Sv: anmäla

Det var på två nordsvenkar jag praktiserade den blöta borsten på. Skiten satt ju aldrig inne vid huden utan i hovskägget och jag tyckte en blöt borste var ett bra sätt att få dem mer presentabla. Varför skulle det inte funka på din nordsvensk?

Det var det löjligaste jag hört på år och dagar! Vilka s*t*ns mähän det finns :rofl:

För att svara på din fråga: Nej.

Nej.

Första stallet jag stod i, blev däremot anmält. För att en som körde förbi stallet dagligen, fick för sig att våra hästar var ute dygnet runt utan vindskydd mitt i smällkalla vintern. Hästarna togs ju inte in när solen gick ner, huha vilken hemsk hästhållning! :cry:...

Men leran kan faktiskt vara skyddande om den har torkat.

jag har varit på ett ställe där några spoalde och handdukstorkade de leriga benen varje dag andra borstade bort leran relativt sällan.
Gissa vilka som hade mugg...

Om detta var svar på mitt inlägg

Dom hästarna jag skrev om innan hade inget "skyddande lager" lera på benen, dom hade stora kakor som gjorde att de hade svårt att böja lederna, samt snubblade. Under leran visade det sig när hon väl avlägsnat den hade de båda både flera infekterade sår och mugg (rasp). Svansarna klippte hon helt sonika av till has-längd ungefär, dom gick inte ens att tvätta menade hon.

Jag ångrar som sagt att jag faktiskt inte anmälde henne (det var ju en aning fler fel i hennes hästhållnig än leriga ben som ni förstår, men hon och hästarna "försvann" från jordens yta...).

Jag spolar inte heller av benen varje dag, men ofta, avlägsnar leran hursomhelst på nåt sätt, hur ska jag annars kunna visitera benen? Broddtramp kan man ju missa om benen är leriga och värme och gallor är oxå lätt att missa med alltför mycket "skyddande lager".
Har aldrig haft en häst med mugg förutom den som hade det när den kom till mig, den blev bra efter nån månad.

Senast ändrad av en moderator:

kl.

Då lär jag nog bli anmäld med. Spolar inte benen på nån av mina hästar, båda går ute och bara den ena har täcke. Att den lille utan täcke desutom är grå för tillfället ökar ju risken.

Har faktiskt blivit anmäld en gång. Hade en skimmel ett tag och där han stod hade vi rödlera. Kombinationen bådade inte gott. Han var mer fux än skimmel trots timmar av borstande ;)

kl

Herregud, vilket folk det finns :crazy: Jag är faktiskt lite rädd för att bli anmäld av någon okunnig djurälskare. Min shettis och två inackorderingar går på lösdrift, de är lurviga och långhåriga och ingen av de tre bangar ett redigt lerbad! Jag borstar min ponny noga varje dag, men likförbannat ser hon dagen efter ut att inte ha varit i närheten av en borste på typ tre veckor :p Dessutom kliar hon sig gärna på det rödmålade vindskyddet, med följden att hon titt som tätt har stora rosa fläckar i pälsen...

I normala fall ser jag att man anmäler en gång för mycket än en gång för lite. Meeeen i ts fall så va det lite väääl en gång för mkt........

Har oxå tidigare funderat på om någon skulle anmäla mej som aldrig tog in mina hästar och hade endast täcken i absoluta nödfall.

Jag lär snart bli anmäld för att min häst inte har täcke..

Själv har jag och några andra i mitt gamla stall blivit anmälda för att vi hade täcken på våra hästar!
(klippta hästar i gråmulet, kallt och blåsigt väder)

TS:
Nej, jag hade definitivt inte anmält, vilken häst gnäggar inte när det vankas mat?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen tog sig en kvinna in i stallet på Olofströms Ridklubb och började utfodra hästarna - något hon inte hade befogenhet att...
Svar
0
· Visningar
89
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att ryttaren hörde motorljuden och stannade hästen gjorde att en kollision undveks när bilen sladdade ut i hög hastighet. Nu anmäler...
Svar
6
· Visningar
1 157
Senast: fio
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
338
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Får vi träna och tävla med hästar i framtiden och kommer den ideella ridsportföreningen att finnas kvar? Den 12-13 oktober är det dags...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka