Ännu en hingst är död...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mickaela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 816
M

Mickaela

Quidams Rubin har tyvärr gått bort. Så synd, han hade mycket kvar att göra i aveln........
Avled i kolik....

Det har över huvud taget varit många hingstar som avlidit senaste året.

Dessutom står två till av stationens hingstar står på kliniken med kolik, hoppas att de klarar sig!

M

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ännu en hingst är död...

Vad gör folk med sina hästar egentligen om flera från samma stall får kolik? Dags att se över rutinerna och fodret kanske?

Aj då, det ver verkligen inte roligt att höra:cry:

för mig var han en av de hingstar som verkligen hade det mesta...

Quidams Rubin har tyvärr gått bort. Så synd, han hade mycket kvar att göra i aveln........
Avled i kolik....

Det har över huvud taget varit många hingstar som avlidit senaste året.

Dessutom står två till av stationens hingstar står på kliniken med kolik, hoppas att de klarar sig!

M

Verkligen tråkigt!!
Vilka övriga av Sprehes hingstar är sjuka?

/b

Båda mina fick kolik med två dagars mellanrum när jag precis börjat fodra med nyöppnad Fibergisäc, som jag nyligen köpt.
Kollade säcken och såg då att datumet hade gått ut + att det var ett litet hål i säcken.

Vad gör folk med sina hästar egentligen om flera från samma stall får kolik? Dags att se över rutinerna och fodret kanske?

Fodringen har säkert med saken att göra. Mycket kraftfoder och lite motion brukar inte vara någon bra kombination tyvärr.

I Quidam Rubins fall så drabbades han av pungbrock tidigare i juli och koliken ska vara en följd av det enligt ägaren.

Trist i alla fall!

M

Båda mina fick kolik med två dagars mellanrum när jag precis börjat fodra med nyöppnad Fibergisäc, som jag nyligen köpt.
Kollade säcken och såg då att datumet hade gått ut + att det var ett litet hål i säcken.

Usch, hoppas det gick bra med dina hästar. Har råkat ut för samma sak som du gjorde men det var ett annat märke på fodret.

Kolik är hemskt!

M

Usch, hoppas det gick bra med dina hästar. Har råkat ut för samma sak som du gjorde men det var ett annat märke på fodret.

Kolik är hemskt!

M

Ja det gick bra med båda, vet va ut på påskafton till unghästen och det gick bra. Den andra lyckades jag häva koliken genom promenader och kontakt med vet via telefon.
Hon hade fullt upp med kor och skulle dröja 2 timmar innan hon kunde vara hos mig. Så hon sa det ring och stoppa mig om det släpper så spar du 2500:-.
Hon trodde inte sina öron när jag ringde med två dagars mellanrum och sa kolik igen men inte samma häst.:(

Det med fodret säger jag ...köp aldrig en säck med hål i, det kan bli himmla dyrt. Och kolla datumet noga, jag gjorde det tidigare har haft livliga diskussioner med försäljaren om detta för flera år sedan. Och det bättrade sig under några år, om än med ett muttrande att det är inget fel på fodret om det är kort datum.
Vi hästtjejer är ju så pjoskiga och tramsiga med våra hästar.

Fodringen har säkert med saken att göra. Mycket kraftfoder och lite motion brukar inte vara någon bra kombination tyvärr.

I Quidam Rubins fall så drabbades han av pungbrock tidigare i juli och koliken ska vara en följd av det enligt ägaren.

Trist i alla fall!

M

Det var 2:a ggn han drabbades,opererades för detta tidigare,tror 06 då man tog bort ena testikeln.Så tragiskt med så stora ekonomiska resurser men inte ett uns av horsemanship........tack och lov för samarbetet med Grönw. av dressyrhingstarna.

/b

Jag har som tur är aldrig haft problem med kolik på någon häst. Men jag har förstått att det är vanligt hos vissa. Antar att de måste ha med olika sorts hästhantering och utfodring.

Har heller inte haft kolik på någon av mina hästar.

En ponny på ridskolan men det fick det efter att ansvaret lagts över på personalen, den var troligen ute för länge dagen innan = uttorkad.

Mkt bra(!) grovfoder, alltid vatten (rent) och så lite kraftfoder som möjligt. Och så så många timmar i hagen som det går förutsatt att det finns vatten.

Våra har ju vatten dygnet runt året runt. Vi har till och med vatten i hagarna under vintern. Grovfoder får de nästan så mycket de vill ha och kraftfoder i proportion till vad de behöver enligt uträknad foderstat. Går ute mellan 8-8:30 och 17-18 på vintern.

Är det så enkelt förstår jag inte varför folk får kolik på sina hästar så ofta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 807
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 709
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 702
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka