Annonsera ut fölet innan det är fött?

Sv: Annonsera ut fölet innan det är fött?

Låter som en otroligt dålig affär för fölsäljaren! Fölet står ju ändå och kostar pengar fram till saludagen.
När jag har sålt på det sättet så har inte fölet kostat mig mer. Köparen får stå för alla kostnader även för stoet. Plus arbetet med fölet. Kostnader för registering ID m m ligger på helt klart på köparen. Det som inte kostar köparen något är det som inte kostar mig heller något, betet. Kända köpare har fått låna hem sto och föl mot att de sett till så att stoet seminerats med av mig önskad hingst som motprestation. Men det är samma för dem som köpt redan födda föl och vill ha hem dem så fort som möjligt.

Det framgick inte så tydligt av mitt inlägg, men andemeningen var det samma som du skrev nämligen att köparen står för fiolerna under uppväxten.

Ok, men det låter mera som konceptet med "stafettston" som förekommer i en del raser.

Har du varit nöjd med dom affärer du gjort på det sättet? Du känner inte att du sålt något som du i efterhand eg. velat behålla, hoppas du förstår hur jag menar...

Fast det är nog inte det som åsyftas, utan ston där ägaren har hand om vården och säljer fölet innan det kommer ut. Därefter betalar köparen fölets kostnader.

Har du varit nöjd med dom affärer du gjort på det sättet? Du känner inte att du sålt något som du i efterhand eg. velat behålla, hoppas du förstår hur jag menar...

Än har jag inte ångrat någon sådan affär. Snarare tvärt om, tyckt det var tur att fölet var sålt. Inte för att det var dåligt utan för att jag nog hade haft svårt att skiljas från det annars. Då har det rört sig om hingstföl och dem har jag ju ingen egentlig egen användning av.:angel: ÄVen om de är vackra och eller söta.
Helt medvetet har jag inte sålt osedda föle från ston där jag vet att jag kan komma att vilja lägga till en stoavkomma till min avel. Utan jag har bara sålt sådana föl som troligen ändå skulle sålt oavsett kön.

Sedan kan jag väl tillägga att jag alltid ångrar mig inombords när det är dags för leverans av sålda hästar. Men det är ju inte samma sak som att jag ångrar försäljningen det mer att det känns lite ledsamt att skiljas från dem.

Har det funkat bra, inga sura miner från köparen över storleken, benställning eller annat?
Storleksmässigt så kan man bara innan sia huruvida det blir en stor el liten C tex. Vet på ett ung vad mina ston lämnar för storlek på sina föl vid det här laget. Fullblodsstoet däremot är helt ny för mig och där ska det bli intressant att se vad det blir för storlek på avkomman. Pappan är 1.34 och grov sekt C så viktbärande blir nog fölet. Den avkomman är tom beställd. Årets andra uppfödning som är tingad kommer med 99% säkerhet att bli en maxad B, 2 tidigare helsyskon är det. Där har vi dessutom ett avtal på att köparen får välja mellan den avkomman och en annan avkomma till samma hingst. Skönt att veta att 2 av 5 föl är tingade betalda och klara :banana:

Jag förstår att det är skönt.

Kul att höra att det funkar på det här sättet. Hur mkt procentuellt går du ner i pris om de är tingade innan, anta att ett vanligt föl skulle kosta 10 000kr (enkelt att räkna då så summan är absolut inget tolkat värde av mig på dina föl) säljs dom då för 75% att värdet eller vad hamnar det på?

Frågar dig samma som jag frågade welsh, hur mkt ung. har du gått ner i pris om du säljer dom ofödda?

Liknande trådar

L
Trav Hej alla kloka på buke! Fick ett samtal precis av min käre far där min farbror har hamnat i klammeri med KFM... Nu vill de ta hans...
Svar
13
· Visningar
1 470
Senast: CK
·
Avel Behöver era åsikter nu.. Har ett sto, Athena E:Columbus xx- Bordeaux. född 1993, jag köpte henne som 10åring av uppfödaren som fött upp...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: rebus
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 896
Senast: sydney
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 543
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama