anmärkningar på besiktning

J

josephinel

Besiktigade hästen idag som visade sig vara lätt halt.
I rapporten står det att han anmärkt på punkterna 15, 16, 18, 19.
Och i hans gamla rapport var det punkt 13.
Någon som vet vad de olika punkterna betyder?

Sv: anmärkningar på besiktning

ja, tänkte inte på det då bara och vill inte ringa nu för att fråga om det.

Sv: anmärkningar på besiktning

Om det är samma besiktningsblankett så:

13 Hud

15 Hovar
16 Rörelseorgan (skelett, leder, senor, muskulatur, digitalpuls)
18 Utökad rörelsekontroll (Longering/ridprov/körprov)
19 Provokationer (böjprov, hela benet/fraktionerat/hakar resp grepp)

Dvs de har funnit något att anmärka på vad gäller hovar. Dock noteras även små, små saker som exvis en hovspricka. Står då i slutet att det bedöms sakna betydelse.

Men sen vad värre är har hästen inte klarat rörelsekontrollen (antar det longerades, är ju det vanligaste?) och den har heller inte gått igenom böjprovet. Och de har hittat någonting avvikande vad gäller extremiteterna, det kan vara en galla t ex, eller svullnad, värme - du måste be om en kopia för intyget för att veta exakt.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 956
Senast: Lutten
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka