Annorlunda fodring

Djurjouren

Trådstartare
En riktigt bra amatörtränare, en av min travbanas bästa har sedan väldigt många år tillbaka fodrat med enbart halm och krafftfoder.

Hästarna springer bra och tjänar mkt pengar och har så gjort i många många år. Alltså mår de bar på foderstaten. Dessutom ser de väldigt fina ut, blanka välmusklade och runda.

Ingen lucern eller annat proteinfodermedel tillsätts enligt devisen att vuxna hästar behöver inget protein.

Nån mer som fodrat så? Jag är lite småsugen på att börja med tanke på allt strul det är att få tag i bra hö (jag asvkyr hösilage).
Fast jag har nog tanken att lägga till lucern.

Det är fler travtränare som resonerar så att vuxna travare inte ska ha nått protein, får de blir de lojja och slöa..

Ligger det nån grund i det påståendet? det märkliga är att de som säger så har grymt snygag hästar.

Sv: Annorlunda fodring

Fast det beror ju helt på vad de har för värden på kraftfodret. Det finns ju olika mycket proteiner i olika kraftfoder.

Helt utan proteiner fungerar det ju inte då det är byggstenar i alla muskler.

Ville man inte ge sin häst några proteiner så borde man inte ge den något kraftfoder då det generellt är mer proteiner i kraftfoder än i hö.

Tycker du att det är krångligt att få tag i bra hö så kan jag säga att det är bra mycket krånligare att få tag i bra halm. Jag har själv gett upp med att låta min häst stå på halm då det många gånger är tvivelaktig hygienisk kvalitet.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Givetvis är det omöjligt att inte ge sin några proteiner allt men säg för enkelhetens skull att hästen äter 8 kg halm och 5-6 kg havre.

Tja nu är jag ingen expert på just värden på foder i men jag har för mig att det har varit en liknade tråd om detta tidigare och då kom man fram till att hästens behov blev täckta av detta. Dvs det var ingen proteinbrist eller liknade av detta.

Sen har det även gjorts försök på SLU med travhästarna på Wången. Man utfodrade hästar med endbart hösilage, E-vitamin och selen. De hästarna såg inte sämre ut eller presterade sämre än vad kontrollgruppen gjorde som fick en mer traditionell foderstat.

Många gånger får man inte glömma att hästarna fungerar trots allt och inte därför att.

Mvh

Tora

Givetvis är det omöjligt att inte ge sin några proteiner allt men säg för enkelhetens skull att hästen äter 8 kg halm och 5-6 kg havre.

Med 8 kg halm och 6 kg havre får hästen i sig ca 98 MJ och 540gSRP, en kvot på 5,5 vilket är helt ok för en högpresterande häst.

Ridskolan jag växte upp på fodrade liknande. Alla hästar fick 1 kg hö på morgonen och "unghästarna" och de som var tunna fick ett par kilo på kvällen också, i övrigt åt de halm (fri tillgång). Lusern mellan 0,5-2 kg/häst och 2-4 kg havre/häst. Finaste ridskolehästarna jag sett, även om man jämför med idag.

Dock kan det ju vara svårt att få tag på bra halm också...

Ah, då är det inte så tokigt då alltså. Jag har börjat leta halmpruducenter och det sägs att det är kornhalm man ska fodra med. Jag tänker havre halm för det låter godast..

Är kornhalm verkligen smakligt? Jo, kanske, det är nog det vi haft när vi haft halm kom jag på (tänker efter hur det sett ut). Havrehalm borde vara godare tycker jag med :angel:

Kornhalm låter äckligt :-)
Men ni som har halm som strö, vilken halm brukar det försvinna mest av?
Vete och råghalm är oanvändbart?Eller?

Hej
jag ger lite halm utöver mitt ensilage, och det är vete halm!
Mitt sto mumsar och äter (nästan allt)

Jag har fodrat mina hästar med korn, havre, vete och gräsfrö halm. Bäst gillar dom faktiskt vete och gräsfröhalmen. Tyvärr är det inte lätt att få tag på bra gräsfröhalm men någon gång har jag haft tur.

Kornhalm låter äckligt :-)
Men ni som har halm som strö, vilken halm brukar det försvinna mest av?
Vete och råghalm är oanvändbart?Eller?

Det är någonting med axen på råghalm och vetehalm, att det är vassare kanske? som gör att de inte rekommenderas som hästströ.

På den tiden jag ströade med halm, och dessutom hade en halmätare, så havrehalm var hopplöst, hon åt upp lakanen på nätterna. Kornhalm var snäppet mindre smakligt men gick ner, vetehalm åts det minst av.

Skulle jag fodra med halm skulle jag definitivt fodra med havrehalm, eller ännu hellre gräsfröhalm då.

Men håller med den som sa att det banne mig ofta är svårare få tag i fin, bra halm, än fint, bra hö (hygieniskt talar vi nu). Jag har letat ganska länge efter halm med foderkvalitet (i närområdet då jag inte behöver så mkt), men icke. Hö med prima hygienisk kvalitet (men inte de värden jag vill ha) finns det dock gott om.

Kanske snacka in dig hos en bonde, vara beredd att betala höpris för halmen och se till att få extra prima halm?

"Många gånger får man inte glömma att hästarna fungerar trots allt och inte därför att".

Mvh

Tora

Mycket klokt sagt! :bow:

Vetehalm är den som oftast används som hästströ. Kornhalm är enligt sambon den mest smakliga (har ingen erfarenhet av detta då jag inte tycker om axen).

Havrehalm kan jag föreställa mig är smaskens, men rätt svårt att få tag på i o m att det inte odlas så mycket havre...

Sedan är det ju överlag svårt att få tag på halm, få lägger in den på sin skulltork. Få har förresten skulltork :D

Min totta tycker följande:D :

På första plats: Havrehalm
På andra plats: Kornhalm
På tredje plats: Vetehalm.
Och då på fjärde plats: Råghalm

Hehehe, då får vi tacka din pålla för väl utfört smaktest :D
Tack för alla svar, det verkar som att allt gillas ;-)
Vad har halm för näringsvärde? Hittar det ingenstans.Är det olika värden för havre/korn etc?

Hehehe, då får vi tacka din pålla för väl utfört smaktest :D
Tack för alla svar, det verkar som att allt gillas ;-)
Vad har halm för näringsvärde? Hittar det ingenstans.Är det olika värden för havre/korn etc?

Generellt med halm räknar man 5 MJ/kg foder, inget protein. Dock borde det skilja en del beroende på hur mkt 'gräs' det är i den osv. Ska man fodra med halm och vill vara säker på vad pållarna får i sig är det nog god ide att analysera den.

Gräsfröhalm har högre energi.

Tack!!!Jo analysera bör man ju, men sådär för räkningens skull så är det bra att ha nått att utgå ifrån.
Är det nån mer än jag som ägnar hur mkt tid som helst åt att räkna ut foderstater för nästa sässong och dessutom tycker att det är apkul. Gör 72 olika beräkningar med 188 olika fodermedel bara för att....:smirk: :crazy:

Jag känner rent spontant att halm + havre borde ha svårt att täcka upp alla aminosyror hästen behöver, som finns naturligt i gräs och hö?! Har du rådfrågat någon agronom som är utbildad djupare i detta?

Å det borde bli väldigt mycket stärkelse i så mycket havre, jag har svårt att tänka mig att en häst kan tillgodogöra sig så många kilo havre såpass bra att det kan ersätta näringen i hö?! Hästens mag och tarmsystem är inte byggt för att ha hand om näring ifrån en massa kraftfoder.

Spontant känner jag att det här är, ursäkta mig, dumt.
VARFÖR lägga massa energi på att hitta halm, som tydligen är lika svårt att hitta fin sådan som fint hö, och lägga pengar på massa kraftfoder, istället för att ge hästen det den är byggd för att äta -hö?!
Är det så svårt att hitta fint hö får du väl köpa hösilage istället.

Att en häst skulle prestera bättre för att man bytt foderstat till halm och kraft och tagit bort höet tror jag på den dag det görs ett vetenskapligt test, annars är det ungefär lika trovärdigt som nåt grannen sagt.
Jag tror mer på teorin som skrivits ovan, att hästarna presterar bra TROTS den foderstaten, inte tack vare.

Liknande trådar

M
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: -moa-
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 124
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2