Annonsera ut fölet innan det är fött?

S

sydney

Visste inte om jag skulle lägga detta på avel eller hästverksam?
Hur som helst, har sett i flera annonser att det är vanligt att man annonserar ut väntade föl EX. Säljes: föl väntas e. XX i juni -tinga nu, osv.
Brukar ni annonsera ut/sälja fölen innan de är födda och hur löser ni det praktiska isåfall? Antar att köparen lägger handpenning eller dylikt, men om fölet är dödfött, sjukt, felaktig benställning och annat som kan bli hur gör man då?

Sv: Annonsera ut fölet innan det är fött?

Personligen skulle jag inte köpa utan att ha sett fölet först.

Oavsett vilken häst man köper så brukar det ju stå i standardkontrakten att man får handpenningen tillbaka om hästen efter besiktning inte kan försäkras fullt ut i A1.

Detta borde ju även funka på ett ofött föl, är det dödfött elelr "trasigt" på annat sätt kan det ju inte försäkras i A1 och därmed får man tillbaka handpenningen.

Så skulle jag tänka, både om jag sålde eller köpte ett ofött föl.

Ja så kan man såklart göra. Sen finns det ju en mängd andra fel som inte påverkar försäkringsstatusen men som ändå gör att man som köpare kanske vill backa ur, ex felaktig benställning, fölet blir av onormal storlek osv.

Som sagt jag vet inte om det här är så vanligt att man tingar fölet redan innan det är fött men skulle vara kul att höra från några olika hur ni gjort kring detta.

Säkert kan man även skriva in även sånt, att man köper under förutsättning att fölet är korrekt och av normal storlek.

Tycker också att det vore kul att höra hur många som gjort något liknande.

Hur som helst, har sett i flera annonser att det är vanligt att man annonserar ut väntade föl EX. Säljes: föl väntas e. XX i juni -tinga nu, osv.

Jag skulle nog vilja såga att detta är knutet till vissa raser i så fall. Med en sund marknad ska den här typen av marknadsföring inte behövas. Kunniga köpare vet när på året man kan förväntas kunna köpa föl och kan därför anpassa sina upphandlingar till denna period. Att ha låta upphandlingen sträcka sig över lång tid ökar kostnader och risker både för säljare och köpare.

Säljaren kan inte utnyttja handpenningen eftersom risken finns att affären inte kan fullföljas (exempelvis sjukt föl). Risken finns också att köparen hamnar i ekonomisk knipa och inte kan fullfölja affären, finns det då ett avtal och handpenning så kan det ta tid att upphäva avtalet.

En kort, intensiv försäljning med högst en månad mellan eventuell handpenning och avhämtning/slutlikvid känns mer rimlig.

Kom sedan inte och påstå att det är enda sättet att komma över en bra häst. Det finns många bra hästar, som vanligt är inget gratis. Kvalité kostar även i detta fall och att köpa ett osett föl är som att köpa grisen i säcken. Trots att fölet passerar en veterinärkontroll ua så kan den ha egenskaper som gör den olämplig för exempelvis avel. Den kan då ha ett avsevärt lägre marknadsvärde vilket är svårt att kompensera avtalsvägen.

Man gör ibland så att man säljer fölet för ett lägre pris och låter köparen stå risken. D v s köparen får ta risken med att fölet dör eller skadas m m. Då brukar också köparen få stå för alla avgifter och kostnader som kommer till efter att köpet är genomfört. I ett sådant fall är det ju lämpligt att fölköparen tecknar en föl och fodterförsäkring på stoet.

I raser där färg och utseende har betydelse så är det nog inte speciellt vanligt. Jag vet att det i en del raser förekommer udda modeller för att fördela avelskostnader.

Känns mycket vanskligt ur ett ekonomiskt perspektiv eftersom det förutsätter kreditvärdighet hos köparen över en längre tid vilket kan vara svårt att åstadkomma utan exempelvis en bankgaranti. För köparen finns risken att stoägaren drabbas av utmätning och då man inte tagit varan (fölet) i besittning så kan det åka med i en konkurs för att täcka kostnader.

svarar alla...

Ok, lite olika synsätt på detta alltså.

Ofta tycker jag mig se lite större uppfödare som annonserar ut (på egna hemsidor ex) vilka kombinationer som ska födas samt en uppmaning att man kan boka sin favoritkombination.

Jag skulle själv kunna tänka mig att köpa en viss kombination (om man kunde skriva in vissa förutsättningar som ska uppfyllas) bara priset är rätt. Men jag tror inte att jag skulle vilja sälja en egen uppfödning på det sättet, tänk vad snöpligt om fölet blir helt outstanding och man har sålt den innan den lämnat magen. Trist.

Vill gärna höra fler synpunkter samt om ngn köpt el sålt på det här sättet..

Men jag tror inte att jag skulle vilja sälja en egen uppfödning på det sättet, tänk vad snöpligt om fölet blir helt outstanding och man har sålt den innan den lämnat magen. Trist.
Framför allt så kan det ha stor betydelse för priset om fölet blir sto eller hingst. Man har helt olika kunder för ett "outstanding" sto som kan användas för avel eller ridning än en hingst som oftast bara blir valack för ridning.

Jag som bara köper avelsdjur kan inte köpa osedd i magen, det är lotteri att köpa obedömda föl/ungdjur ändå. Kanske fungerar det att köpa ofödda för någon som bara ska ha "vad som helst" för ridning/tävling med vissa föräldrakombinationer.

Jag har också sett en del sådana annonser, men inget jag själv skulle nappa på. Frågan är om det verkligen säljs så många föl den vägen? Varför kan man inte lika gärna vänta tills fölet är fött?

*knapplån*

Vi annonserar aldrig ut fölet innan det är fött! Men "våra" dräktiga salustons föl (i magen) är nästan alltid till salu.

Det kan vara ett mycket bra sätt att kunna köpa ett otroligt välstammat föl till ett riktigt lågt pris.

MEN självklart finns det en risk också! Vi har sålt en del föl "i magen" och då har alltid köparen tagit en foster/föl försäkring. Faktiskt har ingen varit missnöjd med sina föl när de väl "ploppat" ut *peppar - peppar*

Sedan är detta med "beställnings föl" en mycket stor marknad också. Välj ut ett mycket bra sto, välj hingst och vänta. MEN där bör man veta vem man arbetat med, en del människor kan ha...hrmmm...sammarbetsproblem.... A och O är KONTRAKT!

Kolla in hundannonser. Där finns det många kennlar som skriver ex ...valpar väntas mellan xx och xy... Vanligt.

Du köper ju generna. Något av ett lotteri.

Jag har nog skrivit så på min hemsida och har även tingat bort några föl på så sätt. Här har det varit tingat mot att fölet ska kunna bli A1 försäkrat mot köpesumman. I år är 2 föl tingade ofödda.

Jag har aldrig gjort det, men å andra sidan har jag inte sålt många hästar heller. Det föl vi fick i somras var tingat om det blev ett stoföl, nu föll det sig inte så utan vår avkomma blev kvar eftersom det blev en hingst.:love: Men han ska tids nog åka till andra människor som väljer honom för den han är som hingst och allt, så visst händer det att föl får andra ägare innan det är födda. Allt hänger mycket på stam, och kanske är en specifik hingst väldigt åtråvärd.

Jag har också sett en del sådana annonser, men inget jag själv skulle nappa på. Frågan är om det verkligen säljs så många föl den vägen? Varför kan man inte lika gärna vänta tills fölet är fött?

Om det säljs många föl den vägen känner jag inte till, helt klart är dock att ett ofött föl är mycket billigare än den som är född och avvand. Det kan skilja mer än halva priset på dito föl. Ponera att ett föl säljs innan det är fött för 25000 kr, samma föl kommer att betinga 6-8 månader kanske 40000-60000 kr. Allt hänger på stammen, sen kan det visa sig att fölet som har kommit ut är en ren karamell så visst är det lotteri.

Har det funkat bra, inga sura miner från köparen över storleken, benställning eller annat?

Ponera att ett föl säljs innan det är fött för 25000 kr
På pricken vad jag har tagit för ofödda föl. Det finns de som vill ha en framtida tävlingshäst med en viss stam som inte bryr sig om kön. Då kan det ju helt klart vara med fördelaktigt att köpa det på detta viset.
Sedan finns det vissa avkommor som är mer värdefulla än andra och vill man en viss avkomma får man kanske chansa och köpa "osett".
T ex om Flippan skulle få föl eller någon välmeriterad travmärr. Då kanske enda chansen att hinna först bland många spekulanter att köpa innan det är fött.

Det kan skilja mer än halva priset på dito föl. Ponera att ett föl säljs innan det är fött för 25000 kr, samma föl kommer att betinga 6-8 månader kanske 40000-60000 kr.

Låter som en otroligt dålig affär för fölsäljaren! Fölet står ju ändå och kostar pengar fram till saludagen.

Säljer man när fölet är leveransklart så får man ju betalt både för foder och arbete. Det är ju oftast stoet som kostar under dräktighet och fölperiod. Som stoägare står man ändå för ökade foderkostnader under dräktighetens sista tre månader och under tiden till avvänjning. Sedan kräver ju ett sto med föl mer arbete för stoägaren.

Att få in kontanter kan möjligen vara ett skäl men då ska man nog fundera på långsiktigheten i sin avelsverksamhet om man inte har kassa nog att hantera detta.

Jag kan inte svara för andra, men det medför kostnader för fölet under uppväxt. Alla handlingar, chipp, avmaskningar, ev vaccinationer, försäkringar. Det innebär således lotteri både för säljare och köpare, om fölet säljs innan födseln kan faktiskt köparen kanske få ett kap medan säljaren är den som drar den sk niten. Vem vet, men så är det ju med de flesta hästaffärer, eller hur.;)

Liknande trådar

L
Trav Hej alla kloka på buke! Fick ett samtal precis av min käre far där min farbror har hamnat i klammeri med KFM... Nu vill de ta hans...
Svar
13
· Visningar
1 470
Senast: CK
·
Avel Behöver era åsikter nu.. Har ett sto, Athena E:Columbus xx- Bordeaux. född 1993, jag köpte henne som 10åring av uppfödaren som fött upp...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: rebus
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 896
Senast: sydney
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 543
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama