Annorlunda klippningar.

Tramptass

Trådstartare
Kanske bilder? Jag har en skavsårskänslig häst med ganska rejäl vinterpäls och väldigt lätt för att svettas. Inte särskilt bra kombination egentligen. Jag har funderat på att ta fram klippmaskinen på henne för hennes välmåendes skull och sen är jag mest ute på morgon/fm med henne och det tar tid innan hon har torkat. Hon körs mycket så jag är inte så sugen på att chansa genom att klippa den del av halsen där lokorna ligger på så det skulle väl bli halva halsen och sen lite på sidorna och under magen, ev en del på bakbenen. (Det är tur vi inte är ute och visar upp oss på vintern ;)).

Hur har ni med skavsårskänsliga hästar klippt era? Har ni klippt "vanligt" och chansat på att det inte blir skav eller har ni lämnat vissa pälspartier?

Sv: Annorlunda klippningar.

Jag har en skavsårskänslig häst (på vintern). Jag gör en personlig variant av spårklippning. Klipper det mesta av halsen, sparar en bit upp mot mankammen. Klipper ner mot bogspetsen och under halsen och in mellan frambenen. Klipper från knät och upp på frambenen. Klipper ganska långt ner på sidorna så att pälsen är kvar där skänkeln ligger, klipper en bit upp på virveln just där han kan svettas och så gör jag en linje snett ner mot baksidan av låret. Klipper överdelen av bakbenet och magen. Det brukar räcka för att han inte ska bli så jättesvettig när vi tränar.
Provade ett år att klippa allt utom sadelläget för att se om han skulle härdas. Men då höll det på att gå hål på huden där jag har skänkeln. Det gör jag inte om. Har tyvärr ingen bild så jag kan visa hur jag klipper, hoppas du förstår ändå.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 530
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ En pressad situation på grund av olika yttre faktorer utanför min kontroll börjar ta ut sin rätt. Det är inte utmattning eller så. Bara...
Svar
17
· Visningar
1 086
Senast: Asa_S
·
Hästvård Nu går vi snart in i juli, och min 17-åring har fortfarande lite vinterpäls kvar. Absolut inga större mängder, och visst har det varit...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 846
Senast: Efwa
·
Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
1 014
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix