Annonserbilder med häst bakom hand

Plantan

Trådstartare
Kollar mycket på hästannonser, och konstaterar att så otroligt många bilder visar hästar som går bakom hand. Bakom lodplan. Alltså nosen indragen mot bringan och, i mitt tycke, inte i rätt form.

Det är både bilder som privatpersoner och hästförmedlare lagt ut. Skapligt dyra hästar, inga projekt/unghästar/problemhästar eller gamla travare. Vanliga, hederliga, stora ridhästar. Enligt annonserna välutbildade hästar som kan diverse rörelser samt tävlar i de och de klasserna i dressyr. Spelar ingen roll om hästen står stilla, är i rörelse eller t.o.m finns på film. Hästen går under hand då med.

Har jag missat nåt, är det nåt nytt påfund, nya rön? Ska hästen hästar gå i den formen?
:confused:

Kollar mycket på hästannonser, och konstaterar att så otroligt många bilder visar hästar som går bakom hand. Bakom lodplan. Alltså nosen indragen mot bringan och, i mitt tycke, inte i rätt form.

Det är både bilder som privatpersoner och hästförmedlare lagt ut. Skapligt dyra hästar, inga projekt/unghästar/problemhästar eller gamla travare. Vanliga, hederliga, stora ridhästar. Enligt annonserna välutbildade hästar som kan diverse rörelser samt tävlar i de och de klasserna i dressyr. Spelar ingen roll om hästen står stilla, är i rörelse eller t.o.m finns på film. Hästen går under hand då med.

Har jag missat nåt, är det nåt nytt påfund, nya rön? Ska hästen hästar gå i den formen?
:confused:
Kan du ge ett bildexempel? Jag håller dock med dig om att många rider hästarna ganska ihopdragna. Jag är ute på stora internationella tävlingar runt om i Europa, och måste även säga att fler och fler rider hästarna mjukare och mer balanserade idag än för ca 10 år sedan.

Nä, såklart inte. Det är väl bara det gamla vanliga, folk vet inte hur det ska vara.
Såg en islandshäst till salu, ett filmklipp där ryttaren sitter typ uppe på hästens länd, helt upptryckt med sin rumpa uppe på bakre delen av bakvalvet och sina ben spretande framåt. Detta var ett proffs, en beridare, och hästen låg i 400 000 kr-klassen...
Jag kommenterade att hästen var fin, synd att den inte fick visas sin potential pga ryttaren.. Det tog hus i helvete kan jag säga ;)

Diskutera gärna fenomenet.
Men INGA länkar till annonser accepteras. Ej heller att be om det via PM!
/moderatorn

Kan det inte vara så att det helt enkelt är svårt för gemene ryttare att rida i en korrekt form? Jag har ridit i 15 år och är inte talanglös på något sätt men jag har aldrig lyckats rida en häst balanserat med nosen vid helt rätt ställe någon längre tid om alls. Det är svårt, mina hästar har alla gått bakom hand. Jag har tänkt att vi kommer dit med utbildning och styrka, men det kanske är jag som är ute och cyklar.

Diskutera gärna fenomenet.
Men INGA länkar till annonser accepteras. Ej heller att be om det via PM!
/moderatorn
Nej inga länkar till annonser, och inte heller bilder i pm, antar jag? Jag brukar fråga annonsörer (hänt 2 gånger och bägge tyckte det var helt ok) om jag hittar nån söt/fin bild om jag vill ha på FB, men kan ju inte göra det nu med motiveringen; "Hästen du vill sälja går bakom hand, kan jag i studiesyfte få skicka bilden vidare så jag får veta på en skala hur illa det är"?

Jag har reagerat på samma sak, fast tycker att det har pågått ganska länge, de senaste 15-20 åren skulle jag säga. Men visst blir det vanligare och vanligare att folk tycker att det är snyggt när hästen går bakom hand.

Kan ju bidra med ett kort på mig själv och min häst, så ingen behöver känna sig uthängd och kränkt...
Det här är en bild som jag tror att många skulle tycka är en jättefin bild på en häst som går i bra form:
12553032_10206578973565409_4235963811104378942_n.jpg

Själv anser jag dock att hästen är för långt bakom lodplan för att det ska vara bra och jag velade fram och tillbaka väldigt länge innan jag valde att lägga ut bilden på facebook (vill ju inte visa sådan ridning egentligen, men det är ju ändå en väldigt fin bild!). Men jag lade samtidigt ut en massa andra bilder, där han inte går bakom lod och skulle jag lägga ut en annons så skulle jag ju välja någon av de bilderna istället. Tex denna:
12508722_10206578974205425_2914141528655676592_n.jpg

Är dock övertygad om att 90 % skulle tycka att hästen är finare på första bilden...

Fast jag gillar inte snöbilder, ungefär som att lägga ut bilder när man rider i vatten. Jag brukar tänka vad dom försöker dölja med det..

Kan det inte vara så att det helt enkelt är svårt för gemene ryttare att rida i en korrekt form? Jag har ridit i 15 år och är inte talanglös på något sätt men jag har aldrig lyckats rida en häst balanserat med nosen vid helt rätt ställe någon längre tid om alls. Det är svårt, mina hästar har alla gått bakom hand. Jag har tänkt att vi kommer dit med utbildning och styrka, men det kanske är jag som är ute och cyklar.
Men om du skulle stajla och lägga ut en bild på din fina häst du ska sälja, skulle du då inte kamma igenom alla foton tills du hittade ett där hästen ser ut att gå i sin bästa form iaf? Eller ta en bild där du inte rider om ingen sån bild finns?

Jag har reagerat på samma sak, fast tycker att det har pågått ganska länge, de senaste 15-20 åren skulle jag säga. Men visst blir det vanligare och vanligare att folk tycker att det är snyggt när hästen går bakom hand.

Kan ju bidra med ett kort på mig själv och min häst, så ingen behöver känna sig uthängd och kränkt...
Det här är en bild som jag tror att många skulle tycka är en jättefin bild på en häst som går i bra form:
12553032_10206578973565409_4235963811104378942_n.jpg

Själv anser jag dock att hästen är för långt bakom lodplan för att det ska vara bra och jag velade fram och tillbaka väldigt länge innan jag valde att lägga ut bilden på facebook (vill ju inte visa sådan ridning egntligen, men det är ju ändå en väldigt fin bild!). Men jag lade samtidigt ut en massa andra bilder, där han inte går bakom lod och skulle jag lägga ut en annons så skulle jag ju välja någon av de bilderna istället. Tex denna:
12508722_10206578974205425_2914141528655676592_n.jpg

Är dock övertygad om att 90 % skulle tycka att hästen är finare på första bilden...
Men vilken snygg häst! Onekligen en bra bild, den övre, full fart och vilken snygg nacke! Men undre bilden är också bra, både hästen och du är så fina när man ser era ansikten! Vilken kanonhäst, otroligt läcker! Perfekt stjärn på en svart, fin häst!

Men om du skulle stajla och lägga ut en bild på din fina häst du ska sälja, skulle du då inte kamma igenom alla foton tills du hittade ett där hästen ser ut att gå i sin bästa form iaf? Eller ta en bild där du inte rider om ingen sån bild finns?

Jo, men den bilden kommer ju fortfarande gnällas på för det är ingen korrekt, självbärig form där heller. Jag har lagt ut annonsbilder bakom hand för att visa att hästen är riden och ridbar. Resten är en fråga om utbildning i mitt tycke.

Ok, men som offentlig person får man ta det :)
Han är oerhört trevlig och skicklig ryttare, det kan man inte ta ifrån honom. Det jag ville komma fram till var mer att den gamla läran ofta lever kvar i dagens ridning. Dvs hård och konfronterande. Men fler och fler har lämnat den bakom sig och rider idag med fokus på balans och harmoni.
Det brukar inte gillas att man namnger och kritiserar folk.

Han är oerhört trevlig och skicklig ryttare, det kan man inte ta ifrån honom. Det jag ville komma fram till var mer att den gamla läran ofta lever kvar i dagens ridning. Dvs hård och konfronterande. Men fler och fler har lämnat den bakom sig och rider idag med fokus på balans och harmoni.
På den nivån han rider, måste man vara skicklig... men hur klarar han det? Gubben är 73 år!

Jag säger inget om det, men om ditt inlägg försvann så kan det ha varit därför.

Ja, det jag ville visa var att vi blivit så vana vid att se hästar som går bakom, så vi tycker att det är fint och det korrekta, för det är ju så alla gör. Mitt kontor har utsikt över en manege, så jag ser massvis med hästar varje dag, det är både hoppryttare, dressyrryttare och westernryttare och ALLA rider hästarna bakom lodplan större delen av tiden, det är alltså inte att hästen råkar hamna där ett par steg ibland av misstag utan ryttarna (och instruktörerna) vill att hästarna ska gå så.

På den nivån han rider, måste man vara skicklig... men hur klarar han det? Gubben är 73 år!
Ja, han är gammal nu, men i yngre år var han värre. Då var det en hel del saker som skedde i stallarna bakom kulisserna så att säga. Han rider och tävlar än! Däremot har inte någon riktig topphäst längre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag sitter och en del på hästannonser lite smått. Då och då kommer jag in på en annons där det ibland också länkas vidare till en...
Svar
18
· Visningar
8 148
Senast: linzan
·
H
Hästhantering Förstår mig inget på alla dessa annonser med bilder på hästar med mulen långt bakom lodplanet! Varför annonserar folk med sådana...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 371
Senast: axel
·
Dressyr När hästen går bakom hand är det när det går bakom lodplanet? har hört att den går bakom hand för att slippa arbeta, stämmer det...
Svar
13
· Visningar
2 547
Senast: Hallonsoda
·
E
Träning Hej! Jag har ridit på ridskola i 7 år och har nu egen häst sen 4 månader tillbaka. Slutade dock på ridskola. När jag red på ridskolan...
2
Svar
20
· Visningar
2 612
Senast: ft_lover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp