annonsera mera :D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här kan ju jag tycka att hästen borde fått somna in. Räddad och räddad.

"Jag räddade Perla från slakt för några veckor sedan, hon har bara gått i en hage i hela sitt liv, enda hantering hon fått är regelbundet verkad.
Hon har mycket lätt för att lära sig, och är otroligt social!
står snällt uppbunden och snäll att leda och hantera.
hon har haft en tidigare skada på ett framben men har inga besvär av detta idag men säljs som sällskap, men man kan säkert rida in och promenad rida henne.
Hon vill göra något för det märks på henne, hela Perla lyser upp när hon får sadel på sig :)
jag räddade henne från slakt men har inte möjlighet att behålla henne själv. jag har redan 2 hästar inhyrda och småbarn. "

Bild på väldigt svankig häst med massiv fettnacke.
Jag såg när förra ägaren sökte nytt hem. Hästen hade blivit dumpad där och gått i många år utan hantering. Nu ville de hitta ett bra hem till henne som sällskapshäst, annars hade de tänkt avliva. Tyckte det lät vettigt. Trodde att de som tog henne faktiskt ville ha henne som sällskap, men här låter det ju som att de bara "räddat" henne och nu vill sälja henne vidare. Otroligt tråkigt för lilla hästen att behöva vandra runt så :(

Läste en annons om en ponny till salu, den var 6 år, importerad från Estland och som personen i fråga haft sedan i maj. De beskrev ponnyn som snäll, men känslig och behövde mycket tid för att lära känna/lita på nya människor. Den var tydligen köpt som barnhäst och bara köpt utifrån vad de sett på en video.. Hade gått på ridlektioner också men behövde nu erfaren ryttare efter det.

Känns som att det är lite smådetaljer som inte riktigt går ihop där, undrar hur människan tänkt där från början när de köpt ponnyn. Jag hade absolut inte köpt en osedd/oprövad häst till ett barn. Antagligen var den billig, vanligt med billiga importhästar från Estland/Lettland/Litauen här i Finland numera.

Under medryttare sökes:
"Jag söker någon som kan hjälpa till med mitt 1,5-åriga sto (beräknad bli 1.60 i mkh) ett par gånger i veckan, med lätt longering, promenader, NH-träning, lastträning och den dagliga hanteringen. Det är ett plus om du även är intresserad av att gå promenader/köra/pyssla med en minishettis"

Jag såg när förra ägaren sökte nytt hem. Hästen hade blivit dumpad där och gått i många år utan hantering. Nu ville de hitta ett bra hem till henne som sällskapshäst, annars hade de tänkt avliva. Tyckte det lät vettigt. Trodde att de som tog henne faktiskt ville ha henne som sällskap, men här låter det ju som att de bara "räddat" henne och nu vill sälja henne vidare. Otroligt tråkigt för lilla hästen att behöva vandra runt så :(
Ja det hela kändes bara sorgligt.

Under medryttare sökes:
"Jag söker någon som kan hjälpa till med mitt 1,5-åriga sto (beräknad bli 1.60 i mkh) ett par gånger i veckan, med lätt longering, promenader, NH-träning, lastträning och den dagliga hanteringen. Det är ett plus om du även är intresserad av att gå promenader/köra/pyssla med en minishettis"

Var den så tokig då?

I konceptet "medryttare" ingår väl att någon form av ridning ska förekomma, kan jag tycka. Men det är ju möjligt att det inte fanns någon lämpligare rubrik på just den annonssidan att placera annonsen under.
Det tycker inte jag, för mig är det en allmänt omfattande term som de flesta är bekanta med. Här förklarar ju annonsören dessutom detaljerat hur denne menar, så det vet man redan när/om man svarar.

På hästnet iaf finns ingen flik som heter "skötare" eller dyl. Jag annonserade efter skötare till min shettis under medryttar-fliken och hittade på så vis en jätteduktig liten hästskötare. (Jag vill dock inte ha betalt för att någon får borsta och mocka ;) )

Detta är en sju år gammal dröm frisiska, och åtgärder knappt 17 händer. Han är utbildad för att köra bil och tävlar framgångsrikt i träningsnivå dressyr. Hans galopp avgår och övergångar flödar och trav är exceptionellt. Han gjorde all träning 1: a och 2: a nivån arbete. Det finns inget att berätta hur långt han kommer att gå, eftersom han är byggd mycket sportig! Hans hår är underbara och hans vackra och vågig mane går ner förbi axlarna :) Han ser fantastiska i västra redskap, liksom. Här är den perfekta all-around amatörhäst. Han har gjort det bra på stigar, ties glatt till hästtransport på utställningar och älskar "sina" människor.

Hade gärna haft en häst som kan köra bil! Kan man be han köra till ridhuset själv?

övrig annonstext innan denna mening..."han är lugn stabil häst med alla hovarna på marken." och på två av bilderna står hästen på bakbenen med ryttare på ryggen, varav på ena bilden har hen inte hjälm... Hmm, att benämna en häst som stegrar på kommando (antar jag det är) som "lugn och stabil med alla hovarna i marken känns lite...Motsägelsefullt. :confused:

övrig annonstext innan denna mening..."han är lugn stabil häst med alla hovarna på marken." och på två av bilderna står hästen på bakbenen med ryttare på ryggen, varav på ena bilden har hen inte hjälm... Hmm, att benämna en häst som stegrar på kommando (antar jag det är) som "lugn och stabil med alla hovarna i marken känns lite...Motsägelsefullt. :confused:

Han är ju NH/tricktränad ju, stabilaste på jorden dessa hästar ;)

Såg följande text om en häst som måste bort akut när jag läste följande tänkte jag wtf?

Måste ha bort honom helst innan helgen. Han har nu bara 1 sko fram och är ömfortad så haltar lite fram men jag vet att det bara är därför.

"Hon är lite grundutbildad i dressyr,kan gå i form osv men håller på med vidar utbildning i dressyren och hoppning,hon ska även börjas träna i westernridning."
"X ska ridas på LÅNGA tyglar ute i skogen när hon inte arbetar och med röstkomando, det sista man använder på henne är tyglar och skänklar."

Vilken bra grundutbildning i dressyr om det varken går att använda tyglar eller skänklar på hästen :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat