är bra.

Lånar tråden lite,
Appropå inget, stimulerar inte Build up viktökning? Har din häst gått upp mkt i vikt pga fodret?
Funderar på Build up nämligen men det sista jag vill är att han går upp i vikt.

Jag funderar även på att ge honom Dodson & Horells Build Up. Tror han behöver det,mer eller mindre hela hans överlinje har försvunnit så något mer än lucern måste han få. ?

Varför det? Lusern innehåller mer protein än Build up. HH

Har provat BU helt utan resultat på tunna fullblodet. Det slutade med att han vägrade äta det helt enkelt.

Jag föredrar något som är snällare mot magen än kraftfoder. Lusern är vårt val, tillsammans med Hippo Alfa som har relativt hög andel grönmjöl (lusern) i sammansättningen.

Den av våra hästar som är normallätt att hålla i hull äter bara lusern och hösilage, inget kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hejhej! Är det någon som har koll på om det fungerar bra att blötlägga Dodson horell build up conditioning mix? Jag har sökt men inte...
Svar
1
· Visningar
631
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka