Annorlunda

S

Skrauti

Har ni tänkt på att det ser väldigt annorlunda ut när en islandshäst och en annan ponnyras skrittar. Islänningarna går liksom med energi och typ rör på hela kroppen ( påminner lite smått om gelé :rofl: om man jämför med andra ponnysar som mest påminner o kludd :d i jämförelse )
Ponnyer ser ut som om de mest rör på benen och låter resten av kroppen bara röra sig rakt fram. Svårt att beskriva, men om man ser det så förstår man...:smirk:
Har ni också tänkt på det?

Sv: Annorlunda

Ja de har jag med tänkt på , när jag red en D-ponny(new forest sto) så kändes de som att rida på en stock typ.

Men islänningen känns som du sa gelé:love:

Kan de bero på att isisen faktiskt inte är en ponny utan en häst fast den har ponnymått

Jag har aldrig riktigt sett en ponny skritta.
Jag håller mej mest till islänningarna :). Men
det är klart dom skrittar med en väldig energi,
det är ju härligt (:

ja svårt att beskriva de är ju trots allt lika stora(om man tar ex en 135 hög ponny/islandshäst o gämför).
men av nån anledning så skrittar islandfshästar med mkt bättre rörelser genom kroppen och energi deras skritt är alltså mkt bättre men det kan ju bero på att det är gångartshästar oxå:d :smirk:

Är han stel även i dom andra gångarterna eller är det bara för att han spänner sej eller något liknande?

Hon är stel i alla gångarter. Hon är halvgammal (född 1988), otränad och har ingen idealisk exteriör.
Men när jag provridit andra hästar (haflinger och halvblod) så har de kännts stela och tröga, min häst är lättsvängd trots sin stela gång.

Jo mer eller mindre, en av pållarna i hagen brukar jag kalla för Solbackens Afroamerikan. Han rör sig i skritten i hagen som en Afroamerkan i Harlem om ni förstå vad jag menar, med rytmen i hela kroppen :D

Rolle på Österlen, som för övrigt inte har några fördomar :cool:
Islandshästar på Lösdrift

det låter som att din häst har nån låsning av nåt slag för så ska ju inte islänningar vara och eftersom den är det i alla gångarter så kanske de e nåt ex i ryggen som behöver fixas till.

jag var nyligen hos equterapeft me min pålle som när ja red lätt alltid sköt över mej på bara en diagonal..det var en låsning i början av ländryggen det är mkt bättre nu och han är inte heller lika obalanserad i traven.

Att gå till en equterapeft är alltid bra. Jag brukar göra det en till två gånger per år. Jag ska väl göra det nu snart innan tävlingssesongen.

Skrauti skrev:
Har ni tänkt på att det ser väldigt annorlunda ut när en islandshäst och en annan ponnyras skrittar. Islänningarna går liksom med energi och typ rör på hela kroppen ( påminner lite smått om gelé :rofl: om man jämför med andra ponnysar som mest påminner o kludd :d i jämförelse )
Ponnyer ser ut som om de mest rör på benen och låter resten av kroppen bara röra sig rakt fram. Svårt att beskriva, men om man ser det så förstår man...:smirk:
Har ni också tänkt på det?

Såg på travet idag och la faktiskt märke till att travarna går också med hela kroppen, dom rör sej väldigt mycket lixom. Men inte med benen dom bara går som pinnar. Inget övertramp direkt

*knapp*

I stallet är det grymt!
Det finns 3 ponnyer 4 hästar och min islandshäst. ;)

Nellie som är dartmoor ligger på 1.23 och Yrpa på 1.28. Om man kollar skillnaden på Snyrpson och Nelson så är den rätt ofantlig. Och då säger ändå många att en Dartmoor är en islandshäst utan gångarterna (och mindre och massa andra saker, men ändå). Nellie har det där lilla petita steget, väldigt fisförnämnt ser det ut när hon går, hela hon känns så mycket mindre än Snyrpson som har ett rätt stort steg för att vara så liten som hon är och ja, hon ser ut att röra mer på sig. Jag har ju inte suttit på Nellie men observartionen från marken säger en heldel ändå. Nellies ryttare ser ut att mysa medans Nellie dansar fram medans Snyrpans ryttare ser ut att drabbas av åksjuka vilken sekund som helst (fast skritten är väldigt behaglig för oss vana :P )

Ja det stämmer att islandshästar har en annan typ av skritt än ponnyer och även storhästar, men tittar ma på riktigt bra dressyrhästar, har 3 ponnyer i mitt stall som tävlas i dressyr så hittar man den där enorma skritten hos dom med!En av hästarna har en sån skritt så den skulle få minst 9 på en stor islandshäst tävling!
Det är lite fräckt :)

Ha d!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka