Sv: Anmäla eller inte?
Vad för antimobbningsplan har skolan?
Hur jobbar dom för att förebygga så mobbing inte uppstår och hur jobbar dom för att motverka det hela när det uppstått?
Skolan skall ha en sådan plan liggandes.
Jag tycker så synd om Petter och känner verkligen med honom.
Jag känner verkligen också för din son som behöver stå ut med Petter men din son behöver inte stå ut med Petter jämt vilket Peter måste göra.
Ett barn i nio års ålder som inte har en utvecklingstörning vet mycket väl vad som är fel och vad som inte är fel så frågan är vad Petters egna uppfattning om sig själv är och hur han hade kunnat bli med ordentlig kompetent personal och med en bra familj. Petter vet med största sannolikhet att det är något som är "fel" hos honom men för liten för att fixa det själv eller inse vad som är problemet.
Men bara för att Petter mår dåligt så betyder det ju inte att din son skall behöva gå rädd och bli utsatt för våld eller kränkning. Speciellt inte när det finns en personal enkommen för Petter på skolan.
Så som jag ser det har personalen inte gjort sitt jobb antingen för att skolan utnyttjar denna för andra uppgifter än vad denna skall ha eller för att denna har svårt att bara koncentrera sig på sin arbetsuppgift och låta dom andra personalen sköta det som är deras.
Så länge som barnen inte håller på att slå ihjäl varandra så ser jag ingen orsak till att denna borde ta uppmärksamheten från det barn den skall punktmarkera till andra barn. Jag hade valt att ta med det barn som jag skall hålla koll på och påkallat uppmärksamhet hos dom andra vuxna. Barn har normalt 2 ben att gå på och i äldre åldrar kan dom normalt gå och hämta hjälp själva om en lycka sker och det inte gäller benbrott odyl. Det får dom ju göra när dom är hemma oftast.
Det är inte snällt mot Petter eller dom andra barnen att slarva med "bevakningen" och för varje gång dom slarva så sviker dom ju Petter och minskar säkerheten för andra barn.
En länk bra att ha som går till skolverket:
http://www.skolverket.se/
Du kan ju alltid ta kontakt med dom och höra ur du skall gå tillväga för att tvinga skolan att göra vad som ålagt dom och inte slarva som dom har gjort och där med utsatt elever för fara.
Var inte rädd för att bli besvärlig.
Själv fick jag höra av min läkare sist att jag var den jobbigaste patienten av alla och ingen annan tyckte att han gjorde fel. Jag brydde mig ärligt talat inte vad han tyckte på den punkten för jag hade rätt och jag gav mig inte
Läkaren bad senare om ursäkt kan jag också tala om och erkände att jag hade rätt och han fel
Så var en riktig
men en trevlig sådan dvs vårda språket som det så fint heter men ge dig inte för Petters skull och för din sons skull. Jag har lärt mig att man ofta måste pucha om man vill ha saker gjorda många gånger. När det gäller skolan pushar jag mjukare och kontrollerar ännu mer hur jag säger saker och ting eftersom det beror min dotters bästa medans hos läkare kan jag vara mer härdhänt puchande.
Ord är makt om man kan använda dom väl.