Fast det är väl ingen nyhet att sociala utredningar ibland brister på så sätt att de färgar åsikterna bland utredaren och att dessa åsikter är de som tas på allvar om utredningarna går vidare? Jag tror också att barn inte tas för ingenting, men jag är inte så naiv, som jag upplever många här, att jag inte tror, och ser, att socialtjänsten gör fel (det är ju inte allt för sällan som JO faktiskt kritiserar socialtjänsten, sök ämbetsberättelser+årtal+JO) och det har
forskats mycket på hur utredningarna är strukturerade och fler än en undersökning har kommit fram till att dessa har stora brister på olika sätt. Sedan att det inte är stressande att bli utredd, det är det - det är nog bara de som inte har egen erfarenhet som tycker det tror jag.
Anonyma anmälningar är jag också tveksam till, själv har jag skinn på näsan och skulle inte ha problem att stå för en anmälan (blir jag hotad av föräldrarna får jag väl anmäla det också, har gjort ett par anmälan som privatperson men dock av det jag fått se i jobbet), men jag inser att få vågar göra det. Vilket är synd, för min erfarenhet är också att när det går att anmäla anonymt gör folk ibland okynnesanmälningar, både när det kommer till att anmäla djurägare och barnföräldrar. Förhoppningsvis är det inte så vanligt, men möjligheten till anonyma anmälningar förenklar onekligen för de som gör detta. Det förekommer, det tror jag inte heller någon är så naiv att de inte tror. Trots det är ju det omvända, att anonyma anmälningar inte skulle vara godkänt, ännu värre... Svårt det där, för alla människor är ju inte helt ärliga med sina avsikter.
Hur som helst, jag jobbar mycket med nyanlända och ensamkommande barn, och i de fallen kan jag konstatera att socialtjänsten och familjeenheten i vår kommun gör ett OERHÖRT dåligt jobb utan att gå in på detaljer (vilket jag förmodar lyder under sekretess även för mig). Å andra sidan har inte familjeenheten i just vår kommun något gott rykte överhuvudtaget, de är tvärtom en av de mest kritiserade av alla instanser inklusive JO i hela landet, så förhoppningsvis är det bättre i andra kommuner...