Anmälningsförbud...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare kotten
  • Startdatum Startdatum
K

kotten

Hur många dagars anmälningsförbud är det om man stryker för feber? Jag var ju säker på att det var två dagar bara, men det var det ju tydligen inte. Har det inte varit två dagar tidigre åtminstonde? Surt när man får stryka föra att hästen har feber just den dagen den ska starta men inte varken före eller efter om man måste vänta ytterligare två veckor med nästa start...:(

Sv: Anmälningsförbud...

5 dagar är det som gäller från och med i år.
Men den tiden kan kortas ner till 2 dagar om du lämnar in ett friskintyg på hästen.

Hade det räckt om jag lämnat ett intyg på att den inte hade feber längre, eller skulle det ha varit ett fullständigt friskintyg som vid startförbud? De nya reglerna hade jag missat... typiskt att vi missade loppet... :mad:

Reglerna ändrades från årsskiftet. Denna information har STC gått ut med:

"För häst, som intagits i programmet och strukits av veterinära skäl eller ådömts startförbud efter lopp, gäller startanmälningsförbud under fem dagar, räknat från och med dagen efter den aktuella tävlingsdagen även om strykningen gjorts före tävlingsdagen. Tiden för startanmälningsförbud kan förkortas till minimum två dagar genom uppvisande av friskintyg. Dock gäller att måldomarnämnd/banveterinär kan påfordra att friskintyg skall uppvisas senast i samband med nästa startanmälan och/eller en längre tid för startanmälningsförbud."

Då kan du alltså korta ner till två dagar om du kan uppvisa ett friskintyg.

Hade det räckt om jag lämnat ett intyg på att den inte hade feber längre, eller skulle det ha varit ett fullständigt friskintyg som vid startförbud? De nya reglerna hade jag missat... typiskt att vi missade loppet... :mad:

Det ska vara ett fullständigt friskintyg som är utfärdat av veterinär.

Tack för svaren! Hade nog inte varit värt att åka in till kliniken och böja och köra och allt de där för att vara med i det tänkta loppet ändå. Är man dåligt påläst får man skylla sig själv och numer borde man ju veta att det brukar komma nya regler när det blir nytt år. Synd bara att man ska ha så förbaskat dåligt med poäng:crazy:

Nä, det är inte lönt att åka in och göra hela friskintyget. Reglerna har väl kommit till antar jag för de som får opassande spår och väljer att stryka av ogiltiga skäl (trots att de anger giltigt skäl) för att de vill ha ett annat passande lopp till sin häst.

Nä, det är inte lönt att åka in och göra hela friskintyget. Reglerna har väl kommit till antar jag för de som får opassande spår och väljer att stryka av ogiltiga skäl (trots att de anger giltigt skäl) för att de vill ha ett annat passande lopp till sin häst.

Ja, förmodligen är det så men bara inte djurskyddet blir lidande, en del kanske chansar ändå att starta trots att hästen hostade till en gång på morgonen tex.

Det är sant, har faktiskt inte vänt på det så... Eller om hästen skulle ha en liten febertopp, typ 38,2 eller något som går över till eftermiddagen... Jo, helt sant.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: Svartkatt
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 912
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar