Dandylinn
Trådstartare
Allt som allt har detta innehållit:
Vanskötta hovar, deformerade och långa, häst m oklar fångbild/oklarhet i riktig behandling
Tydligt undernärda hästar varav ena hästen mycket gammal m mycket dåliga tänder, tänder ej uppkollade och bettförändring (framtänderna hade typ lagt sig över undertänderna)
Smutsiga hästar, ruggig päls och vinterpäls mitt i sommaren pga näringsbristen
Långa och deformerade klövar
Operativt ingrepp utfört av djurägare (dvs ej behörig) på klövar utan bedövning m blödning och smärta
Ohyra i pälsar
Hagar och andra utrymmen fulla med bråte
Avsaknad av vindskydd för djur på utedrift
Inte tillräckligt god hygien vad gäller liggunderlag/strö
Allmänt smutsiga miljöer
Inte tillräckligt med vatten, i vissa hagar inget alls eller grovt smutsigt
Samtliga djur tydliga tecken på undernärda, dvs ej fått tillräckligt bra mat
Vid kontroll hittade man även mest mögligt foder (ursäktades av djurägare att det skulle kasseras men framkom aldrig när isf denne skulle införskaffa nytt)
..själv tycker jag det är rätt allvarligt men tyvärr har man tydligen mest fokuserat på hovar eller klövar i fallet.
Vanskötta hovar, deformerade och långa, häst m oklar fångbild/oklarhet i riktig behandling
Tydligt undernärda hästar varav ena hästen mycket gammal m mycket dåliga tänder, tänder ej uppkollade och bettförändring (framtänderna hade typ lagt sig över undertänderna)
Smutsiga hästar, ruggig päls och vinterpäls mitt i sommaren pga näringsbristen
Långa och deformerade klövar
Operativt ingrepp utfört av djurägare (dvs ej behörig) på klövar utan bedövning m blödning och smärta
Ohyra i pälsar
Hagar och andra utrymmen fulla med bråte
Avsaknad av vindskydd för djur på utedrift
Inte tillräckligt god hygien vad gäller liggunderlag/strö
Allmänt smutsiga miljöer
Inte tillräckligt med vatten, i vissa hagar inget alls eller grovt smutsigt
Samtliga djur tydliga tecken på undernärda, dvs ej fått tillräckligt bra mat
Vid kontroll hittade man även mest mögligt foder (ursäktades av djurägare att det skulle kasseras men framkom aldrig när isf denne skulle införskaffa nytt)
..själv tycker jag det är rätt allvarligt men tyvärr har man tydligen mest fokuserat på hovar eller klövar i fallet.
Senast ändrad: