Annorlunda problem...

S

shampiz

Jag hoppas att jag jag lagt denna tråd rätt, kanske hade den hört hemma under dressyr, men egentligen tycker jag mer att PROBLEMET är motsatt mot dressyr, så därför lägger jag den här. Tycker moderatorn nåt annat så får ni flytta den.

Hur får man sin häst att INTE gå i form?
Min 6-årig D-ponny söker sig alltid ner och går kanon fint i form mycket av sig själv och trampar under sig med bakbenen hur fint som helst. Men mitt problem är att jag inte vill att han alltid ska gå så, för då jag gärna vill använda honom inom distans så är detta en väldigt ansträngande form för en häst att gå i om man ska rida ca 5 mil och gärna vill satsa på 8 mil. Jag har provat att ge honom helt långa tyglar, men det hjälper inte att går fortfarande i form, när jag försöker samtidigt öka tempot lite så börjar han trampa under sig ännu mer och lyfter bara lite högra på benen, men i stället vill jag ju att han ska länga på stegen. Nån som har nåt bra tips på övningar jag kan göra på honom, för att framför allt få honom att länga på stegen och så även bli lite längre i formen?

Sv: Annorlunda problem...

Hur rör sig hästen under longering/lös longering?

En häst som går i en ärlig form följer tyglarna fram ned när dom släps & med andra ord kan jag bara anta att ponnyn ifråga är såpass van vid att bli ihopdragen att den ser det som bekvämast att gå kvar där för att slippa bli dragen i munnen.

gå tillbaks till grunden, rid mycket övergångar & se till att hästen tänker fram ner. Annars kan cavaletti och hoppning hjälpa till att bryta cirkeln.

du får gärna förkara lite mer ingående för ett mer ingående svar.

ex
"" Den form vi då erhåller, en form med lång hals och ett lågt huvud, är en kontrollform som vi när som helst skall kunna få hästen till, och även den första form vi ber vår häst att inta när den är ung. Så fort hästen har förstått att det är tillåtet, ja till och med önskvärt, att slappna av, skall ridningen sträva efter en annan form, som vi kallar för framåt - uppåt.

simms.jpg
"" Ur Marcus ridhandbok.

jag har haft denna ponny sen han var 7 månader och har ridit in honom själv och han har aldrig blivit ihopdragen i ridningen. Han har alltid haft lätt för att söka sig nedåt. Även vid longering och löslongering så går han i samma form, använder aldrig hjälptyglar på honom. Även många gånger i hagen när han springer (inte alltid) så springer han i denna form. Han är förmodligen en naturlig dressyrtalang:D , men den formen är ju inte så bra för att ridas när jag gärna vill ha honom till Distans.

Tjao... om du har en gångarts ponny så är det kanske helt enkelt inte en god idee att satsa på distans.

Men jag förstår inte riktigt problemet. Hästen söker sig fram/ned utan problem - men han söker sig inte framned? *skratt*

Men som jag tidigare nämde; hur går hästen i hoppning? vid cavaletti arbete? Ett ganska säkert sätt att lära ut/in en längning i kanske främst då trav är cavaletti arbete. Är hästen lugn och focuserad brukar den naturligt kunna "plejja in" avstånden & brukar även vilja ha ett öga me på vad den gör och sänker därför naturligt huvud/hals.

Om hästen inte är inhoppad och van vid arbetet kan det ta sin tid att få den avslappnad & det kan hända att man behöver ett extra öga ifrån marken isådana fall. Men väl där tycker jag att det är en superb övning både när hästen rids och på lina.

En variant kan vara att man linlöper hästen med longerjord & sätter upp en välbalanserad ryttare för att lära hästen egen balans under ryttare vid cavaletting.

Rider du hästen i form även under dina uteritter?

Jag rider inte alls honom i form under uteritter, han går själv i form då :crazy:
Jag brukar rida lite cavaletti på honom och han travar jättefint över dom och lyfter benen säkert en halvmeter i luften över varje bom :crazy: Försöker få honom att bli lång och låg där genom att ge honom helt långa tyglar, men det hjälper inte.

Däremot kan jag nog inte påstå att han är speciellt lugn och focuserad. Han är väldigt nervös, har dåligt självförtroende när hans bästa hästkompis inte är med, och svårt att få koncentrerad, men den biten jobbar vi på och det går framåt :D
Vi har inte hoppat så mycket. Han har hoppat 80 cm som högst. Mest blir det 50-60 cm och trots att jag anser honom som vädligt orutinerad så kan han i bland få in vädligt fina språng. Fast han är ofta 20-30 cm över hindrena. Även den gången som han hoppade 80. Så han kanske kan bli en talang där med:D Inte illa både dressyr och hoppbegåvning, kanske en bra fältävlanshäst :) Men jag hade ju tänkt Distans :crazy: Om han inte hade varit ponny så hade jag kanske själv fått skola om mig till dressyrmänniska, men Distans är ju enda grenen där vuxen får rida ponny. Och så western förstås, det har jag ju inte provat ännu, kankse jag kan lyckas få fram en dold talang där om det inte skulle fungera med Distans :)
Tackar för dina tips. Jag ger ju inte upp ännu :)

Vad menas med "offroad".
Om det inte är allt för branta backar så går han gärna i form, men blir backarna brantare så blir han lite grann lång i formen.

Jag rider inte alls honom i form under uteritter, han går själv i form då :crazy:
Jag brukar rida lite cavaletti på honom och han travar jättefint över dom och lyfter benen säkert en halvmeter i luften över varje bom :crazy: Försöker få honom att bli lång och låg där genom att ge honom helt långa tyglar, men det hjälper inte.

Däremot kan jag nog inte påstå att han är speciellt lugn och focuserad. Han är väldigt nervös, har dåligt självförtroende när hans bästa hästkompis inte är med, och svårt att få koncentrerad, men den biten jobbar vi på och det går framåt :D
Vi har inte hoppat så mycket. Han har hoppat 80 cm som högst. Mest blir det 50-60 cm och trots att jag anser honom som vädligt orutinerad så kan han i bland få in vädligt fina språng. Fast han är ofta 20-30 cm över hindrena. Även den gången som han hoppade 80. Så han kanske kan bli en talang där med:D Inte illa både dressyr och hoppbegåvning, kanske en bra fältävlanshäst :) Men jag hade ju tänkt Distans :crazy: Om han inte hade varit ponny så hade jag kanske själv fått skola om mig till dressyrmänniska, men Distans är ju enda grenen där vuxen får rida ponny. Och så western förstås, det har jag ju inte provat ännu, kankse jag kan lyckas få fram en dold talang där om det inte skulle fungera med Distans :)
Tackar för dina tips. Jag ger ju inte upp ännu :)
Vad jag har förstått kan du lösa storhästlicens på din ponny och då tävla bland stora hästar om det är tävling du är ute efter. Det finns naturligtvis vissa regler kring detta som kanske ställer till besvär om du snabbt bestämmer dig för att sälja hästen. Det lär ta lite tid innan någon annan kan tävla den som ponny. Jag är inte så insatt i det men vet att det finns vuxna som tävlar ponnyer i bla dressyr. Jag har själv en ponny som jag kanske ska göra så med så småningom-

Alltså inte på någon väg eller bredare skogsstig. Där det är stock, sten, bland blåbärsris (om det är sommar alltså :D ), kringelikroka bland slyn på en råddjursstig m.m. kallar jag offroad

Att tävla honom som häst är inget alternativ, då jag själv är lite "feg" när det gäller hoppning, och vill inte hoppa 90 banor överhuvudtaget.

Vi har mycket stigar runt omkring här, så jag får prova det att rida lite mer på dom, för där kan han väl knappast gå och jobba i form tycker jag (men det skulle inte förvåna mig) :D
Tack för tipset

han kanske helt enkelt inte är rätt häst för distans? som du själv säger, att rida hästen i form är väl inte det mest energisnåla. hur ser han ut? smal och smäcker eller lite kraftigare? om du vill satsa på 8 mil så är det oftast (inte alltid) en fördel om hästen är lite smäckrare.
tänk på att även hästen ska tycka att det är kul! :D

Du vet att man får tävla ponny som vuxen även i dressyr och hoppning, va? Det är bara att man får starta bland storhästarna med de andra vuxna, men det är ju inget jätteproblem.

Eftersom hästen inte länger sig när du ber om det så går han inte i rätt form. Det är ingen ärlig eftergift. Grundläggande arbete där hästen kommer fram borde vara bra, bomserier där du har lite glest mellan bommarna, galoppbommar likaså ganska glest så han får länga sina språng för att avståndet ska stämma. Mycket tempoväxlingar. Låt hästen hitta sin balans utan att ta i tyglarna i onödan. De han förmodligen använts för att dra ihop hästen tidigare och han har blivit "fast" i den formen.
Galopp i uppförsbackar är också bra. Där måste hästen ta för sig ordentligt. Det är en del tips. Jobba med att få framåt/nedåtsökning så hästen länger ut sin överlinje. Det verkar på din beskrivning som om det är en spänd häst som drar ihop sig i den här felaktiga formen och då arbetar inte hans kropp ändamålsenligt.
Lycka till med träningen!

Senast ändrad:

Jag är lite inne på Elizette´s linje att om hästen inte vill gå "riktigt" lååång och låg (med betoning på lång) då har den inte en riktigt ärlig form och/eller har inte accepterat handen. Eller en mer precis förklaring: den är inte riktigt avslappnad i nacken iom att den kröker den "av sig själv" och inte för att den följer din hand med ett mjukt stöd. Skulle den hålla det stödet när du länger skulle den ju bli lång. Och därmed inte i form. Inte i en *jobbig* form åtminstone.
Sen kan den även ha någon liten spänning i ryggen (hänger ihop med nacken) som gör att den vill korta ryggen lite dvs inte länga den fullt ut. Det behöver inte vara en kronisk muskelspänning utan kan helt enkelt vara som du säger - att det är den form ponnyn väljer självmant. Kanske för att något känns i vägen eller att den inte lärt sig att en ännu längre och ett snäpp mer avslappnad form kan vara bekväm.

Grejen är också att har man en sådan häst (eller ponny :p) så blir det lätt att man är extremt lätt och fin i handen och aldrig tycker att man behöver använda den. Vilket är jättebra egentligen, men gör man inte det är det svårt att be om lite till avslappning. Oftast räcker det med att man lirkar och ger efter - lirkar och ger efter för att komma åt hästens nacke för att få effekt. Dock har jag varit med om någon enstaka sådan häst som faktiskt blivit riktigt "hård" när man gör det och kräver att man lirkar väldigt tydligt som för att manipulera bort den spänning som sätts emot (om du tänker dig som att man gör en avslappningsövning - man spänner hårt för att lära sig släppa efter, men i det här fallet är det att man kommer åt en spänning hästen går med och sätter emot i samma grad och belönar att den slappnar av för att lära HÄSTEN avslappning :p) för hästar som vill gå i en och samma position kan bli väldigt spända utan att man märker det.
Om man rider serpentiner och lirkar till sig ställning (enbart i innertygeln, det får inte bli ett sågande) i varje båge kan man få det resultatet, och att du för varje snäpp hästen slappnar av länger tyglarna, inte tidigare för då tappar du bara kontakten. Som slutmål, när hästen har halsen helt rak framåt/nedåt ska du även kunna känna det i hästens rygg och höfter - att ryggen höjs ett snäpp till och att höfterna vrids efter voltspåret. Krävs lite känsla också, vissa hästar kräver lite högre eller lägre tempo än normalt för att komma dit och högre eller lägre huvudposition.Tänk att det är den bakre delen av halsen du ska komma åt; både i sidled och nedåt. Vilket stundvis kommer bli att överböja, men knappast tillräckligt länge för att göra någon skada.

Som ett andra steg tycker jag att rida i terräng och backar var ett riktigt bra tips. Nog för att hästarna ska kunna samla sig ändå, men de brukar lära sig att göra det i ett långt utgångsläge som de snabbt kan samla upp när det behövs, och de brukar kunna bibehålla en lång hals.
Att träna travövergångar och tempoväxlingar i trav på en rak väg kan också vara en bra idé. Fungerade på travaren jag hade iaf! ;) Seriöst så är just intervallträning ofta väldigt uppstressande, och jag har aldrig sett en riktigt peppad häst gå i form utan att ryttaren bett om det.

Vill man köra en elak metod kan man använda uppresande tygeltag, men då hamnar hästarna i en väldigt dålig form.

Senast ändrad:

Ett uppresande tygeltag är inte elakt. Det har bara effekten att hästen höjer sitt huvud. Har du kanske missuppfattat ett uppresande tygeltag? De används då hästen är för låg framtill.
I det här fallet är ett uppresande tygeltag det sista hästen behöver. Den här hästen behöver ridas i en öppnare form och hitta sökningen framåt/nedåt.

nej, man tycker inte det men hästar upphör aldrig att förvåna en. Lycka till!

Jag hoppas att jag jag lagt denna tråd rätt, kanske hade den hört hemma under dressyr, men egentligen tycker jag mer att PROBLEMET är motsatt mot dressyr, så därför lägger jag den här. Tycker moderatorn nåt annat så får ni flytta den.

Hur får man sin häst att INTE gå i form?
Min 6-årig D-ponny söker sig alltid ner och går kanon fint i form mycket av sig själv och trampar under sig med bakbenen hur fint som helst. Men mitt problem är att jag inte vill att han alltid ska gå så, för då jag gärna vill använda honom inom distans så är detta en väldigt ansträngande form för en häst att gå i om man ska rida ca 5 mil och gärna vill satsa på 8 mil. Jag har provat att ge honom helt långa tyglar, men det hjälper inte att går fortfarande i form, när jag försöker samtidigt öka tempot lite så börjar han trampa under sig ännu mer och lyfter bara lite högra på benen, men i stället vill jag ju att han ska länga på stegen. Nån som har nåt bra tips på övningar jag kan göra på honom, för att framför allt få honom att länga på stegen och så även bli lite längre i formen?

Hmm... Jag kanske är ute och cyklar, men jag tycker att ditt resonemang verkar lite konstigt...

Anledningen till att man rider sin häst i form är att den ska kunna bära sin ryttare på ett bästa sätt. Det handlar om att den ska vara stark, lydig, smidig, balanserad och hålla så länge som möjligt. Hästen är som "starkast" när den går i rätt form och det borde bara vara positivt, hur långt man än rider. En häst som inte arbetar i form får med tiden mer skador och blir mer sliten än en som har arbetat i form.

Okej, det kanske skulle vara lite ansträngande för hästen på ett sätt om den gick i hög samling hela tiden, men jag tror faktiskt inte detta är fallet här... Utan kanske att den är lite spänd och ihopdragen som någon annan har nämnt innan..? Som också var sagt innan så ska ju hästen följa tyglarna nedåt när man släpper efter om den går i en "ärlig" form.

Om det nu är så att din häst går i rätt form så är det inte väldigt ansträngande för hästen, utan snarare tvärt om. Så jag säger isf grattis, jättebra.

Hmm... Jag kanske är ute och cyklar, men jag tycker att ditt resonemang verkar lite konstigt...

Om man vill rida distans..., ja då är du ute och cyklar:D
För en längre distansritt så är det väldigt ansträngande för en häst att gå i form under en lång sträcka.

Till Bigganl:
Låt hästen hitta sin balans utan att ta i tyglarna i onödan. De han förmodligen använts för att dra ihop hästen tidigare och han har blivit "fast" i den formen

Både honom och min andra häst som jag har ridit in själv så har jag alltid strävat efter att redan från början att dom ska hitta sin egen balans och har inte suttit och dragit ihop hästarna nånting.

Till er andra:
Tack för alla tips. Jag kan nog hålla med om att han är nog lite spänd och inte så avslappnad som han nog borde vara. Delvis är det för att han är väldigt osäker i sig själv och tycker att mycket är läskigt, så han har svårt att koncentrera. Han kan ju ha nån spänning i ryggen eller så, får kolla upp det. Sen vet jag inte om det kan bero på att han har vargtänder, dom ska opereras bort om ett par veckor. Jag vet inte om det kan orsaka det också, att det på nåt sätt stör honom i munnen.

Om man nu har en häst som går i form så förstår jag inte varför man ska försöka ta bort det.. Särskilt om hästen ska utföra något ansträngande.
Man rider hästen i form för att det ska vara mindre ansträngande för hästen att arbeta.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·
Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
510
Senast: pepp
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama