Anmärkning på gallor etc?

Sophia_

Trådstartare
Min häst har gamla gallor i alla ben som hon aldrig haft något besvär av, de går bort när det är väldigt kallt ute och är absolut ingenting jag oroar mig för.
Men finns det något sätt att innan tävling meddela att hästen har dessa gallor för att slippa anmärkning på detta i grinden? För det vore ju synd att få det eftersom det inte har att göra med att hästen ridit förhårt eller liknande på tävlingen.

Sv: Anmärkning på gallor etc?

Hej!
Det som är viktigt i en sån situation är att det noteras att hästen har gallor i förbesiktningen för att vet. ska kunna se att det inte förvärras under ritten.

Min dotter hade en ponny tidigare som hade ett överben/broskbildning på kotan på ett av frambenen pga. att han stod och bankade med frambenet mot boxdörren vid matdags.

Det noterades inte av vet. vid förbesiktning och vid nästa besiktning så blev det lite fundersamt. Det redde ut sig och de kunde fullfölja sin ritt.
/Camilla

Okej, så det är upp till mig att påvisa dessa gallor eller ja.. veterinären lär ju märka dem iofs. :smirk:

För man skulle ju känna sig lite dum om man försökte bortförklara div. åkommor i grinden... "Neeej men hon har ALLTID haft ett blödande sår på v.f!" :angel: :D

Sophia_ skrev:
Okej, så det är upp till mig att påvisa dessa gallor eller ja.. veterinären lär ju märka dem iofs. :smirk

Veterinärerna brukar notera sånt på förbesiktningen, men om de skulle råka missa det är det bra om du visar dem.

Säger som havreflinga :) Tala om det för veterinärerna så skriver de ner det och det är lugnt :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 385
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka