Anmälan vanvård, händer det nåt?

D

Dennis

Jag har precis anmält en kvinna för vanvård och undrar om nån vet vad som händer?:confused:

Hur går det till? Vem gör vad och när?

Vill verkligen veta vad som väntar dom här stackars krakarna:cry:

Kommer givetvis att följa upp ärendet och ringa gällande kommun och tjata och tjata för att få veta vad som händer... Men är rädd för att det kan bli utdraget iom att det är semestertider nu.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Anmälan vanvård, händer det nåt?

Det är bara att ringa o höra vad som händer
I vår kommun ska djurskydds inspektören åka ut inom ett dygn efter anmälan kommit in

Med "ganska bra" erfarenhet av den sk berömda barfotahästen så blir mitt svar NEJ!!!

Man ska inte skylla över skulden på djurskyddsinspektörerna eller "i vissa fall" Länsstyrelsen.

Boven i dramat är för dagen Svensk lagstiftning och framför allt dom som kan läsa o utnyjja lagens alla kryphål.

Lagändring är dock på förslag utifrån vad man tidiager sett och tagit del av.

I runt 90% av fallen där någon ringer in och anmäler att något djur är vanvårdat så är inte fallet så i lagens mening. Djurskyddsinspektören måste följa lagen och är det inte riktig kris (läs nästan halvdöda djur) så kan man oftast inte göra något i stil med omhändertagande eller djurförbud.

Det finns lika många sätt att hålla häst som det finns hästägare, så även om man själv aldrig hade haft sin häst på det viset så får man oftast ha hästen på ett vis som i andras ögon, dock ej lagens, är vanvård.

Nu vet jag inte vad problemen är i just detta fall, men som sagt oftast kan djurskyddsinspektören inte göra annat än att råda hästägare till att förbättra vissa saker.

Djurskyddsmyndigheten är skyldig att åka ut "med en gång" (eller om det är någon annan rimlig tidsrymd, som någon nämnde ovan), när det fått in en anmälan. Sen vet jag inte om det har någon skyldighet att berätta för anmälaren vad som beslutas, men om inget händer, så är det bara att anmäla igen..

Skyldighet att har dom inte, men det är offentliga handlingar så man kan få reda på vad som händer.

Djurskyddsmyndigheten är skyldig att åka ut "med en gång" (eller om det är någon annan rimlig tidsrymd, som någon nämnde ovan), när det fått in en anmälan. Sen vet jag inte om det har någon skyldighet att berätta för anmälaren vad som beslutas, men om inget händer, så är det bara att anmäla igen..

Kommunens djurskyddsinspektör är skyldig att åka ut så snart det är möjligt. Vissa kommuner har kvalitetsmärkt sin miljöavdelning och en del har då satt upp att de ska åka ut inom 24 timmar om de får in en anmälan.
Oftast är det anonyma anmälare, men är man inte det kan man lämna namn och telefonnummer och be djurskyddsinspektören att ringa upp dem efter inspektionen. Är man inte anonym så har den som inspekteras rätt att få reda på vem anmälaren är eftersom det är offentliga handligar, därför väljer många att vara anonyma, men det är då även svårt att få svar på vad som hänt. Finns det anledning att anmärka på djurens skötsel så kan det beroende på vad det rör sig om vara så att djurägaren får en viss tid på sig att rätta till felet.

Om inspektören åker ut och man inte hittar något som faller utanför lagens ramar så åker man INTE ut dagen efter igen om det kommer in en ny anmälan. Väldigt många anmälningar grundar sig på andra saker som grannosämja, och inspektören skulle aldrig få något gjort om man åkte ut på alla upprepade anmälningar där det efter inspektion visar sig att skötseln inte faller utanför lagens ramar.

I det här fallet handlar det om utmärglad häst... Såg förskräcklig ut, höftben och ryggrad stod ut så in i h-vete, hemskt att se:cry:

Det värsta av allt är att jag bor 30 mil därifrån (såg dom när vi var på semester) så jag kan själv inte kolla till dom för att se vad som händer...:crazy:

:idea:Nån som bor i närheten av Mårbacka?:idea:

Ring till djurskyddsinspektören i Mårbacka, du kan ju be denne kontakta dig när h*n kontrollerat varför hästen ser ut som den gör så får du veta om det t ex beror på vanvård, sjukdom, ålder e d

Ofta tror inte anmälare att något "händer", men oftast finns det förklaringar till detta. Är hästen vanvårdad ska djurskyddsinspektören se till att den inte ska vara det längre, är den t ex sjuk ska den veterinärundersökas om det ej gjorts.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 472
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn För bara några dagar sedan ringde socialen och berättade att de fått in orosanmälan för vår dotter. Dels tror jag det handlade om att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
21 141
Senast: Amha
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 388
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Kan inte utge hela historian, men det jag funderar över är hur lång tid får det ta egentligen innan det händer något i ett...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 195
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka