Annorlunda grovfoderproblematik..

skogsridmulle

Trådstartare
Har för andra gången mockat bort rätt mycket nerpinkat hö. Har lite olika platser jag fodrar på (lösdrift) bla en foderhäck o sen brukar jag lägga vid sidan av ligghallen då det är relativt torrt o trevligt där. Foderhäcken har vi flyttat lite på, de river ut hö o pinkar. Likaså bredvid ligghallen så blir det sista använt som toa. Har lagt dit halm nu istället men undrar lite över om de får alldeles för mycket grovfoder då de inte behagar äta upp det. Brukar ge ca 6 kilo om dagen. Har läst i nån annan tråd att de ska ha ca 1,2 kg per 100 kg häst, men hur vet jag vad de väger? Mankhöjd 138/140.
Nån med idéer? Tacksam för svar!:bow:

Sv: Annorlunda grovfoderproblematik..

Nån måste väl veta hur man räknar ut hästens vikt eller hur mycket hö ni ger era hästar? Eller?:angel:

Det är ju så - är marken kall och frusen så kissar de gärna i hö som ligger på markne för att slippa "skvätt på benen". Är det ett grovt hö så äter de ogärna upp det, Vissa hästar är välditg kräsna. Är det hö med "ogräs" i så lämnar de det. Det de rive rne roch sedan klive ri äter de ju självklar inte, var glad för det så slipper du problem sedan. Det är bra de får mat så de inte behöver plocka upp "skiten" efter sig.

Sedan - om de får tillräckligt eller inte beror på analysen, ts etc..... Enkel viktberäkning får du genom att köpa ett viktband i någon hästaffär. Åk och väg annars på en klinik för exakt vikt. Det går att räkna på 2 olika sätt genom att mäta - men hur tillförlitligt det är är svårt veta, liksom viktband.

Okej, tack för svar:bow::bow: Då ska jag helt enkelt vara glad med andra ord. Angående analys skulle jag skicka in det om jag visste att jag skulle få hö av samma kille i vinter men jag får liksom inget besked. Tyvärr. Tycker det är konstigt att de som säljer höet inte gör egna analyser...

Nej alla gör inte det, och därför köper vi hö som är analyserat och klart. Finns ingen analys så köper vi det helt enkelt inte, det roliga i kråksången är att vi betalar mindre för analyserat grovfoder än vad ett grannstall får betala för oanalyserat.:D Så kostnaden går ju inte att skylla på i det här fallet.:)

Nej kostnaden är ju inte så stor, känns ju konstigt bara att alla han levererar till ska betala egen analys för att han inte ordnar det själv.
Boj: har du nån aning om vad en isis väger mellan tummen o pekfingret?

Mycket varierande skulle jag säga, liten smäcker knappt 130 cm runt 300 kg och uppåt. Våra hästar väger den ena ca 370 kg, 21 år och ok i hull och muskler med mera normalt byggd. Den andra 143 cm väger förmodligen ungefär lika mycket och något grövre, men det är å andra sidan en ung häst med en begränsad muskeltonus under uppbyggnad.

Wow, vilken koll. Mina är 138 resp 140 o i mina ögon fina i formen. Bör alltså inte väga mer än 400 nånstans. På Fodersidan har flera skrivit att man ska ge ca 1,2 kilo per 100 kg häst - skulle bli ca 5 kg per dag o häst. Men jag fortsätter nog med 6 kilo ändå - så att de har ngt att pinka på:o:D

Vad konstigt, som jag förstått så får de 6 kg var & alltså inte fri tillgång.
Mina får oxå 6 kg var, men där är det renplockat efter maten.
Har du kollat om höet är av bra kvalité, sånt kan man känna även utan analys, tex om ngn hund eller katt pissat på det eller om det råkat komma fukt & blivit dåligt?

Precis, 6 kg var. Fick hö från samma förra året o det är (i mina ögon) jättefint. Nu kanske det låter som att de inte äter, det var inte meningen. De äter nästan allt. Mocka bort sista har jag gjort på helgen så det är inte dagliga drivor det handlar om. Men igår blev ja lite fundersam på om de får för mycket, helt enkelt. Sist jag pratade med min hö-kille hade han krockat med ett rådjur o visste inte när han skulle kunna komma nästa gång så det bidrog lite till att jag inte ville "slösa i onödan".

Jag tror inte att dom får för mycket hö! Det är torr hö du menar va? Minst 6kg tycker jag dom ska ha. Gauti får också runt 6 kg, kanske 7kg till och med. Det är svårt att veta exakt då alla hästar äter ute i hagen.

Men han städar sin box varje dag och lämnar inte ett strå! :)

Jo när vädret blir kallare närmar vi oss 7 kilo också. Det känns bra. Började undra lite lätt efter uträkningen 1.2 kg per 100 kg häst men nu känns det inte längre som att jag är fel ute.

Nej skulle vi fodra inne skulle säkert allting gå. Nu blir det ju alltid spill, tyvärr. Fodret åker inte direkt från vare sig häck eller balja ner i magen utan en del hamnar på marken o är man kräsen så är man... Lite spill får man nog räkna med.

Senast ändrad:

Jo när vädret blir kallare närmar vi oss 7 kilo också. Det känns bra. Började undra lite lätt efter uträkningen 1.2 kg per 100 kg häst men nu känns det inte längre som att jag är fel ute.

Nej skulle vi fodra inne skulle säkert allting gå. Nu blir det ju alltid spill, tyvärr. Fodret åker inte direkt från vare sig häck eller balja ner i magen utan en del hamnar på marken o är man kräsen så är man... Lite spill får man nog räkna med.

Ja, det tror jag också. Dom drar ju ut höet och står och tuggar där dom vill, så det är klart det blir lite spill då.

lite ot:

öppnade upp mot vinterdelen idag som iår kommer bli lunchdelen o nu tittar de inte ens åt lunchen. Tänk att lite gräs kan göra en så nöjd! Nåja, det lilla har de nog ätit upp om en kvart eller så....

lite ot:

öppnade upp mot vinterdelen idag som iår kommer bli lunchdelen o nu tittar de inte ens åt lunchen. Tänk att lite gräs kan göra en så nöjd! Nåja, det lilla har de nog ätit upp om en kvart eller så....

Ja, dom är roliga dom små liven! :) I Gautis hage står hästarna och gräver med hovarna i snön för att komma åt lite gräs. Men äter glatt av höet som serveras.

Åkte till "Posten" för att hämta lunchgrinden o då har de kört just det paketet till Posten! Fan! Jag som började tycka att Ica varianten var bra! Öppet på kvällar o helger så att man hinner med... o vad gör de? Tar det till posten:mad:

Liknande trådar

Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 855
Senast: ako
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 768
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 598
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka